Činná je ale i v oblasti průmyslových staveb a inženýrských konstrukcí. V tomto článku představuje rekonstrukci mostu dr. E. Beneše přes Vltavu v Českém Krumlově.

Na místě současného mostu z roku 1937 stávali jeho předchůdci již ve středověku, poslední z nich byl otevřený roku 1889. Jednalo se o ocelový most, který byl pojmenován po císaři Františku Josefu I. Přípravy na zbudování nového železobetonového mostu začaly pravděpodobně roku 1932, autorem prvních plánů byl Ing. Gustav Bělina. Jím navrhovaná podoba mostu nebyla zrealizovaná v zcela původní projektové podobě, autorský podíl na konečném vzhledu mostu měl pravděpodobně také Ing. Dr. tech. Eduard Urban, „úředně autorizovaný civilní inženýr stavební“ z Prahy. Slavnostní otevření mostu proběhlo 7. května 1937 za přítomnosti prezidenta Edvarda Beneše. Velká oprava mostu proběhla v roce 1951, při které byly necitlivě nahrazeny některé původní prvky (vozovka, chodníky, osvětlení). Vzhledem k dlouhodobému zatékání do NK a na úložné prahy spodní stavby byl stav ŽB konstrukcí velmi špatný, stav ložisek havarijní. Proto bylo rozhodnuto o rekonstrukci mostu, která zahrnovala náhradu nosné konstrukce a zesílení spodní stavby.

Most Edvarda Beneše představuje významné funkcionalistické dílo situované do historické zástavby. V regionálním měřítku se jedná o pozoruhodnou stavbu funkcionalistické architektury, která se na území Českého Krumlova jinak prosadila jen sporadicky. Uvážlivé měřítko iluminačních pylonů a tvarová čistota vlastních osvětlovadel, která se však nedochovala, vnášely do architektonického díla prvek klasicizujícího ladění, jež je ostatně patrné v celém konceptu stavby.

Stávající most z roku 1937 je železobetonovou ­konstrukcí o dvou mostních polích. Nosná konstrukce byla železobetonová trámová o pěti hlavních nosnících, které byly spojeny do roštu pomocí nadpodporových a vnitřních příčníků. Nad vnitřním pilířem byla doplněna mezi trámy dolní deska. Mostovku tvořila ŽB deska s náběhy u vetknutí do trámů.

Spodní stavba je tvořena dvěma krajními opěrami a vnitřním pilířem. V dolní části je spodní stavba z kvádrového zdiva odstupňované tloušťky. Na horním povrchu je proveden ŽB úložný práh, který u opěr přesahuje konzolkou před líc opěry. U vnitřního pilíře je na horním povrchu úložného prahu ozdobná stříška.

 

Opěra 1 i vnitřní pilíř (P2) jsou kolmé. Opěra 3 sleduje šikmost nábřežní zdi, a to 82,62°. Opěra 1 je provedena v těsné blízkosti domu na ulici Kájovské č.p. 59.
Rozpětí prvního pole je 27,60 m, rozpětí 2. pole je vzhledem k šikmosti opěry 3 proměnné, v ose mostu je 27,45 m. 
Most byl navržený na nahodilé zatížení dle Československého mostního řádu z roku 1923. Rozhodujícími zatíženími byly parní oračka o hmotnosti 22 t, řady nákladních automobilů o hmotnosti 10 t s vlekem 8 t a nákladní souprava – auto o hmotnosti 16 t se 4 vleky 10 t, vše bez dynamického součinitele.

Cílem projektu byl návrh nové nosné konstrukce mostu a zesílení spodní stavby při zachování dolní kamenné částí. Projekt je koncipován se snahou o návrat do vzhledu stavby z roku 1937 za dodržení přísných požadavků památkové péče. S těmito úpravami:
- Šířkové uspořádání na mostě bylo mírně upraveno tak, aby odpovídalo kategorii MO2 6,5/8,5/50 s oboustrannými chodníky šířky 1,50 m. Došlo k symetrickému rozšíření mostu o 0,80 m.
- Na mostě byl zvýšen podélný spád, a to na 4 % ze současných cca 0,7 %. Sklon plynule navazuje na sklon komunikace před a za mostem. 
- Stávající most nepřevedl pod nosnou konstrukcí ani 20letou vodu. Navrženou úpravou nivelety je docíleno rezervy 0,31 m nad touto hladinou.
- Počet trámů byl snížen na 4 a konstrukce je navržena z předpjatého betonu.

Veškeré pohledové plochy jsou navrženy s omítkou „umělý kámen“, ostatní povrchy – pohledové bednění s kresbou dřeva.
Stávající spodní stavba je zajištěna pomocí vrtaných mikropilot. Ponechává se dolní kamenná část, betonové konstrukce se odbouraly a byly nahrazeny novými. Na opěrách jsou „klasické“ úložné prahy se závěrnými zídkami a dvojicí hrncových ložisek. Na vnitřním pilíři je vrubový kloub.

Nosná konstrukce je navržena jako trámová konstrukce o dvou polích z předpjatého betonu C35/45 XF2 vyztužená betonářskou výztuží z oceli B500B a předpínací výztuží Y15,5-1860 MPa. Čtveřice trámů má tloušťku 0,50 m a proměnnou výšku. Uložení na opěrách pomocí koncových příčníků tloušťky 0,85 m. Horní deska má minimální tloušťku 0,20 m.

Po obou stranách mostu byly navrženy monolitické železobetonové římsy integrované s mostovkovou deskou. Mezi mostovkou a římsou je pracovní spára s procházející kotevní betonářskou výztuží. Na rozhraní vozovky a chodníku byl osazen kamenný obrubník s výškou obruby 100 mm. Prostor mezi obrubníkem a monolitickou římsou byl vyplněn zásypem z drti, do které jsou vloženy 3 chráničky. Na podsypu ze štěrkodrti byla provedena kamenná mozaiková dlažba. Vozovka je z žulových kostek v obloukovém uspořádání.


Pod mozaikovou dlažbou jsou u osvětlovacích stožárů skryté šachty, ze kterých vychází chránička do sloupů VO. Nad dilatační spárou u opěr jsou osazeny těsné povrchové závěry.
Na obou římsách na mostě bylo osazeno atypické zábradlí výšky 1,1 m. Toto zábradlí je navrženo dle původního projektu. ŽB sloupky o velikosti 250/250 mm s horním ŽB madlem 300/170 mm a výplní z vodorovných ocelových trubek f60 mm. Sloupky i madla jsou provedeny jako prefabrikáty z betonu. Sloupky byly osazovány na plastmaltu na horním povrchu říms a kotveny kamenickým způsobem pomocí trnů. Po osazení sloupků se na jejich horní povrch stejným způsobem uložily prefabrikáty madel. Veškeré betonové povrchy byly opatřeny umělým kamenem.

Výplň tvoří vodorovné trubky. Jejich poloha je odsunuta směrem k líci, aby zábradlí vyhovovalo platným předpisům.
Nad pilířem a u koncových čel jsou navrženy pylony 0,50/0,50 m. Na těchto pylonech jsou osazeny stožáry se svítidly dle původního projektu, a to atypické litinové s kotvením přes patní desku do horního povrchu pylonu. Patní deska spolu s napojením NN je kryta litinovým hrncem dle původního tvaru. Svítidla jsou kulového tvaru z mléčného skla.

Vpravo před mostem je pylon atypicky vysunut za stěnu přiléhajícího domu, na levé straně bylo nutno upravit původní stěnu s pamětní deskou. Za opěrou 3 vpravo u sochy má zábradlí půdorysně obloukový tvar a navíc výrazně klesá. To vše bylo v novém provedení zachováno.

Kromě inženýrských sítí v římsách jsou převáděny kabelové sítě a vodovod i pod mostem na konzolách mezi trámy.

Díky rekonstrukcí mostu byl obnoven jedinečný ráz mostní konstrukce, která zanedlouho oslaví 100 let a most je citlivou součástí tohoto krásného města.

Základní údaje o stavbě:
Název stavby:                      Rekonstrukce mostu dr. E. Beneše přes Vltavu v Českém Krumlově
Investor:                               Město Český Krumlov
Projektant DSP a PDPS:     Projekční kancelář PRIS spol. s r.o. Ing. Martin Řehulka
Zhotovitel:                            Reno Šumava a.s, MI-roads a.s.