... vlivy stavby na životní prostředí a veřejné zdraví včetně zohlednění polohy historické pevnosti Křelov.

Přijatelné řešení bylo nalezeno a schváleno několikrát přepracovanou dokumentací EIA v roce 2020. Následující běh přípravy již byl poměrně rychlý a bez větších potíží. V roce 2021 bylo vydáno územní rozhodnutí a v roce 2023 stavební povolení. Součástí přípravy byl také pyrotechnický průzkum s ohledem na vojenskou historii oblasti. Naštěstí nedošlo v tomto ohledu k nálezu ničeho zásadního. Stavba byla zahájena 27. 2. 2024 a termín kompletního zprovoznění stavby je v listopadu tohoto roku. Realizaci stavby zajišťuje sdružení společností M-Silnice a EUROVIA. Projektantem DSP a PDPS byla společnost DOPRAVOPROJEKT Ostrava a.s., která zajišťovala také majetkoprávní přípravu stavby.

Stavba zahrnuje 3,166 km dálnice v návrhové kategorii R22,5/120. Předpokládané intenzity dopravy na řešeném úseku dálnice po jejím zprovoznění jsou odhadovány ve výši 26 tisíc vozidel za 24 h celkem v obou směrech.

Směrem na Mohelnici navazuje stavba na provozovaný úsek dálnice D35 Příkazy – Křelov navržený v kategorii S22,5/100. Na levé straně dálnice je směrem k obci Křelov, místní části Břuchotín realizována protihluková stěna výšky 4,5 m v délce 437 m. K zajištění maximálního útlumu hluku z dopravy je v rozsahu PHS navržena obrusná vrstva se sníženou hlučností SMA 8S.

Trasa dále stoupá v úrovni terénu od místní části Křelov – Břuchotín směrem k silnici III/5709 (Křelov – Topolany), která dálnici D35 kříží novým nadjezdem. Mostní objekt o čtyřech polích (16,2+23,0+23,0+16,2) s ­nosnou monolitickou lichoběžníkovou des­kovou konstrukcí z předpjatého betonu převádí silnici III. třídy v návrhové kategorii S7,5/70.

Dálnice dále pokračuje hlubokým zářezem mezi provozem bývalé Regeny Křelov a zahrádkářskou kolonií. Zářez největší hloubky 6,5 m (měřeno od nivelety dálnice) je realizován s oboustrannou stabilitní lavicí šířky 3 m ve výšce 2,5 m nad niveletou.

Po vystoupení ze zářezu míjí trasa dálnice vlevo pevnost Křelov a přechází do údolní nivy, která je odvodňována místní vodotečí Stouska. V této části stavby se nachází MUK Křelov, za níž se stavba napojuje zpět na stávající dálnici D35. Násypy v této části dosahují až 7 m výšky.

MUK Křelov ve výstavbě (obě fotografie použity se souhlasem zhotovitele stavby)

Mostní objekty jsou v této části stavby zastoupeny třemi objekty, jedním dvoupolovým mostem (2×13,4 m), který překračuje polní cestu a lokální biokoridor, a dvěma jednopolovými mosty, oba o rozpětí 25,7 m, přes velkou okružní křižovatku MUK Křelov.

Útvarová mimoúrovňová křižovatka Křelov je navržena se čtyřmi přímými rampami, které jsou napojeny do velké jednopruhové okružní křižovatky s proměnným vnitřním poloměrem 24,7 m, 95 m a 124 m. Směrem ke stávající okružní křižovatce u Globusu je k velké okružní křižovatce MUK Křelov připojena současná čtyřpruhová silnice I/35H – budoucí II/448. Všechny vjezdy jsou řešeny jako jednopruhové. Tvar MUK vychází z plánovaného rozvoje komunikační sítě a počítá s JZ napojením silnice II/448 obchvatem Topolan a v SV segmentu také s výhledovým připojením rozvojové oblasti místní části Neředín.

Stavba dálnice D35 3508.2 Křelov - Slavonín, II. etapa je úsekem dálniční sítě ČR, kterým se uzavírá západní část dálničního obchvatu Olomouce, který byl od listopadu roku 2007 až do července roku 2025 veden v části trasy provizorním způsobem po silnici I/35H. Po jeho dokončení nebude již jízda ve směru Ostrava – Mohelnice zdržována kongescemi ve známé okružní křižovatce u olomouckého Globusu a tah mezi Mohelnicí a Lipníkem nad Bečvou bude kompletní. Stejně jako tento úsek již nedočkavě čekáme na dokončení úseků D35 mezi Hradcem Králové a Mohelnicí, čímž ve spojení s dálnicí D11 dojde k vytvoření dlouho očekávané alternativní severní spojnice mezi Čechami, Moravou a Slezskem, která odlehčí přetížené D1, „matce“ našich dálnic.

DOPRAVOPROJEKT Ostrava a.s. je projekční, inženýrská a konzultační firma, se specializací a zkušenostmi při výstavbě a rekonstrukcích dálniční a silniční sítě, v projektování dopravní sítě měst, v řešení problematiky v oboru dopravního inženýrství a vodohospodářských staveb.

Ing. Petr Bijok, Ing. David Berger, DOPRAVOPROJEKT Ostrava a.s.