Zajímalo nás, jaké novinky jsou ve firmě plánovány pro letošní rok i do budoucna, a požádali jsme proto o rozhovor toho nejpovolanějšího, ředitele společnosti, pana Michala Vodičku.    

Pane řediteli, jak je možné, že Vaše společnost rok od roku nepřetržitě roste?

Zřejmě to bude tím, že se důsledně držíme věcí, které umíme a snažíme se dělat vše pro to, abychom je dělali ještě lépe. Zároveň ale také sledujeme, co se děje kolem nás a pokoušíme se toho vhodně pro svou práci využít. Základem všeho ale zůstává obrovská kapacita našeho skladu a pestrost jeho položek. V současnosti nabízíme standardně 73 tisíc položek za 330 miliónů korun, což nám zajišťuje velice vysoké procento úspěšnosti vykrývání zákaznických požadavků. V loňském roce to bylo 97,4 %, což znamená, že 97,4 % veškerých požadavků jsme byli schopni okamžitě vykrýt ze svých skladových zásob. Zákazník tak téměř vždy okamžitě dostane vše, co potřebuje. A to je jistě jeden z důvodů, proč se nám podařilo navýšit obrat z 1,7 miliardy korun v roce 2014 na 2 miliardy korun v roce 2015. Možná i díky této skutečnosti nám také již několikátým rokem po sobě roste počet zákazníků, což nás moc těší. Pro letošní rok jsme si dali za cíl navýšit toto procento vykrývání zakázek na 99,5 %. Na šesti pobočkách jsme již tohoto procenta dosáhli, tak proč by to nemělo jít na všech? Osobně si také velice považuji toho, že jsme se podle výzkumů renomovaných auditorských firem dostali do půl procenta nejstabilnějších firem v České republice. Toto hodnocení zohledňuje to, jak plníme své závazky vůči svým zaměstnancům, dodavatelům, odběratelům, státním institucím a dalším subjektům. Něco to o nás vypovídá a dává to tušit velkou stabilitu společnosti i do budoucna.

Jaký cíl z hlediska obratu jste si stanovili pro letošní rok? Budete se snažit dosáhnout na 2,5 miliardy?

Náš plán je ještě ambicióznější a chtěli bychom dosáhnout na 2,75 miliardy. Samozřejmě víme, že je to velice smělý cíl, ale jsem přesvědčen, že kroky, které nyní podnikáme, by k tomuto navýšení opravdu vést měly.

Když jsme se potkali naposledy, tak jste právě rozbíhali noční směnu na centrálním skladě a disponovali jste 14 pobočkami. Co se změnilo od té doby?

Počet našich poboček se rozrostl na číslo 21. K poslednímu navýšení došlo v loňském roce, kdy jsme koupili společnosti ELMO solid a ELMO Prostějov, které jsme zařadili mezi pobočky ELKOV. Dále jsme koupili část firmy ELMO a. s. a ELMO obchod Zlín, které jsme sloučili a vytvořili z nich samostatnou firmu ELMO elektro a. s. Tato firma bude své zboží nabízet ve dvou pobočkách, ve Zlíně - Přílukách a v Otrokovicích. Její přístup k trhu i zákazníkům je dosti odlišný od přístupu firmy ELKOV, takže nebylo vhodné je zařadit do našich struktur. Připadalo nám proto mnohem lepší nechat je podnikat pod vlastní značkou. Pokud se ptáte na spokojenost s noční směnou, tak bez ní si už naši práci ani neumíme představit. Všechny naše pobočky jsou již nyní zařazeny do 24-hodinového nonstop zásobování. Toto nonstop zásobování nám pomohlo hlavně v tom, že se naši zákazníci naučili hledat nejen v omezeném množství položek na své pobočce, ale ve všech námi nabízených položkách. Náš zákazník, např. v Pardubicích, by si na své pobočce mohl vybrat jen z 19 tisíc položek. Nyní si ale může vybírat ze všech 73 tisíc položek centrálního skladu, protože ví, že pokud si zboží objedná třeba odpoledne, druhý den si ho bude moci na své pobočce vyzvednout.

Jak si vedou vaše dceřiné společnosti ­myLIGHT a ELKOV lighting?

Začal bych asi společností ELKOV lighting, kterou jsme přejmenovali na OMS lighting. Původně jsme chtěli mít i tady v názvu Elkov, ale ukázalo se, že to není příliš vhodné. Investoři měli dlouhodobě pocit, že se nechtějí bavit s prostředníkem, ale chtějí hovořit pouze s výrobcem. Složitě jsme jim vysvětlovali, že ELKOV lighting není prostředník, ale přímý zástupce výrobce OMS. Vzhledem k tomu, že jsme stále naráželi na stejné otázky a problémy, řekli jsme si, že bude pro všechny mnohem výhodnější přejmenovat společnost na OMS lighting, což se osvědčilo. Výsledky této společnosti jsou velice dobré, přestože si myslím, že její ambice jsou ještě podstatně vyšší. OMS lighting je zaměřena čistě na LED technologie a klasickým technologiím se takřka nevěnuje. Myslíme si, že právě LED technologie jsou ty, které v dnešní době dávají největší smysl. V celé Evropě se podporují úsporné zdroje, ale pravidla hry v ČR zatím těmto technologiím příliš nenahrávají. Spíše se dá říct, že jdou proti nim, což dosvědčuje i navrhovaná platba za elektrickou energii ne podle spotřebované energie, ale podle velikosti jističe. Doufejme, že tento návrh neprojde, protože je v jasném rozporu s úmyslem energií šetřit. I přesto má OMS lighting za sebou mnoho velice pěkných referencí. Z poslední doby bych jmenoval třeba DORN, což je stavba, kde bylo použito to nejlepší, co dnes v LED technolo­giích existuje. Tato budova byla také obecně navržena jako energeticky co nejúspornější.
Co se týká společnosti myLIGHT, tak ta začala fungovat před 2 lety se 2 zaměstnanci. Dnes má 9 zaměstnanců a klidně by jich mohla mít i více. Naši odborníci zde představují hru světla a poskytují profesionální a komplexní služby od návrhu osvětlení, přes vizualizaci i výběr svítidel. Jejich cílem je přitom ukázat zákazníkům funkci světla i to, jak lze se světlem v prostoru pracovat a co vše jím lze vytvořit. Po tomto vytváření krásna je obrovská poptávka a musím říct, že referenční stavby, které jsem viděl, posunuly komfort bydlení o několik tříd výše. Správné nasvícení přináší neuvěřitelnou změnu vnímání prostoru a tato firma je v současnosti přehlcena prací. Z jejich posledních referenčních staveb bych jmenoval třeba King Koil zde v Brně, což je showroom matrací a postelí. Zabývá se ale také osvětlováním fasád, vil, kostelů, zahrad, bytů nebo obchodů s luxusním zbožím.

Máte i nějaké další nové aktivity?

Ano, nedávno jsme založili divizi ELKOV servis, což mělo také svůj vývoj. K 73 tisícům položek v našem skladě držíme dalších 50 tisíc položek pro konkrétní zákazníky a nás napadlo, že bychom jim rádi nabídli ještě další, širší spektrum služeb. Začali jsme proto prodejem nářadí a od dubna k tomu chceme přiřadit i hodně obsáhlou půjčovnu. Tato půjčovna bude sloužit pouze našim zákazníkům a měli by v ní najít vše, co pro práce v oboru elektroinstalací potřebují, čili vozíky, plošiny, elektrická kladiva, nastřelovací techniku atd. Došli jsme totiž k názoru, že cena vlastnictví těchto potřeb je dnes pro jednotlivé montážníky příliš vysoká. Proč by si měl elektrikář kupovat třeba nastřelovací pistol za 45 000 Kč, když ji použije jen 10 dní v roce. Z tohoto pohledu nemá smysl ji vlastnit a je pro něj mnohem výhodnější si ji u nás vypůjčit. Vybavení této půjčovny bude čítat asi 8 miliónů korun a tato půjčovna bude k dispozici pouze jako doplňková služba pro naše zákazníky. Dnes existuje spousta půjčoven, ale jsem si 100% jistý, že žádná z nich není a nebude takto komplexně zaměřena právě na elektrikáře, jako ta naše. Tím, že ji budou moci využívat pouze naši zákazníci, bude pro ně nářadí také mnohem dostupnější a cena za jeho vypůjčení bude mnohem příznivější, než je tomu kdekoliv jinde. Další výhodou pro zákazníky bude i to, že nebudou muset za vypůjčení skládat žádnou kauci a vše bude i nadále řešeno pouze fakturačně.

Co dalšího ještě připravujete?

Před 7 lety jsme zde, na Kšírově ulici, postavili centrálu se skladem o rozloze 9 tisíc m2. Tehdy jsme měli pocit, že zde máme obrovské rezervy, a že ji nikdy nemůžeme naplnit. Dnes jsme na úplné hraně skladových kapacit, takže koncem července máme v plánu začít stavbu novou, která by měla současné prostory prakticky zdvojnásobit. Zároveň počítáme i s tím, že v areálu vznikne prodejna a půjčovna nářadí a dvoupatrový showroom svítidel. Z prodeje svítidel se nám v průběhu času rozvinul velice zajímavý obchod a během dvou let jsme se stali v jejich prodeji jedničkou na trhu. Náš obrat v této komoditě dosahuje 250 miliónů korun, což je více než u renomovaných zahraničních firem. Přitom hlavním důvodem tohoto prodeje byla na samotném počátku opět pouze snaha ulehčit práci našim zákazníkům. Když jsme se jich ptali, s čím mají největší problémy, odpovídali, že se svítidly do rodinných domků. Nosit stavitelům rodinných domků stohy katalogů svítidel a pak jim je někde shánět, to nebylo pro elektrikáře příliš praktické. Výsledek byl ten, že jim raději doporučili, ať si svítidla koupí „někde“ sami a oni jim je pak namontují. Přišli jsme proto s nápadem, že vytvoříme světelný showroom, do kterého naši zákazníci budou zájemce o svítidla posílat. Zákazník tak pouze zprostředkuje kontakt zájemcům o svítidla a pošle je k nám, kde se o něj postaráme. A současně se svítidly si u nás mohou vybrat i vypínače a další materiál. Veškeré zboží jim pak jejich elektrikář u nás vyzvedne a dostane na něj svou velkoobchodní slevu. V konečném důsledku na tom vydělají oba. Elektrikáři to přinese další zajímavý obchod a jeho zákazníkovi zajímavou slevu. A nám se tato investice samozřejmě také vrací, protože nám do velkoobchodu proudí mnoho nových klientů. Dnes už tyto světelné show­roomy fungují v Brně, Praze a od května bude další také ve Zlíně. Výhledově bychom je chtěli vybudovat na všech našich velkých pobočkách.

V úvodu našeho rozhovoru jste řekl, že se držíte věcí, které umíte a snažíte se je rozvíjet. Jaké jsou tedy zásady, na kterých je společnost ­ELKOV elektro vybudována?

Něco již bylo zmíněno. Naší základní hodnotou je dostupnost zboží a pestrost nabídky. My nikdy nebudeme našim zákazníkům říkat „toto si kup, to je pro tebe dobré“. Na veškerý sortiment se snažíme mít vždy dostatek dodavatelů s možností nabídnout našim zákazníkům výběr z hlediska kvality, vzhledu i ceny. Naší další zásadou je i to, že nenabízíme nic, co by bylo kvalitativně pod nějakou základní úrovní, neboli šrot. Nemáme zájem o to, abychom zde měli reklamace v řádu desítek procent, takže tvrdíme, že takové zboží by tady zákazník ani naleznout neměl. Naší snahou je také maximální podpora regionů. Z našich dodavatelů vždy přednostně preferujeme výrobce z České republiky a Slovenska a vše, co můžeme v naší nabídce mít od Čechů a Slováků, to tam také máme. Pokud tuto nabídku potřebujeme doplnit, přichází na řadu naši sousedé, čili Polsko, Maďarsko, Rakousko a Německo. Nakupovat zboží v Číně nebo Indii nám nedává smysl a dělat to nebudeme. Na čem nám také hodně záleží, to je kvalitní logistika. Snažíme se o to, aby naši zákazníci přenechali své zásobování na nás a nemuseli se o ně vůbec starat. Cílem je, aby zákazník dostal své zboží buď okamžitě, nebo v co nejkratší době a na co nejbližší místo svého odběru. Samozřejmě, že v případě potřeby zavážíme materiál také přímo na stavbu. Toto jsou zřejmě základní principy, na kterých stojí společnost ELKOV elektro, osvědčily se nám a nemáme v úmyslu na nich něco měnit. Pokud se ale cokoliv změní na trhu, jsme dostatečně pružní na to, abychom na tyto změny dokázali velice rychle reagovat.

Jak vidíte výhled letošního roku a jaké jsou Vaše dlouhodobé cíle?

Od poloviny roku 2014 se celý náš trh ocitl v období prudkého růstu a loňský rok byl z tohoto pohledu až problematický. Naši zaměstnanci i dodavatelé pracovali na 100 % a přesto stíhali jen tak tak. Letošní rok proto vidím i nadále pozitivně. Pohybuji se mezi zákazníky, kteří říkají, že mají práci zajištěnu až do prázdnin a nové zakázky berou třeba až na září. To je stav, který u nás panoval naposledy před rokem 2007, takže optimismus je zřejmě na místě. A co do budoucna? Naše plány jsou jednoduché. Pokračovat ve své činnosti a v následujících 2-3 letech rozšířit svou pobočkovou síť tak, aby k nám každý zákazník z každého koutu republiky dojel do vzdálenosti maximálně 50 km. I to nám ale připadá ještě dost daleko a postupně budeme chtít tuto vzdálenost zkracovat.

A motto firmy za závěr?

„Všechno se snažíme dělat tak, aby si nás naši zaměstnanci, zákazníci i dodavatelé mohli vážit pro naši slušnost a morální hodnoty“.

Děkujeme za rozhovor a přátelské přijetí.
Ing. Miroslav Bindač

www.elkov.cz