Součástí stavby je nový most přes Tomkovo náměstí, který umožňuje mimoúrovňové křížení VMO s Dukelskou třídou, a rovněž nový most přes řeku Svitavu. Nový most poskytuje dostatečnou šířku pro vedení trasy včetně odbočovacích pruhů a připojení na větve mimoúrovňových křižovatek Dukelská a Karlova. Další významnou součástí je estakáda přes Maloměřické seřaďovací nádraží, která překlenuje železnici, vojenský autopark, ulici Kulkovu a připojuje hlavní trasu na ulici Rokytova.
Začátek výstavby
Výstavba byla zahájena 1. července 2021, avšak její počátek komplikovaly přeložky inženýrských sítí. Klíčovým úkolem první etapy bylo přeložení páteřního vodovodu DN 800, který zásobuje městské části Vinohrady a Líšeň. V rámci projektu byl navržen protlak v délce 60 m, při výkopu sond v jeho trase však bylo zjištěno, že trasy inženýrských sítí křižují tento protlak, což si vyžádalo přepracování projektu. Dále byly během dodatečného geotechnického průzkumu identifikovány nehomogenní podmínky pod navrženými opěrnými zdmi z armované zeminy, což by mohlo vést k nerovnoměrnému sedání. Z tohoto důvodu byl konstrukční systém změněn z armované zeminy na monolitickou opěrnou zeď založenou na pilotách. V neposlední řadě počátek projektu ovlivnilo vyvlastnění pozemků TJ Sokol Husovice, které byly zhotoviteli předány až po 150 dnech výstavby.
Rampa Nová Dukelská
Pro zprovoznění pravé poloviny stavby a uvolnění prostoru hlavní trasy VMO bylo nutné dokončit rampu Nová Dukelská, která je součástí mimoúrovňové křižovatky Dukelská. Během výstavby byl vznesen požadavek na její úpravu a doplnění zárodku třídy Nová Dukelská, což umožní připojení brněnského brownfieldu Zbrojovky na Velký městský okruh. Tento požadavek si vyžádal odstranění objektů TJ Sokol Husovice.
Estakáda přes Maloměřické seřaďovací nádraží
Dominantními objekty stavby byly mosty přes Maloměřické seřaďovací nádraží, konkrétně SO 251 a SO 252. Nová konstrukce, o celkové délce 781,37 metrů, 18 polích a výšce až 18 metrů nad terénem, je tvořena monolitickým dodatečně předepnutým jednotrámem a v místě napojení ramp dvojtrámem. Založení mostu bylo provedeno na velkoprůměrových pilotách o průměru 900 a 1200 mm a délce až 30 metrů. Výstavba pilíře 6 v prostoru kolejiště Maloměřického nádraží byla obzvláště náročná, protože si vyžádala dopravu vrtné soupravy o hmotnosti 80 tun po železniční trati pro zachování železničního provozu. Při realizaci speciálního založení opěry rampy SO 252 na ulici Kulkově byla objevena podzemní chodba, což vedlo k nutnosti revize projektu a úpravy základové konstrukce opěry. Paradoxně tyto náročné mostní objekty nikdy nebyly na kritické cestě výstavby, protože hlavní délku výstavby určovaly přeložky na Tomkově náměstí.
Mosty přes Tomkovo náměstí
Důležitými objekty v rámci výstavby hlavní trasy VMO byly nové mosty přes Tomkovo náměstí. Tyto dva mosty o třech polích a o délce 103,366 m, převádí VMO přes ulici Dukelskou, kde je vedena tramvajová trať do Obřan. Jde o monolitickou dodatečně předpjatou jednotrámovou konstrukci s náběhy, založenou na velkoprůměrových pilotách průměru 900 mm.
Mosty přes řeku Svitavu
Pro zachování provozu 2+2 byl vybudován nový most přes řeku Svitavu, který nahradil původní most nevyhovující šířkovým parametrům pro vedení VMO. Nový most je třípolový, o délce 97,5 m a založený na velkoprůměrových pilotách. Nosnou konstrukci tvoří prefabrikované předem předepjaté nosníky, na kterých byla vybetonována spřažená deska. Pro výstavbu mostu bylo nutné vybudovat obousměrné mostní provizorium o délce 120 m, složené z pětipolového provizoria PN ze skladových zásob ŘSD. Spodní stavbu tvořily provizorní podpěry PIŽMO založené na panelových rovnaninách.
Dokončení stavby
V současné době probíhá uzavírka větve mimoúrovňové křižovatky Karlova ve směru na ulici Svatoplukovu, kde probíhá výstavba do definitivní nivelety. Zároveň se dokončuje ulice Provazníkova, která sloužila jako objízdná trasa během výstavby. Tyto úpravy budou dokončeny do 31. října 2024. V rámci dokončovacích prací budou provedeny vegetační úpravy a oplocení. Na jaře 2025 proběhnou opravy objízdných komunikací, které byly využívány během stavby.
autor článku: Ing. Vojtěch Michálek, ředitel „Společnosti“
Zhotovitel: „Společnost VMO Tomkovo náměstí“
FIRESTA–Fišer, rekonstrukce, stavby a.s. – Správce Společnosti
Zprovoznění hlavní trasy VMO Tomkovo náměstí a VMO Rokytova v Brně
Uprostřed tropického srpna letošního roku byla uvedena do provozu hlavní trasa stavby VMO Tomkovo náměstí a VMO Rokytova. Tato nová část propojuje Husovický tunel s ulicí Rokytova a zahrnovala odstranění dvou úrovňových křížení, která způsobovala dopravní komplikace během dopravních špiček. Výstavba byla realizována s cílem zachovat provoz v režimu 2+2 jízdní pruhy. Nově otevřený úsek měří 1,249 km a zahrnuje šest mostních objektů.
Kontaktní údaje
FIRESTA - Fišer, rekonstrukce, stavby, a.s.Mlýnská 388/68 , 602 00, Brno-Trnitá, Tel.: +420 543 532 231 , firesta@firesta.cz, Web: www.firesta.cz
Mohlo by vás zajímat
Firesta staví dálnici D48 MÚK Bělotín – Rybí, 1. etapa
Moderní dopravní stavba zvýší bezpečnost a rychlost spojení do Polska. Stavba D48 MÚK Bělotín – Rybí rozšiřuje stávající..
Podívejte se očima dronu na výstavbu 1. etapy dálnice D48 Bělotín – Rybí
Moderní dopravní stavba dálnice D48 zvýší bezpečnost a rychlost spojení do Polska. První úsek rozšiřované komunikace má délku cca..
Firesta buduje část MO v Brně – I/42 Brno VMO Tomkovo nám., I/42 Brno VMO Rokytova
Stavba řeší vybudovaní městského okruhu od jihovýchodního portálu Husovického tunelu po ulici Rokytovu. Budovaný úsek je v části..
Firesta úspěšně dokončila rekonstrukci Vilémovského viaduktu
Hlavním předmětem rekonstrukce Vilémovského viaduktu, mostu přes Karolinino údolí na železniční trati Rumburk - Sebnitz, byla výměna..
Zdařilá rekonstrukce mostu přes vodní dílo Nové Mlýny
Společnost FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby a. s., spolu s EUROVIA CS a. s., nedávno realizovala rekonstrukci mostu v blízkosti obce..