Dále provádí obnovu komunikací po výstavbě inženýrských sítí s živičným povrchem nebo dlažbou a realizuje kompletní výstavbu komunikací včetně skladebných vrstev s živičnými či dlážděnými povrchy. V uplynulém období provedli pracovníci společnosti hned několik zajímavých staveb. Se třemi z nich bychom vás nyní rádi seznámili podrobněji.

Obnova vodovodních řadů DN1100 VDJ Flora – Kyjský uzel, IV. etapa (manipulační uzly a propoje)
První stavbou, která byla dokončena na sklonku roku 2023, byla ­realizace dvou propojů stávajících souběžných vodovodních potrubí přiváděcích Káranských řadů v ulicích Počernická a Dřevčická na Praze 10 v Malešicích a Strašnicích. Tzv. Káranské řady slouží jako jedny z hlavních přivaděčů pitné vody na území hlavního města Prahy. V místě, které se nazývá „Kyjský uzel“, se pak smíchávají vody z Želivky a z Káraného. Dál do Prahy už pokračuje mix obou těchto vod. Realizace propojů je součástí celkové obnovy Káranských vodovodních přivaděčů, resp. jejich severní větve DN1100 z roku 1913. Přistoupilo se k ní z důvodu posílení kapacity vodovodní infrastruktury v této části Prahy a také kvůli konci životnosti potrubí. Propoje profilu DN1100 z tvárné litiny mají celkovou délku 16,8 m (propoj č. 1 – 11,3 m, propoj č. 2 – 5,5 m). První propoj je situován v prostoru křižovatky ul. Počernická a Dřevčická, druhý pak v křižovatce ul. Počernická a Na Palouku. Díky propojům se zlepšila manipulace na obou přivaděčích, kdy bude možné sousední úseky v případě potřeby nezávisle odstavit a provést potřebné práce. V rámci prací byly také kompletně zrekonstruovány revizní šachty kanalizace, do kterých byly zaústěny vodovodní výpusti. Realizované vodovodní výpusti profilu DN200 mají celkovou délku 60,3 m. Součástí jsou 4 hydranty DN80. Propoje jsou součástí pražské vodovodní sítě, provozovány jsou společností PVK a.s.

Intenzifikace ČOV Kladno
Další zajímavou stavbou, ­která v uplynulém období přibyla na konto úspěšných realizací společnosti Čermák a Hrachovec a.s., byla Intenzifikace ČOV Kladno. Důvodem intenzifikace čistírny odpadních ve Vrapicích vod bylo, že dosavadní kapacita čistírny již nepostačovala potřebám obyvatel města. To si vyžádalo okamžitou nápravu, jejímž cílem bylo zefektivnění procesu čištění komunálních odpadních vod z města Kladno. Záměrem intenzifikace ČOV, který zahrnoval stavební i technologické práce, bylo zvýšení kapacity ČOV ze stávajících 76 000 na 99 900 ekvivalentních obyvatel (EO). Vrapická čistírna byla založena v roce 1968. Používá tzv. mechanic­­ko-biologickou technologii, jejíž činnost spočívá ve dvou základních stupních. V prvním, mechanickém stupni, je voda v lapači písku a v usazovacích nádržích zbavena nerozpustných nežádoucích látek. Ve druhém, biologickém stupni, jsou působením mikroorganismů z vody odstraněny rozpuštěné nečistoty. Jde v podstatě o přirozený proces samočištění, probíhající ve všech vodních tocích, který je zde urychlován intenzivním provzdušňováním protékající vody. Výsledkem činnosti čistírny je vyčištěná voda a oddělený vyhnilý kal, který je vhodný jako ekologicky nezávadné hnojivo. Při zpracování kalu ve vyhnívacích nádržích vzniká bioplyn, který je využíván k vytápění objektu čistírny. Intenzifikace ČOV byla provedena pouze ve stávajícím areálu. Konkrétně proběhla dostavba nových objektů komplexní biologické jednotky (KBJ) jako třetí linky biologického čištění, stavba uskladňovací nádrže vyhnilého kalu pro vyrovnání průtoku na odvodnění kalu a stavba separátoru dováženého obsahu tlakosacích vozů včetně fekálních vozů. Pro zlepšení funkce celé ČOV bylo obnoveno strojně technologické vybavení stávajících Dosazovacích nádrží DN I a DN II.

Nové autobusové zastávky MHD na křižovatce ulic Bubenečská a Ronalda Reagana
Důležitou oblastí zkvalitňování života Pražanů je zlepšování stavu městské dopravní infrastruktury a vybavenosti. Svou činností k tomu v uplynulém období přispěla i společnost Čermák a Hrachovec a.s., která na křižovatce ulic Bubenečské a Ronalda Reagana na Praze 6 postavila a do provozu uvedla dvě nové zastávky MHD. Investorem akce byla Technická zpráva komunikací (TSK).

Stavba se nachází na území hlavního města Prahy v městské části Praha 6 – katastrální území Bubeneč. Vybudování plně bezbariérových zastávek mělo za cíl zlepšit občanskou vybavenost a obslužnost přilehlé bytové zástavby. V současné době projíždí ulicí Bubenečská linky č. 131 a 907. Nejbližšími stanicemi jsou Hradčanská a Sibiřské náměstí. Poloha nově navržených zastávek vychází z požadavků MČ Praha 6, spol. ROPID (Regionální organizátor pražské integrované doprav), Dopravního podniku a podnětů občanů s přihlédnutím k návaznosti pěších vazeb k přilehlé bytové zástavbě. Součástí stavby byla i rekonstrukce povrchu vozovky a chodníků. V rámci stavby byly vybudovány také dva přechody pro chodce šířky 4 m, z nichž jeden má střední dělící ostrůvek s ohledem na dodržení maximální délky přechodu (8 m). Povrch vozovky je asfaltový, v místě zastávek byla provedena zesílená konstrukce. Chodníky jsou provedeny z mozaikové dlažby a došlo také k posunu dvou uličních vpustí po přípojkách.

S využitím materiálů společnosti Čermák a Hrachovec a.s.
Ivo Románek