... zařízení společnosti ČEPRO.

V každé nádrži bude moci provozovatel uskladnit až deset milionů litrů benzinu či nafty. Celkových šedesát milionů litrů navýší kapacitu strategických zásob hněvického terminálu asi o dvacet procent. Pět z šesti zásobníků již prošlo tzv. hydrostatickou zkouškou, při které došlo k prokázání vodotěsnosti nádrží a ověření technických podmínek založení jednotlivých zásobníků. U dvou nádrží je dokončen finální nátěr, a to včetně označení nádrže, které bude sloužit k přesné identifikaci v rámci řídicího systému provozovatele. Nádrže jsou opatřeny finálními schodišti, žebříky a plošinami.

Namontováno již je také potrubí pro hašení a chlazení nádrže, které slouží k ochraně technologického zařízení v případě mimořádné události. Nerezové potrubí o délce asi 380 metrů na jedné nádrži je opatřeno tryskami, které slouží ke skrápění povrchu jímky nádrže a tím k jejímu chlazení. V dalším průběhu výstavby bude systém hašení opatřen tzv. podhladinovým hasicím systémem a systémem napěňovačů, který bude sloužit k vlastnímu hašení. Vyrobená pěna plave na povrchu uskladněného produktu, čímž se zabrání přístupu vzduchu a zamezí šíření požáru.

„Mezi další důležitá zařízení, které při této stavbě začínáme realizovat, patří technologické potrubní rozvody, které slouží k dopravě uskladňovaného produktu jak dovnitř, tak ven z nádrže. Celkem se jedná o potrubí v délce 4 000 metrů. Zabezpečíme tak propojení všech nově budovaných zásobníků mezi sebou, ale také napojení na stávající areál skladu Hněvice, odkud benzín a nafta proudí do celé ČR. Potrubí je k vlastním nádržím napojeno přes tzv. kompenzátory (vlnovce), které svým pohybem eliminují délkové roztažnosti potrubí a tvarové pohyby nádrže při plnění a vyprazdňování,“ vysvětlil Jan Sochor, stavbyvedoucíMetrostavu DIZ.

Šest nových zásobníků zvýší strategické zásoby pohonných hmot České republiky o šedesát milionů litrů. Zároveň zvýší i vstupní kapacitu do systému společnosti ČEPRO. Hněvice jsou totiž přímo propojeny s oběma českými rafinériemi v Kralupech nad Vltavou a v Litvínově, disponují i tři kilometry dlouhou železniční vlečkou. Jde o klíčový uzel palivové infrastruktury z pohledu energetické bezpečnosti státu. Tato investice je pro společnost ČEPRO v současné době jednou z nejvýznamnějších.

Firmy ze Skupiny Metrostav mají za sebou již více než 25 let soustavné výstavby velkokapacitních nádrží, a mohou se tedy opřít o bohaté zkušenosti a know-how. V areálu Centrálního tankoviště ropy společnosti MERO ČR v Nelahozevsi postavily v letech 2000 až 2019 celkem sedm nádrží pro uskladnění ropy, z nichž každá disponuje kapacitou 125 tisíc kubíků. V roce 2011 dokončily pro ČEPRO výstavbu čtyř železobetonových podzemních nádrží pro skladování motorové nafty s celkovou skladovací kapacitou 140 tisíc kubíků.