Areál se nachází severně od hlavního nádraží v areálu Českých drah, mezi ulicemi Divišova, Edisonova, U podjezdu a kolejištěm na trase Přerov – Praha. Stavební pozemek je již využíván pro údržbu železničních kolejových vozidel a navrhované úpravy nebudou měnit jeho charakter. Struktura stávajícího areálu technicko-hygienické údržby již nevyhovuje současným technologickým požadavkům pro údržbu vozidel.

V rámci projektu dojde k demolici všech stávajících ­objektů a celkovému vyčištění území, včetně odstranění kolejového svršku a spodku, vymístění kabeláže a trubních vedení. Výjimku tvoří pouze stanoviště pro nádrže pohonných hmot spolu se strojovnou na čerpání pohonných hmot, které zůstane nedotčeno.

Projekt zahrnuje 73 stavebních objektů a provozních souborů, což podtrhuje rozsah a komplexnost této investice. Nová konfigurace kolejiště zajistí plynulý vjezd vlaků do přímých úseků na celou délku hlavního objektu haly údržby. V areálu bude zřízen zcela nový provoz myčky vlaků, který přispěje k efektivnímu čištění a údržbě vozidel. V rámci nového designu bude také tvarováno zastřešení pro tankování pohonných hmot, což přispěje k bezpečnosti a pohodlí obsluhy.

Nově navržené trakční vedení a elektroinstalace, včetně silnoproudých a slaboproudých rozvodů a nových trafostanic, posílí energetickou infrastrukturu ­areálu, čímž se zvýší jeho kapacita a bezpečnost. Důraz na ekologii a efektivní hospodaření s dešťovou vodou se projevuje v návrzích na zachytávání dešťové vody v retenčních nádržích, která bude využita pro provoz myčky, čímž se snižují náklady na vodu a minimalizuje ekologický dopad.

V areálu se nově umístí pracoviště diagnostického zařízení, které umožní měření opotřebovanosti kolejových soukolí, a zajistí tak vysokou bezpečnost a spolehlivost železniční dopravy. Dále bude u haly údržby vybudováno silo na uložení písku pro jeho expedici do vlakových souprav, což podpoří efektivní provoz. Celý areál bude nově oplocen a opatřen vjezdovou bránou, což zajistí bezpečnost a ochranu investic.

Dominantním objektem v území se stane hala údržby, jejíž design zahrnuje vlastní halu a provozně administrativní část. Tato nová hala nahrazuje a sjednocuje původní drobné objekty, a vytváří tak moderní pracovní prostředí. Hlavní faktorem pro situování haly údržby v areálu THU byla vazba na uspořádání a zapojení kolejí a dopravní technologie v areálu. Vjezdy a výjezdy do haly jsou orientované ve směru severo-jižním.

Hala je navržena tříkolejná a umožňuje obsluhu tří souprav najednou. Hala údržby má délku 150 m, šířku 27 m a výšku střechy 14 m. Vybavení haly zahrnuje prohlížecí kanály, mostový jeřáb, patkové zvedáky a prohlížecí lávky v úrovni střechy vlaku, což umožní důkladnou a efektivní údržbu vozidel. Technologie zbrojení vodou je navržená jak v interiéru, tak exteriéru haly.


Pro zajištění plynulého provozu bylo navrženo nové trakční vedení pro pojezd vlaků, včetně inovativního systému ovládání sklopné trakční troleje. Tento systém byl poprvé otestován na prototypu v rozsahu jednoho modulu haly, a bude tak v této hale použit jako první v České republice, což ukazuje na technologický pokrok a snahu o inovaci.

V administrativně provozní části se nacházejí kanceláře, šatny a hygienické zázemí pro zaměstnance, plynová kotelna, rozvodna NN, dílny mechaniků a elektromechaniků, dílny vzduchotechniky, sklady, výdej olejů, strojovna čistírny odpadních vod, strojovna stlačeného vzduchu, sklad písku a laboratoř. Na střeše jsou umístěny jednotky vzduchotechniky, tepelná čerpadla a fotovoltaické panely, které zajišťují využívání obnovitelné energie.

Druhou výraznou stavbou v areálu je hala myčky s technologickým přístavkem a objekt čištění graffiti s provozem fekální koleje. Základním požadavkem na délku haly myčky bylo navrhnout zatrolejovanou halu pro mytí pětivozových elektrických jednotek s délkou do 132,5 m. V neprůjezdné hale myčky bude umístěno betonové zarážedlo a kompletní technologické mycí zařízení.

Hala myčky a technologický přístavek jsou navrženy jako dva propojené objekty. Mycí hala bude 160,74 m dlouhá a 9,23 m široká. Technologický přístavek zahrnuje čistírnu a změkčovač vody, čerpadla, zásobníky saponátu a další technologii pro zajištění kvality čistícího procesu. Tato hala je vybavena standardními silnoproudými a slaboproudými rozvody, vzduchotechnikou, vytápěním tepelnými čerpadly a plynovou kotelnou. Také zde jsou na střeše umístěny fotovoltaické panely, což podtrhuje závazek Českých drah k udržitelnosti a ekologickým standardům.

Stavební objekt čištění graffiti a fekální koleje je navržen na základě požadavku objednatele v jednolodní hale, která bude využita pro provádění obou činností – čištění stávajících vozových jednotek s přímým odpadem WC do kolejiště a čistění vozových skříní od sprejerů. Délka objektu byla upřesněna a její konečná délka je 66,29 m na základě kolejového řešení, navržených komunikací a prostorových možností v areálu THÚ Olomouc. Půdorysná šířka objektu je 8,0 m, konstrukční výška haly navazuje na výšku haly myčky a její výška od TK je 6,85 m po sedlové vazníky. Architektonicky hala navazuje na halu myčky vlakových souprav a sklon střešního pláště je s vedlejší halou shodný.

V prostoru uvažovaného areálu THÚ Olomouc se nachází stávající tankovací stanice PHM pro dieselovou trakci. Toto stanoviště bude potřeba upravit v souvislosti s upravenou geometrií kolejového řešení v areálu THÚ. Předpokládá se zachování stávajících nadzemních nádrží a objektu technologie, zděného objektu o velikosti 6,0 × 6,5 m s výškou 3,5 m. Demontovány budou výdejní stojany, zachytná vana a budou odstraněny havarijní jímky a snesena ocelová konstrukce zastřešení včetně základových konstrukcí. Stavba je jednoduchá, obsahuje základní nosnou konstrukci, pultové zastřešení a ochrannou stěnu pro obsluhu čerpacího zařízení v rozsahu tří nosných polí zastřešení.

Tento projekt nejenže posílí infrastrukturu české železniční sítě, ale také přispěje k ochraně životního prostředí a zajištění moderního pracovního prostředí pro zaměstnance.

Ing. Hana Matoušková

www.sagasta.cz