Pro zásobování stavby ze souše teoreticky přicházela v úvahu pouze lávka pro pěší a cyklisty. Tu bychom ale museli uzavřít a stejně by neměla dostatečnou nosnost na osazení jeřábu. Zvolili jsme proto kompletně lodní logistiku. Kolemjdoucí tak mohli nejen volně přecházet z jednoho břehu na druhý, ale při troše štěstí i pozorovat vizuálně atraktivní instalaci řetězů pomocí jeřábu na pontonu,“ prozrazuje vedoucí projektu Ondřej VojtíšekMetrostavu DIZ.

Investor Povodí Labe, státní podnik, z provozních důvodů požadoval, aby měl po celou dobu rekonstrukce k dispozici dvě ze tří jezových polí pro regulaci toku. Stavbaři tak mohli v každé plavební sezoně pracovat pouze na jednom. Práce navíc museli vměstnat do léta a podzimu, aby minimalizovali souběh se zvýšenými průtoky.

„Přesto nás velká voda jednou překvapila. Vloni přišla v září, zaplavila suchou jímku a zastavila nám stavbu asi na měsíc. Měli jsme co dělat, abychom stihli dokončit práce na pravém jezovém poli do prosince, kdy již hrozí mrazy. Těší mě, že díky dobré spolupráci s investorem, subdodavateli a projektantem se nám daří držet harmonogram. Pokud na podzim zase něco nepřijde, měli bychom stihnout listopadový konečný termín,“ doplňuje Ondřej Vojtíšek.

Aktuálně vrcholící generální opravy se týkají všech tří jezových polí a spočívají ve výměně Gallových a článkových řetězů, opravě hradicího tělesa, výměně těsnících prvků, aplikaci protikorozních nátěrů a dílčí opravě technologických zařízení. Stavbaři Metrostavu DIZ nyní dokončují rekonstrukci posledního prostředního pole.

Specifickou součástí mechanismu jsou tzv. Gallovy řetězy, pojmenované po francouzském inženýrovi Philippu Gallovi z 19. století. Používají se tam, kde je potřeba velká tažná síla, a přitom velmi malá obvodová rychlost (do 0,3 m/s). V případě jezů právě tyto speciální řetězy ovládají stavidla tím, že umožňují pohyb klapky a zdvih celé hradicí konstrukce.

Stavba s názvem „VD Pardubice, oprava hradicích konstrukcí (nátěry, boční štíty)“ začala na jaře 2023 a bude dokončena v listopadu letošního roku. Pro státní podnik Povodí Labe ji realizuje společnost Metrostav DIZ. Smluvní cena činí 43 milionů korun bez DPH.

Společnost Metrostav DIZ se v posledních letech stává specialistou na vodní stavby. Firma buduje například bezpečnostní přelivy na vodním díle Orlík či plavební komoru Rohatec na Baťově kanále, rekonstruovala pražské jezy, realizuje přístaviště a lodní stání.