V době, kdy mnohé firmy zápasí s krizí, otevřel ELKOV elektro další pobočky a rozšířil jejich celkový počet již na dvanáct. Zajímalo nás, co dělají jinak než ostatní. Navštívili jsme proto výkonného ředitele společnosti, pana Michala Vodičku, a požádali ho o rozhovor. 

Pane řediteli, jak jste byl spokojen s uplynulým rokem?

Obecně si myslím, že v loňském roce v celém sektoru velkoobchodů elektro panovala spokojenost a i pro ELKOV byl rok 2011 velice dobrý. Hospodářské výsledky jednotlivých kvartálů byly sice velice nevyrovnané a oscilovaly od výborných až po vyloženě špatné, ale celkově nelze loňský rok hodnotit jinak, než jako úspěšný. Podařilo se nám otevřít dvě nové pobočky, v únoru středně velkou v Praze na Spořilově a v květnu malou v Bystřici nad Pernštejnem. Spořilovská pobočka, která je po pobočce v Horních Počernicích již naší druhou pobočkou v Praze, má velice dobrou polohu přímo u dálnice na výjezdu z Prahy do Brna. Poměrně velice rychle se na tomto místě uchytila a dělá nám radost. Pobočka v Bystřici nad Pernštejnem měla za úkol posílit naši pozici na Vysočině. Letos v lednu jsme otevřeli i svou druhou pobočku v Brně, konkrétně v městské části Řečkovice.

Jaký byl loňský obrat společnosti a jakým prošel vývojem v posledních letech?

Vloni byl náš obrat těsně pod 1,2 miliardy korun. Myslím si, že za poslední čtyři roky jsme ušli dost velký kus cesty. Z původních pěti poboček jich máme dvanáct a z obratu 370 milionů jsme dosáhli skoro až na 1,2 miliardy. Počet našich zaměstnanců se také navýšil a zaměstnáváme jich přibližně 220.

Jaký sortiment výrobků nabízíte?

Snažíme se být klasickým velkoobchodem s co nejširším záběrem, takže nabízíme kabely a vodiče, svítidla, zdroje, úložný materiál a přístroje pro domovní i průmyslovou elektroinstalaci. Kromě toho jsme začali vyrábět i vlastní svítidla pro veřejné osvětlení M2A, což je nejznámější svítidlo v USA. Je to takový Rolls ­Royce mezi svítidly pro veřejné osvětlení, na trhu je již 35 let a je velice odolné prakticky do všech typů prostředí. Jen v ­Brně jich svítí kolem 15 000 kusů a je to také jediné svítidlo, které již deset let bezproblémově svítí v kyselém prostředí chemiček v Ústí nad Labem. S jeho dovozem do České republiky byly vždy problémy a my jsme se proto rozhodli, že je vyřešíme. Z USA dovážíme pouze korpusy svítidel a celé vnitřní vybavení si na základě licence vyrábíme sami.

Která část sortimentu vám dělá největší obraty?

35% obratu nám dělají kabely, pak následují přístroje a rozvaděčová technika a další velkou skupinou jsou svítidla a zdroje světla. A právě svítidla a zdroje světla jsou skupinou, která se rozvíjí největším tempem a její nárůsty jsou větší než naše celkové nárůsty. Výrazně se také snažíme rozvíjet sortiment kabelů, který průběžně doplňujeme o další typy od vysokonapěťových až po slaboproud. Tento sortiment je hodně specifický a v ČR neexistuje velkoobchod, který by měl tento prostor kompletně pokrytý. Snažíme se proto pouštět i do skupin kabelů, které jsme v nabídce dosud neměli, aby tento sortiment byl co nejširší.

Dodáváte také materiál přímo na stavbu?

Samozřejmě. A dá se říct, že o tyto služby je stále větší zájem. Vlastníme 22 nákladních aut o nosnostech 2-12 tun a rozvozem materiálů přímo na stavbu vycházíme našim zákazníkům maximálně vstříc. Zajímavé ale je, že ač zájem o tyto služby neustále roste, procento rozvozů na stavbu se dlouhodobě nemění a stále dosahuje jen asi 30 % našeho celkového obratu. Důvodem je, že ačkoliv zavážíme stále více materiálu, souběžně s tím roste i počet našich nových zákazníků na prodejnách. Snažíme se, aby všechny naše pobočky byly co nejlépe a v co největším sortimentu zásobeny, a to je zřejmě pro zákazníky velice přitažlivé. Jen zde, na centrálním skladu v Brně, máme zásoby v hodnotě asi 120 milionů Kč a hodnota zboží na všech našich pobočkách činí kolem 260 milionů Kč. A to jsou objemy, které nenabízí žádný jiný velkoobchod v České republice.

Jak funguje prodej na vašich pobočkách?

Na všech pobočkách stále fungujeme na principu přímého prodeje, kdy zákazník se skladníkem prochází celý sklad a vybírá si vše potřebné. Je to pro něj velice příjemné a při procházení skladem si může vzpomenout i na další věci, které třeba ani původně neměl na seznamu. Sázíme přitom na to, že jakmile zákazník jednou uvidí celou šíři našich zásob, rád přijde znova. Navíc u nás najde i věci, které by v klasickém velkoobchodu elektro nehledal, a přesto jsou to věci, které na stavbě potřebuje. Jedná se především o doplňkové materiály pro běžnou práci elektrikáře, jako jsou třeba vázací pásky, tmely, sádra apod. Ušetří tak svůj čas a nemusí po návštěvě velkoobchodu elektro navštívit ještě hobby market. U nás dostane vše na jednom místě.

Existuje ještě nějaká novinka, co se týče prodeje, kterou byste rád zmínil?

Možná by bylo dobré upozornit na naši další službu, která míří především na střední a menší firmy, které se zabývají rekonstrukcemi domů a bytů. Snažili jsme se dozvědět, s čím mají problémy a s čím bychom jim mohli pomoci. Zjistili jsme, že jim dost problémů způsobuje až příliš široká nabídka svítidel od mnoha výrobců. Přijít za zákazníkem s dvaceti katalogy různých výrobců a pak mít třeba ještě problémy s dodávkami, které zrovna nejsou skladem, to není příjemné. Udělali jsme si proto průzkum trhu, našli nejžádanější výrobce a jejich nejžádanější výrobky a na našem centrálním skladu jsme naskladnili asi 800 typů těchto svítidel. Současně s tím jsme vydali také svůj vlastní katalog toho nejprodávanějšího z nejprodávanějších, což je v podstatě souhrn svítidel, který obsáhne požadavky 80 % trhu. V katalogu jsou svítidla rozdělena podle oblasti použití, je pravidelně aktualizován a tento katalog si elektrikář klidně může vzít ke svému zákazníkovi, protože má jistotu, že všechna nabízená svítidla jsou u nás skladem a nebude tak mít s jejich instalací žádné problémy. Stejným způsobem se snažíme postupovat i v dalších sortimentech. Teď například zpracováváme nový katalog spojovacího materiálu, čili hřebíky, úchytky na svazky kabelů, hmoždinky apod., což je také sortiment výrobků, který potřebuje každý řemeslník a nelze se v něm lehce orientovat. Jen pro ilustraci bych řekl, že v rámci celkového rozšiřování sortimentu jsme jen v loňském roce navýšili počet nových skladových položek o asi 6 000 kusů.

Jaký jsou počty vašich zákazníků a dodavatelů?

Zákazníků máme asi 12 000 a dodavatelů kolem 440. Zakládáme si na tom, že nemáme ani jednoho dodavatele, který by nám dodával více než 3% obratu. S tímto faktem jsme velice spokojeni, protože můžeme se všemi dobře obchodovat, ale nejsme na sobě navzájem nijak zvlášť závislí. A to je uklidňující pro obě strany.  

Čím se tedy nejvíce odlišujete od své konkurence?

Nejvíce nás odlišuje opravdu šíře sortimentu, který dnes nabízíme. Není úplně běžné, aby zákazník přišel do velkoobchodu elektro a našel v něm třeba 48 modulů běžných bytových rozvaděčů od 17 různých výrobců. Jsem přesvědčen o tom, že naše nabídka je dnes největší v celé republice a chceme v tomto trendu i nadále pokračovat. Naší snahou je stále rozšiřovat jednotlivé kategorie celého sortimentu a v rámci těchto jednotlivých kategorií mít nabídku zboží co nejširší.

Jaké jsou vaše další plány do budoucna?

Kromě co nejširšího sortimentu usilujeme samozřejmě také o to, abychom byli zákazníkovi co nejblíž. Vybudovat ale takovou síť poboček po celé republice, která by to zaručovala, není nic jednoduchého. Není to ani cíl, kterého by bylo možné dosáhnout v horizontu několika let. Spíš se dá říct, že je to cíl, který bude mít ELKOV ve svém rodném listě zřejmě navždy jako nekončící proces. Zatím nás to ale baví, a proto se stále snažíme hledat další nová místa a lokality, kde bychom chtěli své pobočky otevřít.

Na závěr nám ještě řekněte, jak vidíte výhled letošního roku?

Soudě podle toho, co slyším od našich zákazníků, by tento rok neměl být špatný. Minimálně jeho první polovina vypadá velice nadějně. Do druhé poloviny je zatím příliš daleko dohlédnout, ale chceme věřit tomu, že by se mohl podobat tomu loňskému. Na druhou stranu, ať již tento rok dopadne jakkoliv, myslím si, že všechny obchodní subjekty by si měly zvyknout na současný stav hospodářství, který se asi v blízké budoucnosti moc měnit nebude. Většina firem si zvykla na každoroční nárůsty 15 a více procent, a když je nemají, panikaří. Tak ale nelze fungovat. K žádnému nárůstu nikdy nemůže dojít samovolně, vždy musí mít nějaké opodstatnění a důvod. Očekávat proto za současného stavu nějaké opravdu výrazné nárůsty, to by bylo iluzorní. Mnohem rozumnější je se současným stavem počítat a své podnikání mu přizpůsobit. My se o to snažíme již od roku 2009 a od té doby se nám žije poměrně dobře. Samozřejmě se také snažíme stále rozvíjet a rozrůstat, ale spíš jen takovou strategií pozvolného rozvoje a ne za každou cenu. Děkuji všem našim partnerům za to, že nám to umožňují a přeji jim i v jejich podnikání mnoho úspěchů.

Děkujeme za rozhovor a přátelské přijetí.
Ing. Miroslav Bindač

ELKOV elektro a.s.
Kšírova 701/255, 619 00 Brno-Horní Heršpice
tel.: +420 547 212 269
e-mail: info@elkov.cz, http://www.elkov.cz