Architektonická inspirace ze San Francisca
Most dlouhý 151 metrů se již nyní řadí mezi největší dálniční mosty na Moravě. Jeho nejviditelnější prvek – masivní ocelový oblouk – není jen nezbytným technickým řešením, ale i architektonickým prvkem. Červený odstín nebyl zvolen náhodou. Podobně jako slavný Golden Gate Bridge v San Franciscu má i moravský most díky své barvě výrazný vizuální dopad na okolní krajinu.Oblouk nese prostřednictvím táhel spřaženou nosnou konstrukci mostovky pro oba dálniční směry. Ocelová konstrukce vznikala pomocí technologie výsuvu – ta se postupně vysouvala nad říční koryto, následně byla doplněna betonovou spřaženou deskou.

Stavba plná technických výzev
Celý projekt probíhá v náročných podmínkách. Těsná blízkost zástavby, aktivní vodní tok, složité geologické poměry i proměnlivé počasí – to vše museli stavbaři řešit každý den.Jednou z největších výzev bylo založení masivních opěr. Jejich celková výška včetně základů dosahuje 11,5 metru a spotřeba betonu na obě opěry přesáhla 3 000 kubíků. Na takto rozměrné konstrukci záleží na každém detailu – jakákoliv nepřesnost by se mohla projevit při montáži nosné konstrukce mostu.Technologicky ­nejnáročnější částí stavby byl samotný výsuv ocelové mostovky přes Moravu. Pro tuto operaci byla vytvořena dočasná konstrukce výsuvného nosu z příhradových nosníků systému KMT, pomocí kterých byla celá mostovka postupně vysunuta do definitivní pozice.

Systémová řešení šetřící čas i nervy
Rychlost a bezpečnost ­výstavby významně podpořila ­systémová bednění a lešení od společnosti ­PERI. Pro bednění základů a dříků opěr bylo využito rámové bednění TRIO. Pro bezpečnou práci ve výškách při realizaci dalších taktů opěr pak posloužily FB lávky, které umožnily rychlou a bezpečnou montáž bez zbytečných prodlev.Chytrým řešením byla i betonáž mostovky. Ocelová konstrukce mostu sloužila i jako nosný prvek pro podvěšené bednění z dřevěných nosníků GT 24. Díky tomu nebylo nutné budovat podpěry v říčním korytě – což výrazně zjednodušilo logistiku a zvýšilo bezpečnost prací.Pro složité detaily, jako jsou šikmá čela opěr, bylo nasazeno flexibilní lešení PERI UP. Pro montážní práce, svařování ocelové konstrukce a další náročné činnosti pak stavbaři využili systém PERI UP Flex, který vyniká rychlou montáží a demontáží a zároveň splňuje vysoké bezpečnostní standardy.Celková koncepce řešení umož­nila plynulou návaznost jednot­livých etap výstavby a efektivní koordinaci profesí na staveništi.

Stavba nepočká ani na zimu
Překvapivým pomocníkem bylo i dočasné zastřešení. Systém LGS 150 umožnil vytvořit ochranu nad kritickými pracovními místy během zimního období. Díky tomu mohla výstavba pokračovat i v nevlídném počasí bez zbytečných prostojů.„Nároky projektu byly vysoké jak z hlediska materiálové dostupnosti, tak i technického návrhu. Právě kombinace flexibilního systému a technické podpory PERI umožnila celou realizaci bez kompromisů,“ hodnotí průběh stavby její zhotovitelé.

Více než jen dopravní stavba
Most přes Moravu u Napajedel není jen další z řady kilometrů dálnic. Je to důkaz, že česká stavební praxe dokáže zvládnout i ty nejnáročnější projekty. Kombinace kvalitního projektového řízení, efektivní logistiky a moderních systémových řešení umožnila postavit stavbu, která bude sloužit jako důležitý dopravní uzel i výrazná architektonická dominanta regionu.Červený oblouk nad Moravou tak propojí břehy nejen fyzicky, ale stane se i novým symbolem moderní infrastruktury na jižní Moravě.