Projekční činnost začne nejprve průzkumnými pracemi. Předmětem technického řešení budou také nezbytné přeložky inženýrských sítí. Stavba mostu by měla probíhat v letech 2026 až 2029, předpokládané celkové náklady dosahují 3,4 miliardy korun.
Most na pražské Výtoni zajišťuje už více než sto let důležité železniční spojení mezi hlavním a smíchovským nádražím. V budoucnu by měl hrát významnější roli také v příměstské dopravě, proto se počítá s jeho rozšířením na tři koleje. Současně se tu vybuduje nová vlaková zastávka na Výtoni, která umožní hladký přestup na tramvajové linky.
Plánovaná životnost nového mostu bude 100 let, jeho výstavba bude znamenat snížení nákladů na údržbu. Díky tříkolejnému řešení vzroste význam spojení mezi smíchovským a vršovickým nádražím, která propojí nová vlaková linka.
Pro obyvatele okolních domů bude důležité zlepšení životního prostředí zejména snížením hluku a vibrací z železniční dopravy. Současně zmizí jeden z nejnižších tramvajových podjezdů v Praze, kde kvůli přetržené troleji dochází opakovaně k přerušením provozu. Díky novému mostu navíc vznikne bezbariérově přístupné přemostění Výtoně a Smíchova. Dojde také k propojení páteřních cyklotras v metropoli.
Projekt nového železničního mostu vzešel z výsledků mezinárodní architektonické soutěže, která probíhala v letech 2021 až 2022. Vítězný návrh, vybraný porotou složenou ze zástupců investora, nezávislých odborníků a zástupců hlavního města, nejlépe splnil náročná dopravní a technická kritéria. Stejně důležitý byl při hodnocení soutěžního dialogu i památkový aspekt: součástí zadání byl požadavek, aby design nového mostu nenarušil vizuální integritu místa, které je součástí Pražské památkové rezervace.
Hlavní město Praha ve spolupráci se Správou železnic v uplynulém roce rozhodly o zachování původní ocelové konstrukce, která bude po vybudování nového železničního mostu pod Vyšehradem sloužit jako lávka pro pěší přes Vltavu v Modřanech.
Podrobnosti o projektu nového mostu jsou souhrnně k dispozici na webu novymostvyton.cz.