Jaké důvody vedly investora Správu železnic k tak rozsáhlé rekonstrukci Smíchovského nádraží? V čem byl dosavadní stav nevyhovující?
Hlavními důvody jsou bezpečnost, technický stav zařízení a prostorová průchodnost. Zásadním problémem je absence bezbariérového přístupu, což je u tak frekventovaného uzlu kritické. Všechna zařízení a konstrukce jsou navíc na hranici životnosti. Rekonstrukce se časově sešla s investicemi města a dalšími projekty v okolí, zejména s rozvojem Smíchov City. Naším cílem je vytvořit moderní přestupní hub s plynulými přestupy mezi vlakem, metrem, tramvajemi a autobusy.

Kdy a jakými konkrétními pracemi rekonstrukce odstartovala? Jak probíhaly první fáze projektu?
Staveniště jsme převzali v březnu 2024. Začali jsme přeložkami inženýrských sítí a vybudováním provizorního nástupiště 1A pro zachování vlakové dopravy. Zahájili jsme demolici severního křídla pro budoucí technologie řízení provozu a napájení. Současně probíhaly demolice a snášení kolejí v sudé skupině, kde vznikne nástupiště 4, a započaly práce na podchodech pod nádražím.

Můžete nám v krátkosti popsat technické a konstrukční řešení nových částí nádraží, zejména lávky přes kolejiště a prodloužených podchodů?
Jde o monolitické železobetonové konstrukce. Výjimečnost spočívá v tom, že se zde potkávají požadavky různých investorů a představy několika architektonických kanceláří. Důraz klademe na kvalitu povrchů a použitých materiálů, aby nádraží odpovídalo standardům moderního evropského nádraží 21. století. Samozřejmostí je bezbariérovost a vysoká funkčnost všech prvků.

V jaké fázi se rekonstrukce nachází nyní po roce od zahájení? Co se již podařilo dokončit a na čem právě pracujete?
Zatím nemůžeme mluvit o dokončených částech. Soustředíme se na sudou skupinu směrem k Dobříšské ulici, kde budujeme konstrukce pro zprovoznění koncem roku 2026, včetně třetího a čtvrtého nástupiště. Pracujeme také na rekonstrukci mostů směrem na Výtoň. U tramvajové smyčky budujeme technologickou budovu pro řízení provozu a napájení.

Ing. Tomáš Kohout  (foto Ondřej Marušák)

V čem spočívá největší složitost celé rekonstrukce, obzvlášť s ohledem na zachování provozu nádraží?
Největší výzvou je prolínání tří investic – rekonstrukce nádraží, výstavby terminálu a plánované výpravní budovy. Tyto projekty do sebe technicky zapadají, ale každý je v jiné fázi přípravy. Komplikací je také to, že nádraží během rekonstrukce stále funguje, takže stavba probíhá po etapách za provozu.Další obtíž spočívá v tom, že některé práce můžeme provádět pouze v noci kvůli zachování provozu. Jde například o mezikolejové pažení na mostech, pro které potřebujeme provozní výluky. V únoru jsme měli asi 25 nočních výluk za sebou, což samozřejmě znamená značnou hlukovou zátěž pro obyvatele okolních domů. Rádi bychom tyto práce prováděli ve dne, ale bohužel to není možné.

Jak konkrétně se změny dotknou cestujících? Jaká vylepšení pocítí po dokončení projektu?
Hlavním přínosem bude plně bezbariérové nádraží. Dojde také ke zvýšení rychlosti vlaků v některých úsecích, zvýšení bezpečnosti a výraznému zlepšení komfortu. Kompletní obnova kolejí, nástupišť a zastřešení přinese velký kvalitativní posun. Nádraží se stane efektivnějším přestupním uzlem mezi různými druhy dopravy.

Jaká bude architektonická podoba nového nádraží? Modernizace probíhá v turisticky exponované části Prahy – dbáte i na estetickou stránku projektu?
Na projektu spolupracuje několik architektonických kanceláří. Klíčové je, aby všechny části – nádraží, terminál i okolí – tvořily jednotný celek bez viditelných „švů“. Celý komplex by měl působit jako integrovaný dopravní hub v jednotném architektonickém stylu odpovídajícím významu této lokality.

Jakým způsobem koordinujete práce s plánovaným dopravním terminálem, který má vzniknout v sousedství nádraží?
Některé objekty z investice města pro terminál jsme museli převzít my, protože jejich pozdější realizace by byla neefektivní. Výstavba těchto částí současně s naší stavbou zabrání zbytečným omezením provozu v budoucnu. Je to ekonomicky výhodnější, ale legislativně komplikované řešení, na kterém právníci Správy železnic a hlavního města Prahy stále pracují.

Původní stav nástupišť

Jaké technologické inovace při rekonstrukci využíváte? Je něco, co děláte jinak než při podobných projektech v minulosti?
Na železnici musí být všechny materiály a postupy ověřené a schválené, což omezuje možnosti experimentování. Inovativnost projektu spočívá spíše v komplexním řešení a koordinaci různých investic. U betonových konstrukcí klademe mimořádný důraz na kvalitu povrchů a materiálů, ale jinak využíváme standardní postupy.

Kdy je plánováno dokončení vašich prací a jak bude probíhat předání zmodernizovaného nádraží do plného provozu?
V listopadu 2026 plánujeme zprovoznit část nového nádraží – nástupiště 3 a 4. Poté se přesuneme do liché skupiny blíže k výpravní budově. Celkové ukončení stavebních prací za náš rozsah zakázky očekáváme v prosinci 2028.

Děkujeme za rozhovor
Ondřej Marušák