„Z mnoha zážitků, na něž byl tento projekt velmi bohatý, bych připomněl ten, který nás nejvíce překvapil. Při ražbě menšího tunelu Mjønes jsme objevili nečekaný poklad – narazili jsme na vzácný růžový nerost thulit, který je běžnou součástí šperků. Investor následně uspořádal den otevřených dveří a na něm si zájemci mohli nasbírat a odvézt libovolné množství této horniny. Věděli jsme, že je to v Norsku takřka národní kámen, ale že má takovou pověst, to jsme netušili“ prozrazuje Aleš Gothard, předseda představenstva společnosti Metrostav Norge AS.

Technicky nejpozoruhodnější a esteticky nejhodnotnější součástí stavby byl 735 metrů dlouhý most přes Åstfjord, který kvůli proměnlivému podloží vyžadoval unikátní způsob založení. Největší výzvou byly železobetonové studně s váhou 2 200 tun a vnějším průměrem přes 18 metrů. Stavbaři Metrostavu je museli postavit na pontonu, zaplavit a potopit do hloubky cca 14 metrů. Stavební práce jim navíc komplikovaly drsné klimatické podmínky s rychlostí větru až 120 km/h.

„Až dosud jsme ve Skandinávii budovali výhradně podzemní stavby – silniční a technologické tunely, případně přístupové a traťové tunely metra. Díky této zakázce, která zahrnovala náš první severský most, jsme získali významnou referenci, která by nám mohla pomoci v dalším dobývání prestižního skandinávského trhu,“ sdělil vedoucí projektu Robert Brož ze společnosti Metrostav.

Metrostav dokončil v Norsku svou nejrozsáhlejší stavbu – dva tunely a most přes fjord


Součástí poslední zakázky byl i tunel Slørdal, který se díky své délce 2 650 m stal nejdelším českým silničním tunelem v Norsku. Pro srovnání: Stavbaři ze Skupiny Metrostav dosud vybudovali na Islandu, v Norsku, Švédsku a Finsku celkem 35 km tunelů. Tím nejdelším byl islandský Norðfjörður s délkou
8 km. Ražbu tunelu Slørdal v Norsku ozvláštnilo podcházení dvou jezer v nadloží, kvůli němuž museli stavbaři v těchto úsecích provádět systematické průzkumné vrty. Riziko přítoků vody do tunelu se však nakonec naštěstí nepotvrdilo.

Silnice Fv. 714 tvoří důležitou dopravní spojnici mezi Trondheimem a ostrovem Hitra, z nějž se vyváží více než třetina všech norských lososů. Proto se tomuto silničnímu tahu přezdívá Lososí cesta. Až dosud jezdily kamiony s rybami po klikaté silnici kolem fjordů. Díky novému téměř šestikilometrovému úseku bude doprava významně komfortnější, bezpečnější a rychlejší.

Velni neobvyklou částí projektu byla speciální jarní mise vynucená pandemií koronaviru. Kvůli lockdownu musel Metrostav nejprve stáhnout všechny své spolupracovníky z Norska domů, a když se situace začala uprostřed dubna uklidňovat, vyslal nazpátek soukromým letadlem zvláštní tým 20 stavbařů. Díky aktivní komunikaci s úřady odletěli společně s nimi i český velvyslanec Jaroslav Knot a čtyři repatriovaní norští studenti, kteří by se jinak do vlasti dostávali jen těžko.