V letošním roce oslavuje 30. výročí svého založení, což je jistě důvod k malému ohlédnutí za jeho činností v posledních letech. Navštívili jsme proto předsedu představenstva společnosti pana Michala Vodičku a požádali jej o rozhovor.

Pane předsedo, co považujete za největší událost ve vývoji společnosti v posledních letech?

Největším počinem z poslední doby byla koupě dvou slaboproudých firem, což považujeme za extrémně důležité. Do ­slaboproudu jsme chtěli vstoupit už od roku 2013. Věděli jsme ale, že do této oblasti nechceme vstupovat od píky nebo jen tak napůl. Když už, tak pořádně a naplno. To se nám povedlo v roce 2020, koupí společností ­VARIANT a STASANET, které jsme spojili do společné firmy VARNET. Ve slaboproudu to funguje tak, že pokud jedna firma zastupuje špičkového výrobce, tak tento výrobce nemá zájem na tom, aby zastupovala také jeho konkurenta. Tím, že jsme koupili dvě naprosto odlišné firmy, se nám jejich spojením povedlo získat to nejlepší, co na trhu existuje a domluvit se i se všemi těmito špičkovými výrobci. Jsme tak vlastně jediní na českém trhu, kteří mají komplexní zastoupení všech největších značek. Vždy jsme si přáli mít silnoproud a slaboproud pod jednou střechou, což nyní oceňují i naši zákazníci.

Když jsme spolu před pěti lety dělali rozhovor k 25. výročí společnosti, měl ELKOV elektro 22 poboček, 400 zaměstnanců a obrat 2,4 miliardy korun. Jak se to změnilo?

Nyní má skupina ELKOV ­obrat cca 4,5 miliardy korun a zhruba 660 zaměstnanců. Do skupiny ELKOV patří samotný velkoobchod ELKOV elektro a dále pak společnosti myLIGHT, ELMO a VARNET. Samotný velkoobchod má nyní 30 poboček a společně s pobočkami z naší skupiny je jich přes 40.

To znamená, že se vám za posledních 5 let podařilo váš obrat takřka zdvojnásobit. Jak jste spokojen s tímto nárůstem a jak dopadl hospodářský výsledek roku 2021?

V kontextu toho, co se v poslední době v celém světě dělo, musím říct, že se nám daří velice dobře a s těmito čísly jsme určitě spokojeni. S tím, s čím spokojen být nemůžu, jsou dodávky zboží a materiálů, kde dochází k obrovským výpadkům ze strany výrobců. Zároveň ale musím říct, že nám se podařilo těmto problémům z velké části předejít. V lednu loňského roku jsme díky dobré intuici použili veškeré volné prostředky a investovali je do zásob. Využili jsme toho, že jsme měli právě dostavěný nový centrální sklad v Praze a zvedli jsme skladové zásoby na 1 miliardu korun. Od března se trh začal propadat a termíny prodlužovat. Většina našich konkurentů měla obrovské problémy, ale nám se díky této strategii podařilo mít výpadky minimální.

Michaa Vodička - předseda představenstva společnosti ELKOV elektro


Jak jste se vyrovnali s covidovou situací a jak se na vašem podnikání podepsala?


My jsme tímto obdobím prošli velice dobře. V našem odvětví došlo k výraznému zakolísání pouze po dobu asi 2-3 měsíců, a to hned zpočátku, kdy nikdo netušil, co se vlastně děje. Pak se vše okamžitě zklidnilo a všichni jsme se naučili s touto novou situací žít. Velice důležitá byla v tomto ohledu velká podpora od státu, kdy hypotéky šly takřka na nulu, takže zájem o naše služby byl enormní.    

Před pár lety jste také hodně bojovali s dostavbou centrálního skladu zde v Brně. Jak jste na tom se skladovými prostory nyní?

To máte pravdu. V roce 2006 jsme postavili v tomto areálu ­první budovu A, která sestávala z centrálního skladu a kanceláří. V roce 2015 jsme chtěli dostavět budovu B a pouhé vyřízení stavebního povolení trvalo 2 roky. Stavbu jsme tak dokončili až v roce 2019, čímž jsme kapacitu centrálního skladu rozšířili o dalších 3 600 m2. Před třemi lety jsme si pak zažádali také o dostavbu budovy C, která se teď staví a měla by být hotova v prosinci tohoto roku. No a v únoru 2021 se nám podařilo otevřít nový centrální sklad v Praze o rozloze 6 500 m2. Naším cílem bylo posílit své aktivity v Čechách a bez centrálního skladu v Praze to nebylo možné.

Před pěti lety jste také měli skladem 73 tisíc skladových položek za 330 miliónů korun. Co se změnilo v tomto ohledu?

Do loňska jsme udržovali zásoby na 750 miliónech korun. Od loňského ledna, kdy jsme navýšili zásoby na 1 miliardu, už jsme na nich zůstali a držíme je stále. Počet skladových položek narostl na cca 85 tisíc a vykrývání zakázek máme na úrovni 97,4 %. Původně jsme chtěli i toto číslo ještě mírně navýšit, ale nakonec jsme dospěli k závěru, že takto je to pro nás ekonomicky ideální. Stále platí i to, že pokud si zákazník objedná zboží z obou centrálních skladů, má jej na své pobočce do 24 hodin. Naši zákazníci si již navykli i na to, že tady v Brně, v centrálním skladu, je na noční směně tzv. pohotovost. To znamená, že pokud si někdo zavolá třeba ve 3 hodiny ráno, v 5 hodin si již materiál může naložit a odvézt.

ELKOV elektro - centrální sklad Praha


Jak nyní funguje váš prodej osvětlení?


V minulosti jsme osvětlení prodávali přes společnost OMS Lighting. Nyní již nám toto spojení přestávalo dávat smysl, takže jsme ji sloučili s Elkovem a vytvořili divizi ELKOV lighting. Tato divize má pod sebou veškeré světlo, ať už se to týká projektů, výpočtů, dotací nebo i všech světelných studií, které máme na některých velkých pobočkách. Co se týče obratů v oblasti světel, tak i ty se každoročně zvyšují. Za loňský rok jsme zde měli obrat skoro 750 miliónů korun, což je krásné číslo. A letos je vše připraveno tak, abychom toto číslo ještě výrazně překročili. V posledních dvou letech jsme měli spoustu rozdělaných projektů, především v průmyslovém osvětlení, na přesvětlení z tradičních typů světel na LED osvětlení. Majitelé výrobních hal váhali, zda se jim investice vyplatí, protože návratnost byla tehdy 4-5 let. Vše jsme měli připravené, ale nedocházelo k závěrečným realizacím. To, co se ale teď událo v ceně energií, podstatně změnilo situaci a najednou chtějí všichni všechno a pokud možno hned. Návratnost se nyní dostala na dobu 1 roku nebo třeba i jen 9 měsíců, což situaci naprosto převrátilo. V tomto segmentu proto očekáváme extrémně úspěšný rok.

Jak to vypadá na poli veřejného osvětlení?

Tam je situace naprosto shodná. V posledních 2 letech se nám zde hodně daří, návratnost se i zde významně snižuje a zájem je velký. Dnes se již hojně využívají i biodynamická svítidla, což je nyní velké téma. Biodynamická svítidla nejenže mění svou intenzitu osvětlení, ale také umí měnit barevnou teplotu světla tak, aby to lidem nezasahovalo nepříjemně do života.

K tématice světel a energií patří i divize ELKOV energy. Co je zde nového?

Hlavním zaměřením divize ­ELKOV energy je prodej fotovoltaických komponentů a dobíjecích stanic. V této oblasti nastal boom vpravdě šílený. Od září 2021 u nás došlo k dvanáctinásobnému nárůstu a myslím si, že tento stav potrvá ještě dlouhou dobu. Problém dnes nastává jak v oblasti instalačních kapacit, tak v oblasti materiálů. Není dostatek firem, které by měly potřebné certifikace, a chvíli bude trvat, než si tyto certifikáty zařídí. Bohužel nejsou ani dostatečné kapacity v dodávkách solárních panelů a příslušenství, takže to, co k nám přijde, už je v podstatě prodané.

Co ELKOV servis?

Divize ELKOV servis vznikla pro zákazníky ELKOV elektro proto, aby nemuseli zbytečně utrácet peníze za nářadí, které potřebují jen občas nebo zcela výjimečně. Zabývá se prodejem a půjčováním nářadí, které cílí přímo na elektrikáře. V současnosti máme 2 půjčovny, v Brně a v Praze. Ve druhém kvartálu tohoto roku bychom měli otevřít ještě třetí půjčovnu, opět v Praze. Výpůjčky nářadí fungují na pobočkách v podstatě stejně jako běžný prodej zboží. Pokud si třeba zákazník ze Sokolova potřebuje něco vypůjčit, objedná si to v centrálním skladu a my mu vše potřebné pošleme na jeho pobočku přímo do Sokolova. U značek, které jsme si vybrali, jsme i tady vystoupali, v konkurenci všech možných stavebnin, na jedničku trhu. Tato oblast funguje skvěle a zákazníci jsou s ní velice spokojeni. Novinkou je využívání tzv. mobilních skladů. Nejmenším typem mobilního skladu je skříň, pak následuje přívěs, dodávka a kontejner. Tyto servis-boxy, jak jim říkáme, se používají při velkých zakázkách a našim zákazníkům vždy říkáme: „Pokud si chcete troufnout na větší zakázku, než byste normálně dokázali zvládnout, tak tyto servis-boxy vám k tomu pomůžou.“ Z poslední doby bych mohl uvést příklad, kdy zákazník chtěl realizovat průmyslovou halu a k ní třípatrovou administrativní budovu. Na první část stavby jsme mu dodali, dle jeho projektu, přívěs, ve kterém bylo vše potřebné pro trasování. Přívěs byl vybaven ponkem, nůžkami na plech i na železo, veškerými spreji, ohybačkou atd. V tomto servis-boxu měl servisní zázemí a také veškerý materiál pro ukládání. Po ukončení práce nám přívěs vrátil, my pod kamerami vše přepočítali a vyfakturovali mu přesně to, co spotřeboval. Na další fázi projektu jsme mu dodali jiný přívěs, který již byl vybaven pro další činnosti. Toto je jedna z nejlepších služeb, kterou dnes ELKOV nabízí a je opravdu hojně využívaná. Poslední službou, kterou ­ELKOV servis nabízí, je tzv. e-kanban. Pro naše zákazníky z řad výroby přes náš vlastní software hlídáme zásoby a nastavujeme elektronickou výměnu dokladů mezi námi. V praxi to znamená, že my se přizpůsobujeme jim a ne oni nám. No a v některých výrobních firmách to již máme nastaveno tak, že mezi námi nejde jediný doklad jinak, než přes elektronickou výměnu dokladů – EDI.

Výhled letošního roku vypadá podle vašich předchozích vyjádření velice pozitivně…

Díky tomu, že jsme rozkročeni na více nohou, bychom měli i další výkyvy trhu přestát se ctí. Do poloviny tohoto roku vidím vše pozitivně. Dál uvidíme. Stát už začíná tento přehřátý trh brzdit, což se projeví v množství nových hypoték. Od podzimu už to zřejmě nebude tak slavné, alespoň v oblasti elektra. Poslední 2 roky ale byly rekordní, takže někdy musí k poklesu zákonitě dojít. V oblasti světel si myslím, že by se v dalších 2 letech nic dramatického měnit nemělo. A v oblasti fotovoltaiky snad ještě dalších 5 let.

Jaké jsou vaše dlouhodobější plány? Kam se chcete ještě posunout?

Ptal jste se mě, jestli jsme největší na trhu. A já vám odpověděl, že vlastně ani nevím, protože to moc nesleduju. O tohle nám totiž nikdy nešlo. Mnohem důležitější je to, abychom byli nejlepší. A o to rozhodně stojíme. Dlouhodobě se snažíme pro své zákazníky neustále vylepšovat své služby. Mnoho zákazníků bylo překvapeno tím, jak jsme vloni, v době velkých výpadků, dokázali vše zvládat. Přibylo nám proto obrovské množství nových zákazníků jen tím, že konkurence neměla co nabídnout a my ano. Přál bych si, aby tomu tak zůstalo i nadále a naši zákazníci u nás byli spokojeni. Plány do budoucna samozřejmě máme a třeba si o nich budeme moci popovídat už za rok. První kroky jsme již podnikli, ale konkrétnější teď ještě být nemůžu.

Děkujeme za rozhovor
a přátelské přijetí.

Ing. Miroslav Bindač