Pane Koláři, můžete nám přiblížit, kde přesně stavba probíhá a jak je lokalita dostupná?

Stavba se nachází v průmyslové zóně Panattoni Park Cheb, konkrétně v lokalitě ­Hradiště, na periferii města Cheb. Jde o území s vynikající dopravní dostupností – v blízkosti jsou německé dálnice A9, A93, A4 a A72, což zajišťuje skvělé spojení s Řeznem, Mnichovem, Lipskem i Saskou Kamenicí. Samotná dálnice A93 je od parku vzdálená asi 15 minut jízdy. V dosahu je také silnice I/21 spojující Prahu s Norimberkem a napojení na dálnici D5. Městem navíc prochází evropský železniční koridor Praha–Norimberk. Pro budoucí zaměstnance jsme vybudovali i soukromý autobusový terminál se 14 stanovišti a točnou pro veřejnou městskou dopravu. Park Cheb byl ostatně v roce 2017 vyhlášen nejlepší průmyslovou zónou ve střední Evropě a získal certifikaci BREEAM na úrovni „Very Good“ a „Excellent“.


Kdy jste se stavbou začali a v jaké fázi se aktuálně nachází?

My jako IMOS jsme přebírali staveniště v červenci 2022 po dokončení hrubých terénních úprav pod halou. Zemní práce před námi realizovala jiná firma. Musím říct, že výstavba je opravdu rozsáhlá – trvá již více než tři roky a stále není dokončena. Proces předávání investorovi z koncernu Accolade Holding zahájíme v příštím roce. Momentálně se dokončuje instalace a testování technologií klienta.

Jaký konstrukční systém jste zvolili pro tak velkou halu?

Nosnou konstrukci tvoří prefabrikovaný sloupový skelet založený na vrtaných pilotách. A zde je jedna ze zajímavostí – nejdelší piloty dosahují délky kolem 30 metrů s průměrem 1,3 metru. Spotřeba betonu při betonáži pilot byla tak obrovská, že jsme vyčerpali kapacity všech betonárek v okolí. Pokud si chtěl někdo v re­gionu betonovat třeba základovou desku rodinného domu, musel čekat do večerních hodin, až u nás skončíme. Střecha je provedena z prefabrikovaných plnostěnných vazníků s nosným trapézovým plechem a dalšími vrstvami včetně tepelných a hydroizolací. Pro přirozené osvětlení jsme střechu doplnili světlíky a obvodový plášť tvoří horizontálně kladené sendvičové panely.

Zmínil jste rozměry 700 × 170 metrů. Čím je tato hala ještě výjimečná?

Kromě toho, že je s výškou 24 metrů největší logistickou halou ve vztahu k zastavěné ploše v Česku s plochou k pronájmu přesahující 200 000 metrů čtverečních, má několik dalších unikátních prvků. Část haly je rozdělena na tři nadzemní podlaží, kde v přízemí se nachází technologie AutoStore – automatizovaný skladovací systém, který je rovněž výjimečný svým rozsahem.

 


Velmi zajímavé byly také požadavky klienta na chemické restrikce jednotlivých konstrukcí. Investor má oprávněné obavy o zdraví zákazníků, životní prostředí i pracovní podmínky zaměstnanců, pro­to byly restrikce důsledně vyžadovány. Pro nás to znamenalo omezení při použití některých materiálů. Místo klasického PVC jsme použili hydroizolaci střechy z polyelefínu TPO, kabelové trasy jsou v bezhalogenovém provedení a namísto plastových světlíků jsme instalovali hliníkové.

K jakému účelu bude hala sloužit?

Primárně půjde o příjem, skladování a třídění zboží. Hala bude vybavena moderními automatizovanými zakládacími a dopravníkovými systémy. Nedílnou součástí objektu je také administrativní budova s pěti nadzemními podlažími. První dvě patra zabírají kanceláře, ve třetím patře je gastro provoz včetně kuchyně a jídelny, poslední dvě patra jsou věnována šatnám pro zaměstnance z provozu.

Jaké jsou celkové náklady této výstavby?

Momentálně se ­pohybujeme kolem 5,5 miliardy korun za stavební práce, bez technologie skladování. Je to investice odpovídající rozsahu a technické náročnosti projektu.

Co pro vás osobně tento projekt znamená?

Je to bezesporu nejzajímavější zakázka mé kariéry. Rozsah, rozměry i technická náročnost jsou naprosto výjimečné a upřímně si myslím, že s obdobně velkým projektem se už nikdy nesetkám. Každý nový projekt ale přináší i příležitost poznat nové kolegy a nový region. A to je na této práci krásné – člověk neustále roste a učí se novým věcem.

Děkujeme za rozhovor
Ondřej Marušák