Na 500 pracovníků tohoto závodu realizuje v oborech silničního stavitelství, výstavby železnic, pozemních a vodohospodářských staveb zakázky v hodnotě cca 2,5 miliardy Kč.

Pane řediteli, společnost STRABAG a.s. není potřeba představovat, ale můžete nám přiblížit činnost závodu v Českých Budějovicích?

Závod České Budějovice je jeden z pěti závodů silničního stavitelství v České republice. Působnost závodu je v krajích Jihočeském, Plzeňském a Karlovarském. V každém kraji je vedení oblasti, která působí na jeho území. Oblasti se dále člení na tři až čtyři provozní jednotky a ty zodpovídají za své území. (V Karlovarském kraji stojí v čele oblasti ředitelka, která je na této pozici vlastně jedinou ženou v rámci celé společnosti.) Naše struktura řízení je geniální v tom, že pokud se některému závodu, oblasti, či provozní jednotce nedaří, článek se zruší a přiřadí k jiné jednotce.
I když se celý obor potýká s krizí, bude v letošním roce závod České Budějovice se zhruba 500 pracovníky realizovat zakázky za 2,5 miliardy Kč.
Závod se zabývá hlavně silničním stavitelstvím, ale působí i na železnicích, provádí úpravy vodních toků, staví sportoviště a realizoval i rekonstrukci vzletové a přistávací dráhy na letišti v Karlových Varech. Zejména v této době, kdy zakázek od ŘSD, který byl pro nás vždy hlavním investorem, je poskrovnu, soustřeďujeme se maximálně na soukromé investory. V této oblasti je samozřejmě vyšší riziko z hlediska platební morálky investora. U ŘSD, která je státní organizací, máme jistotu, že peníze dostaneme, i když mnohdy s několikaměsíčním zpožděním.

V letošním roce se koná 20. Silniční konference v Plzni a tento region tedy spadá pod vaší kompetenci. Můžete uvést některé významné stavby, na kterých se váš závod podílel?

Plzeňský kraj je druhým největším krajem na území závodu. Závod se podílel na výstavbě dálnice D5, realizoval výstavbu silnic Tyršův sad – Sukova 1 a 2, což je napojení na přivaděč na dálnici D5 směrem na Klatovy. I tento přivaděč jsme realizovali. V současné době stavíme obchvat Klatov a zahájili jsme realizaci Městského okruhu Domažlická – Křimická, tzv. západní obchvat Plzně, kde je investorem Plzeňský kraj. Zde jsme členy sdružení firem Berger Bohemia, Metrostav a Eurovia. Mimo to provádíme i řadu menších zakázek na opravách plzeňských komunikací.

V poslední době zaujala odbornou i laickou veřejnost stavba dálnice D3. Jak se společnost Strabag podílí na této stavbě?

Náš závod v podstatě realizoval všechny úseky, které jsou již v provozu, to znamená od hranic Středočeského kraje po Tábor v délce 16,0  km. Vždy jsme působili na stavbě ve sdružení firem, a to jako vedoucí firma sdružení. V současné době realizujeme společně s Eurovií, Metrostavem a ISK, opět jako vedoucí firma sdružení, úsek od Tábora, respektive Čekanického mostu po Veselí nad Lužnicí v celkové délce 25,0 km. Stavba se skládá z šesti částí:
0306/II Rekonstrukce stávajícího dvoupruhu a čtyřpruhu v hodnotě 470 mil. Kč
0307A Tábor – Soběslav 4 230 mil. Kč
0307B Most přes rybník Koberný 950 mil. Kč
0307C most přes Černovický potok 630 mil. Kč
0308A Soběslav – Veselí nad Lužnicí 2 170 mil. Kč
0308B most přes Lužnici 1 048 mil. Kč
Celkové stavební náklady bez DPH a valorizace 9 498 mil. Kč

Dálnice D3 je navržena v kategorii D 27,5/120 s tloušťkou konstrukce vozovky 650 mm s živičným povrchem. Most přes rybník Koberný je komorový letmo betonovaný předpjatý nosník o šesti polích v celkové délce 557,5 m (Metrostav), konstrukci mostu přes Černovický potok tvoří spřažená spojitá konstrukce z betonových předpjatých nosníků tvaru T, které jsou spřaženy s betonovou deskou. Délka mostu je 751,4  m (Skanska). Konstrukci mostu přes Lužnici tvoří jednokomorový spojitý předpjatý nosník v celkové délce 1066,6 m (SMP).

V jakém stádiu se nyní stavba dálnice D3 nachází?

V září 2008 jsme dostali předáno staveniště na Most Koberný. V dubnu 2009 jsme měli dostat předané staveniště na zbývající stavby. Bohužel nebyla vydána stavební povolení na hlavní trasu, a tak nám investor (ŘSD) předával staveniště se stavebním povolením postupně a poslední stavební povolení na hlavní trasu jsme dostali až v březnu 2011.
V letošním roce bude dokončen most přes rybník Koberný, most přes Černovický potok a most přes Lužnici. Na hlavní trase se dokončují zemní práce a probíhá pokládka konstrukčních vrstev. Jen pro zajímavost, je třeba položit 420 tis. tun štěrkodrti, 320 tis. tun MZK a 420 tis.tun živičných směsí. Celá stavba by měla být uvedena do provozu ve III.čtvrtletí 2013.

Co nejvíce komplikuje pokračování výstavby dálnice D3?

Jak jsem již uvedl, stavební povolení jsme dostávali postupně, takže jsme stavební práce nemohli realizovat dle harmonogramu z nabídky, ale museli jsme se podřizovat postupnému předávání stavby. Problémy, které se na stavbě vyskytují (to je normální, protože jak říkám, „stavba je živý organismus“), jsou řešeny přes správce stavby. Pokud může správce rozhodnout sám, řešení se nalezne poměrně brzy, ale horší je, když musí počkat na stanovisko objednatele ŘSD. Pak mnohdy čekáme i několik měsíců. Je pravda, že v poslední době se začíná blýskat na lepší časy. A tak doufám, že komunikace mezi námi, správcem stavby a hlavně objednatelem ŘSD začne probíhat operativněji.
Problémem je i nedodržování lhůt splatnosti faktur ze strany objednatele ŘSD. Přestože má 60 dnů na vybavení faktury, většinou tento termín překročí a mnohdy i o několik týdnů. Už nám pro ilustraci dlužil i okolo 600 mil. Kč.
Samozřejmě máme i naše vlastní problémy. Ne vždy si dokážeme předat mezi firmami úseky pro návaznou realizaci dalších prací ve stanoveném termínu. Někdy se některé dílčí činnosti perfektně nepovedou a je nutné je opravovat. Ale celkově je možné konstatovat, že pokud se vyskytly problémy, společně jsme je se správcem stavby, potažmo objednatelem ŘSD, zatím dokázali vyřešit.

Jaká je současná situace ve stavebnictví a zejména pak v budování infrastruktury všichni víme. Co je podle vás příčinou a jakou cestu zvolit z této situace?

Víte, já působím v silničním stavitelství 33 let a tak špatný stav jako je nyní, jsem nezažil. Především chybí koncepce, které stavby jsou prioritní. Já pamatuji, že existovala tzv. Bílá kniha. Ta byla zásobárnou staveb, které se postupně upravovaly, ale kostra byla držena. Na vedoucích místech v Ředitelství silnic a dálnic se neustále mění pracovníci a než se stačí rozkoukat, tak jsou odvoláni.

Abychom mohli říci, že se situace zlepšuje, je podle mne bezpodmínečně nutné ukončit neustálou výměnu vedoucích pracovníků ŘSD. Obsadit místa odborníky v dopravním stavitelství, obnovit kmenové pracovníky ŘSD na místech dozorů a správců staveb. Zejména u těchto pracovníků je absolutně nutná odbornost a zejména zkušenost, protože jsou s našimi stavbyvedoucími v první linii a je nutné problémy řešit na stavbě a ne jako dnes, kdy se problémy posouvají na správce stavby a mnohdy až na objednatele. O odbornosti a zejména zkušenosti dozorů si mnohdy můžeme nechat jen zdát. A v neposlední řadě by mělo ŘSD brát zhotovitele jako partnera a komunikovat s ním.

Ale abych se nepohyboval jen v rovině kritiky, stávající generální ředitel pan Čermák i ředitel pro výstavbu pan Mayer, což je podle mne klíčová pozice, mají evidentně snahu začít ŘSD stabilizovat. Do jaké míry se jim to povede, ukáže budoucnost. Jsem optimista, a proto věřím, že postupně ano.

Děkujeme za rozhovor
Michal Zmrzlík

STRABAG a.s.
Na Bělidle 198/21, 150 00 Praha 5
tel.: 222 868 111, fax: 222 868 211
www.strabag.cz

Odštěpný závod České Budějovice
Vrbenská 31, 370 06 Č. Budějovice
tel.: 387 004 309, fax: 387 412 031