... nejrůznějších značek. Ty svou cenou, výbavou, technickým řešením i designem zcela jistě vyhoví požadavkům jakéhokoliv zákazníka. O tom, že přibývá i zájemců o ty nejluxusnější vozy, nejlépe vypovídá stavba prodejního, administrativního a servisního zázemí v obci Ořech u Prahy. Právě zde nyní našly svůj nový domov značky Porsche, Bentley a Lamborghini.

Rozsáhlou stavbu realizuje společnost IMOS Brno a.s., závod Ostrava. Před několika málo dny jsme stavbu navštívili a měli jsme zde možnost hovořit s  hlavním stavbyvedoucím, panem Pavlem Vavříčkem. Toho jsme se v úvodu našeho setkání zeptali,  kdy byla stavba zahájena a v jakém stavu se nachází v současné době. Ten k tomu říká:„Výstavbu autosalonů Porsche, Bentley, Lamborghini a jejich zázemí jsme zahájili v listopadu roku 2023. V současné době je již stavba dokončena a probíhá zde zkušební provoz, odstraňování drobných nedodělků a terénní úpravy v okolí stavby.“

Kde se stavba nachází a co bylo předmětem výstavby?
Stavba se nachází na západním okraji Prahy v obci Ořech. Předmětem výstavby je realizace komplexního obchodního a servisního zázemí pro značky Porsche, Bentley a Lamborghini. Ve skutečnosti to znamená, že každá ze značek má v areálu svůj prodejní showroom a také servisní a administrativní zázemí. Součástí servisu je například lakovna nebo karosárna. Na střeše areálu je umístěna moderní myčka aut a velké parkoviště pro zaměstnance firmy. Parkoviště pro zákazníky jsou situována na úrovni přízemí objektu před vstupy  do autosalónů.

Kdo je investor a jaké byly jeho požadavky na řešení stavby?
Investorem akce je obchodní společnost Porsche Immobilien CZ. Požadavky na vzhled a technické řešení díla převzala projekční kancelář Kaňka and Partners v podobě striktních designových manuálů a konceptů všech tří automobilek, kde je vzhled, dispoziční řešení, zázemí a technické zařízení objektu podrobně definováno.

Jaký je nosný konstrukční systém stavby?
Stavba je založena na pilotách. Nosný systém stavby tvoří částečně železobetonový monolitický skelet a částečně ocelová konstrukce. K výstavbě dílen byl částečně použitý ­prefabrikovaný systém. Objekt je ­dvoupodlažní, přičemž v  rámci autosalonu ­Porsche je umístěno mezipodlaží, v němž bude sídlit administrativa firmy. Většina stropních konstrukcí je monolitická. V části autosalonů jsou střešní konstrukce ocelové s využitím trapézového plechu.

Co tvoří obvodový plášť objektů?
Úvodní, rohová část fasády při vjezdu do areálu patří autosalonu značky Porsche. Tomu odpovídá i skladba lehkého obvodového pláště. Ten tvoří prosklená hliníková fasáda, před níž jsou předsazeny zvlněné pásy z alucobondu přesně tak, jak to stanovují standardy značky Porsche. V těchto pásech jsou instalovány led diodové pásky v červené barvě zajišťující večerní nasvícení průčelí budovy. Obvodový plášť autosalonů značek Lamborghini a Bentley tvoří hliníková fasáda s nadrozměrnými plochami zasklení trojitými izolačními skly. V části dílen pak obvodový plášť sestává z minerální vlnou zateplené fasády, jejíž povrch je ukončen trapézovým plechem. Skladba střešního pláště využívá střešní systém Bauder. Nosný podklad tvoří monolitické stropní konstrukce, resp. trapézový plech, na nějž je položena parozábrana, tepelná izolace na bázi PIR a povrch střechy je ukončen pojízdnou vrstvou betonu, respektive hydroizolačními pásy na bázi asfaltu.

Co považujete za největší zajímavosti výstavby?
Je to zcela určitě topný a chladicí systém objektu. Díky němu se tato stavba stane první komerční budovou v České republice, která bude využívat inovativní technologii mimořádně ekologického vytápění. Unikátním způsobem je zde řešeno získávání energie a její akumulace prostřednictvím plošného kolektoru uloženého pod základovou deskou. Takto získanou energii následně využívá tepelné čerpadlo o výkonu 170 kW/h, které ji do interiéru předává prostřednictvím podlahového vytápění/chlazení, které je uloženo v zesílené základové desce stavby. Jedná se o systém tzv. „Aktivace betonového jádra“. ­Prostory showroomu tudíž neruší žádná topná tělesa. Nové Porsche Centrum Ořech tak stanoví nová měřítka i z hlediska ekologie a trvalé udržitelnosti.

V čem dalším stavba vyniká?
Bezesporu svými rozměry. Pro Vaši bližší představu uvedu pár čísel. Stavba vzniká na pozemku o rozloze 19 000 m2 a kupříkladu prodejní Showroom Porsche bude disponovat plochou 720 m2. Zastavěná plocha činí 4 500 m2 a plochy parkovišť a komunikací čítají 4 817 m2. Z toho je zřejmé, že se jedná o autosalón zcela ojedinělého rozsahu.

Jak je s výsledkem díla spokojený investor?
„V úvodu odpovědi na vaši otázku nemohu nezmínit, že základním kamenem úspěchu vzniku této stavby byla nadstandardní komunikace mezi všemi zainteresovanými články stavby, kterými byly samozřejmě investor Porsche Immobilien CZ, nájemci objektu společnost Porsche Inter ­Auto CZ, projekční kancelář Kaňka + partners s.r.o. a naše stavební společnost IMOS Brno a.s., závod Ostrava. Díky této otevřené komunikaci jsme dokázali operativně vyřešit jakýkoliv problém, který s sebou výstavba takto rozsáhlého projektu samozřejmě vždy přináší. Věřím, že tomu odpovídá i kvalita a rychlost provedení tohoto díla“, uzavírá naše setkání pan Pavel Vavříček.

Děkujeme za rozhovor a srdečné přijetí
Ivo Románek