Výstavba dálnice D6, strategického dopravního koridoru spojujícího Prahu s německými hranicemi, představuje jeden z nejnáročnějších infrastrukturních projektů současnosti. Na realizaci technicky složitého úseku Petrohrad–Lubenec se podílí společnost HRDLIČKA spol. s r.o. jako autorizovaný zeměměřický inženýr – zhotovitel (AZI-Z), který zajišťuje komplexní geodetické služby pro tuto 12,1 km dlouhou stavbu.
Technická náročnost projektu
Úsek Petrohrad–Lubenec představuje jednu z největších dopravních staveb v České republice se 170 stavebními objekty, včetně 16 mostů a mimoúrovňových křižovatek. Nejsložitějším objektem na tomto úseku je 642 metrů dlouhá estakáda přes Bílenecké údolí – třináctipólový monolitický předpjatý komorový most s pilíři ve tvaru písmene H.
„Zvládnutí role AZI-Z na takto rozsáhlé stavbě vyžaduje kombinaci technických znalostí, praktických dovedností a schopnosti koordinovat spolupráci s různými profesemi,“ vysvětluje Ing. Petr Pavelka, ředitel úseku geodézie společnosti HRDLIČKA spol. s r.o.
Pokročilé geodetické technologie v praxi
Moderní geodetické služby na stavbě D6 využívají nejnovější technologie:
- Robotické totální stanice zajišťují přesné vytyčování v systému „One-man“ s vysokou efektivitou práce.
- GNSS přístroje umožňují rychlé a přesné polohové určení v rámci základní vytyčovací sítě stavby.
- Drony s kamerami poskytují průběžné monitorování postupu výstavby a rychlé mapování rozsáhlých území.
- Mobilní a statické laserové skenery vytvářejí 3D mračna bodů pro detailní modelování složitých konstrukcí.
Klíčovým prvkem je příprava 3D modelů pro zemní stroje, které využívají GNSS navigaci pro automatické řízení při úpravách terénu, vytváření zářezů komunikace a navážení materiálu na násypy.
Koordinace složitých stavebních celků
Geodetické služby představují nezbytnou část aktivit při současné realizaci více objektů, například při výstavbě přeložek železničních tratí současně s dálničními estakádami. U mimoúrovňových křižovatek vyžaduje geodetické řešení koordinaci výškových a směrových parametrů všech připojovaných komunikací při respektování normových požadavků na rozhled a bezpečnost.
V geologicky náročném terénu severozápadních Čech museli geodeti řešit specifické podmínky, křížení s vojenskými objekty a optimalizaci trasy s ohledem na ochranu životního prostředí.
Strategický význam pro dopravní infrastrukturu
Dálnice D6 jako součást mezinárodní silniční sítě TEN-T a nositel evropských tahů E48 a E49 představuje klíčový projekt pro mezinárodní i vnitrostátní dopravu. Dokončení úseku Petrohrad–Lubenec, plánované na konec roku 2027, přispěje k vytvoření souvislého dálničního spojení mezi Prahou a západními hranicemi.
Projekt pokračuje podle harmonogramu s využitím nejmodernějších geodetických technologií, které zajišťují přesnost realizace při dodržení náročných termínů stanovených objednatelem – Ředitelstvím silnic a dálnic ČR.
Realizaci stavby úseku D6 Petrohrad–Lubenec zajišťuje sdružení EUROVIA CZ a.s., BERGER BOHEMIA a.s. a Stavby mostů a.s. Geodetické služby poskytuje společnost HRDLIČKA spol. s r.o.