Konsorcium firem Bilfinger Berger a Porr zde realizovalo pokračování dálnice M6, která spojuje Budapešť s Chrovatskem. V roce 2009 probíhaly práce v úseku Dunaújváros - Tengelic, jehož délka činí cca 60 km. Tento úsek navazuje na první část dálnice, která vede z Budapešti do Dunajúvaros (cca 30 km) a která byla realizována jako betonová s uvedením do provozu v roce 2008.

Předmětný úsek byl vypsán maďarskou vládou jako projekt PPP. Vítězné konsorcium se zavázalo dálnici realizovat v letech   2008 - 2010 s tím, že dálnice bude předána do provozu k 31. 3. 2010. Úsek dálnice pak zůstává v péči konsorcia po dobu dalších 24 let.

Dálnice vede v rovinatou krajinou maďarské puszty a obsahuje několik mostních objektů. Parametry dálnice jsou standardní v souladu s maďarskými předpisy. Asfaltové vrstvy pak navrženy tak, že směs pro ložní vrstvu byla vyráběna v tl. 7 cm z PMB 10/40-65A a směs pro obrusnou vrstvu pak v tl. 5 cm z PMB 25/55-65A. Některé vedlejší objekty pak byly prováděny se směsí s pojivem 50/70. Celková spotřeba asfaltů činila:
- 50/70 5 200 tun
- PMB celkem 34 500 tun

Práce na pokládce byly zahájeny v dubnu 2009 a dokončeny v prosinci 2009. Směsi byly vyráběny na dvou obalovnách o výkonu 240 t/hod, přičemž jedna byla situována v Dunaújváros a druhá v Tengelic. U každé obalovny byly skladovací nádrže na pojivo o objemu 150 tun.

Vlastní jednání o dodávkách byla zahájena koncem února a jejich průběh byl z našeho pohledu velmi zajímavý. Investor a současně realizátor požadoval splnění následujících kriterií a v tomto pořadí důležitosti:
- kvalita dodávaného pojiva
- zabezpečení logistiky
- cena pojiva, přičemž oba členové konsorcia upřednostňovali fixní cenu po dobu trvání stavby.

Jednání trvala zhruba do poloviny dubna, přičemž již počátkem dubna proběhly srovvací a ověřovací pokládky. Fixní cena SWAP na období květen - prosinec byla uzavřena v druhé polovině dubna pro společnosti Bilfinger Berger a v polovině měsíce května pro společnost Porr. Ta v počátku akceptovala nabídku jiného dodavatele, ale po zhruba třech týdnech požádala naší společnost o kontrakt na SWAP a zabezpečení dodávek. Pro zajímavost - tato časová prodleva však znamenala nárůst hedgované ceny o cca 45 EUR/t.

Dodávky asfaltu byly realizovány ze skladu Kouřim, přičemž denně vč. víkendů vykládalo v Maďarsku na uvedených obalovnách průměrně 10 autocisteren, ve špičce pak až 15 autocisteren. Při vzdálenosti cca 600 km se tedy jednalo o značné požadavky na počet vozidel a logistické zabezpečení bezproblémového průběhu. Složitost logistiky byla umocněna nutností zásobovat i sklad Kouřim z Brunsbüttelu a Leuny tak, aby byla umožněna kontinuální výroba a nezbytné laboratorní ověření každé vyrobené šarže. Situace pak byla v průběhu provádění často komplikována i počasím, neboť v místě stavby poměrně často pršelo.

I přes tato různá úskalí, která někdy byla umocněna i jazykovou barierou mezi maďarskými obsluhami obaloven a pracovníky TOTAL ČR, se bez zásadních problémů a ve špičkové kvalitě podařilo dokončit práce 14.12.2009.

Pokud shrneme naše poznatky z této velmi zajímavé a náročné akce, pak lze konstatovat, že u projektů tohoto typu je diametrálně odlišný přístup investora, než je tomu u projektů financovaných z veřejných peněz. Nejvyšší prioritou je u PPP kvalita vstupů a prací, která pak vede ke snížení provozních a udržovacích nákladů. Cena materiálů a dodávek je pochopitelně rovněž velmi důležitá, nikoli ale nejdůležitější. Vysokou prioritou je i celkové zajištění průběhu prací.

Spolupráce na projektu dálnice M6, která nám byla umožněna, byla pro nás velmi poučná. Realizace celého projektu zcela jasně ukázala, že tato forma je cestou pro realizaci velkých projektů v oblasti infrastruktury. Jednak je zřejmé, že v současném světě, kdy každý stát dluží každému státu a de facto jsou vzhledem ke svým deficitům státy jako takové z hospodářského pohledu zbankrotované, jsou privátně financované projekty zřejmě tou jedinou cestou. Díky vysoké odbornosti všech zúčastněných je dosahováno i lepší kvality prací a ve výsledku tedy uživatel dostává k užívání komfortnější dopravní cesty. V neposlední řadě tyto projekty silně omezují prostor pro korupci.

Je tedy zřejmé, že přešlapování České republiky není na místě. Můžeme sice vnímat slova o silničářské lobby, realitou ale zůstává, že žijeme v globalizovaném světě, který spočívá z velké části na dopravě. Využíváme-li tedy výhody globalizovaného světa, musíme bohužel akceptovat i některé jeho nevýhody. Na tom spočívá do velké míry i konkurenceschopnost naší republiky a - převedeno do osobní roviny - i životní úroveň jejich občanů, tedy každého z nás. Proto by mělo být v zájmu většiny, aby se politická reprezentace konečně rozhodla a umožnila nejen jakousi pseudo- možnost realizace, ale i skutečně bezproblémovou realizaci projektů PPP.

Ing. Zuzana Fogašová,
Ing. Václav Valentin

TOTAL Česká republika s.r.o.
Divize Bitumen


TOTAL ČESKÁ REPUBLIKA s.r.o.
Kolbenova 5a/882
190 02 Praha 9
tel.: 224 890 514
fax: 224 890 562