Ústředním prvkem tohoto zavěšeného mostu je 60 m vysoký pylon, který v budoucnu ponese jeho lana. Právě k jeho výstavbě byly použity systémy bednění a lešení PERI. Stavbu realizuje sdružení Hochtief CZ, a.s., Doprastav a.s. a Silnice Čáslav – Holding, a.s.
Klíčový mostní pylon byl dokončen na stavbě největšího zavěšeného mostu u nás
Stavba čtyřkilometrového severovýchodního obchvatu Pardubic byla zahájena v létě tohoto roku a nyní se blíží k zásadnímu milníku. Součástí projektu, který má zásadně ulehčit dopravní situaci v regionu, je impozantní most přemosťující slepé rameno Labe a samotnou řeku Labe. Most, který po svém dokončení bude největším zavěšeným mostem v České republice, má celkovou délku 257 metrů a rozpětí 135 a 122 metrů mezi ložisky na opěrách. Jedním z klíčových prvků tohoto mostu je téměř 60 metrů vysoký střední pylon, který nese lana celého zavěšeného mostu. Stavba pylonu je technologicky náročná a vyžaduje vysokou přesnost, zejména vzhledem k jeho výšce, která je v České republice v rámci mostních staveb ojedinělá.
Sázka na PERI a osvědčenou spolupráci při náročných projektech
K úspěšné realizaci tohoto pylonu významně přispěla společnost PERI, která dodala lešení a bednění pro celý proces jeho výstavby. PERI, přední světový dodavatel bednicích a lešenářských systémů, poskytl technická řešení, která umožňují bezpečnou a efektivní stavbu i v takto náročných podmínkách. „Betonáž probíhala každé tři dny ve spolupráci s tesaři – optimalizovali jsme výkresy tak, aby byl proces co nejefektivnější. Díky tomu došlo ke zkrácení termínu výstavby,“ uvedl obchodní zástupce společnosti PERI, Jan Hurčík. Subdodávku tesařských prací zajišťuje společnost KS BAU, která si PERI vybrala na základě dlouhodobé a osvědčené spolupráce. „Společnost PERI jsme zvolili díky našim předešlým zkušenostem, které se vždy osvědčily při realizaci podobně náročných projektů,“ doplnil Jakub Švětlík, zástupce společnosti KS BAU.
Systémy PERI použité k výstavbě pylonu mostu
Při výstavbě pylonu byl využit šplhavý systém bednění RCS doplněný sloupovým bedněním VARIO a schodišťovým lešením PERI UP, které zajišťuje bezpečný přístup až k samotnému nejvyššímu bodu stavby. Využity byly také tlakové vzpěry VST, které zajistily správnou polohu pylonu v průběhu výstavby až po samotný vrchol. Pro stavbu bylo jednoznačným přínosem a potvrdilo se přijetí systémového řešení ze strany PERI = bednění a lešení, včetně doprovodných služeb, kde byly kladeny požadavky na přípravu technického zajištění projektu. Výsledkem bylo urychlení výstavby, plánování a operativní přizpůsobení výškám betonáže v průběhu stavby.
Online monitoring chlazení při betonáži
Projektant navrhl systém chlazení betonáže pylonu formou hadiček s vodou z Labe. PERI zajistilo monitoring přetestování a poté, co se potvrdila funkčnost systému chlazení, také monitoring při samotné realizaci v průběhu betonáže pylonu.
Systémy PERI budou uplatňovány i v dalších fázích výstavby mostu
Pylon, který bude dokončen do konce listopadu, bude dominovat celému mostnímu komplexu a stane se nejen technickým, ale i architektonickým symbolem regionu. Důležitost jeho výstavby tkví nejen v samotné velikosti, ale také v jeho roli pro nosnou strukturu zavěšeného mostu, který bude po dokončení sloužit tisícům vozidel denně.
Výstavbou pylonu aktivity společnosti PERI při výstavbě mostu nekončí. Na stavbě budou dále uplatněny konstrukce lešení ze systému PERI UP pro zajištění bezpečných přístupů k dalším fázím výstavby mostu. Budou využity také plošiny pro předpínání betonové konstrukce ve finální fázi výstavby a lávky pro nasazení předpínacích lan, což je naplánováno ve třech úrovních pro obsluhu a usazení.
Celý obchvat by měl být zprovozněn v průběhu roku 2025 a přinese výrazné zlepšení dopravní situace nejen pro Pardubice, ale i pro okolní regiony. Tento projekt je názornou ukázkou, jak moderní inženýrské technologie a spolupráce se specialisty, jakými disponuje společnost PERI, posouvají hranice možností v oblasti mostního stavitelství.
S využitím materiálů firmy PERI, spol. s r.o.
Ivo Románek