... provozu i za nepříznivých meteorologických podmínek.
Novou dešťovou stoku o délce 589 metrů budovali stavbaři Metrostavu DIZ dvěma technologickými postupy. Celkem 321 metrů bylo provedeno pomocí razicího štítu, zatímco zbývající části byly vyhloubeny standardním postupem v paženém výkopu. Souběžně s ražbou stavbaři hloubili i další části kanalizační stoky. Zvláštní pozornost si zaslouží speciální razicí stroj od německé společnosti Herrenknecht, který byl symbolicky pokřtěn jménem Božena na počest první české letkyně Boženy Laglerové.
„Ražbu celkem šesti šachet jsme odstartovali v polovině března v úseku dlouhém zhruba 85 metrů. V šachtě 2 jsme museli přestavit razicí štít o 90 stupňů a pokračovali jsme v ražbě dalších 110 metrů. Poslední úsek ražby byl dlouhý 126 metrů, pohybovali jsme se zde v hloubce přes sedm metrů pod terénem. Geologické podmínky v tomto úseku nejsou ideální, silně zvětralý písčitý slínovec sahá do hloubky asi 1,5 metru, níže jsme se potýkali s vrstvami velmi tvrdého navětralého slínovce s obsahem spongilitu. Poslední ražený úsek byl v plánu dokončit 8. června, Boženka tedy s námi pracovala celkem 82 dní,“ popisuje průběh náročných prací vedoucí projektu Ing. Lukáš John ze společnosti Metrostav DIZ.
Po dokončení ražeb nyní následuje ještě osazení šachet, finální zásyp výkopů a obsyp šachet. Nová dešťová stoka významně zvýší kapacitu stokového systému Letiště Praha. To vyřeší současné problémy se vzdouváním vody v odlehčovacím objektu před jednou z retenčních nádrží. Po dokončení stavby budou veškeré dešťové vody přitékat do čistírny kontaminovaných vod Sever z jednoho směru, tím bude zajištěno efektivnější využívání dešťových vod. Celá stavba a hloubené úseky jsou v kompetenci Metrostavu DIZ jako generálního dodavatele, ražené úseky provádí Subterra jako subdodavatel.
„Hlavní letištní dráha je nyní uzavřena asi 4,5 měsíce, ale z našeho pohledu jsme měli na práci hodně málo času. Samozřejmě jsme s touto situací počítali a nasadili jsme třísměnný provoz, abychom stihli stanovený termín. Aby se zamezilo omezení provozu letiště, museli jsme šachtu dokončit ještě před uzavřením hlavní dráhy, a proto jsme zvolili metodu hloubení šachty 2 hornickým způsobem, což není obvyklý způsob,“ dodává Lukáš John.
„Spolupráce se společností Metrostav DIZ probíhala na velmi profesionální úrovni. Dodavatel řádně a včas splnil veškeré doposud stanovené termíny i technické požadavky projektu, a to i navzdory komplikovaným geologickým podmínkám. Vysoce si ceníme kvality provedených prací a rovněž flexibilního a vstřícného přístupu při koordinaci stavebních činností s provozem letiště,“ uvedl Filip Havel, manažer industriálních staveb Letiště Praha.