Stavební řešení pro průlomovou technologii budoucnosti
Linka Volta, která byla oficiálně otevřena za přítomnosti zástupců místní samosprávy a společnosti AGC a Saint-Gobain, představuje revoluci ve výrobě plochého skla. Jedná se o první velkokapacitní linku svého druhu na světě, která využívá inovativní technologii a výrazně snižující emise CO2. Díky rozsáhlým odborným znalostem a zkušenostem stavebního týmu firmy Metrostav DIZ se podařilo úspěšně zrealizovat mimořádně komplexní projekt, který posouvá sklářský průmysl směrem k větší udržitelnosti.„Projekt Volta vyžadoval realizaci stavebně náročných prvků s důrazem na přesnost a kvalitu, které jsou nezbytné pro následnou instalaci nových technologií. Byli jsme postaveni před výzvu připravit stavební infrastrukturu pro zařízení, které dosud ve světě nemá obdoby, a máme radost, že jsme tuto výzvu úspěšně zvládli,“ říká Jan Juštin, hlavní stavbyvedoucí společnosti Metrostav DIZ.
Komplexní realizace v náročném průmyslovém prostředí
Společnost Metrostav DIZ byla zodpovědná za klíčové stavební prvky projektu, které vytvořily nezbytné zázemí pro následnou instalaci moderní technologie. Součástí realizace bylo rozšíření stávající hutní haly, stavební úpravy ve výrobní části, vybudování nové elektrorozvodny pro sklářskou pec, vybudování venkovních základů pro technologii čištění spalin (APC) a úprava oplocení.Stavební tým připravil veškeré stavební konstrukce a základy pro následnou instalaci nové hybridní technologie sklářské pece. Do vstupní části vanového agregátu pece byl později technologickými dodavateli instalován přímý elektrický příhřev v kombinaci s účinným hybridním systémem tavení zemní plyn/kyslík ve zbývající části vanového agregátu.„Náročnost stavební části spočívala především v přípravě přesných stavebních konstrukcí, které musely odpovídat požadavkům složité technologie kombinující dva různé systémy tavení. Časové požadavky projektu si vyžádaly realizaci některých stavebních prací v nepřetržitém režimu 24 hodin denně. Pracovali jsme ve směnách, abychom dodrželi termíny a zabezpečili plynulou návaznost všech činností. Museli jsme zajistit, aby všechny stavební prvky přesně navazovaly na budoucí technologické celky a zároveň bylo nutné zachovat stávající výrobní kapacitu linky 85 tun utavené skloviny denně,“ vysvětluje Jan Juštin.
Inovativní řešení pro výrobu a distribuci kyslíku
V rámci projektu Metrostav DIZ realizoval také výstavbu budovy pro zařízení Linde VPSA, které slouží k oddělování kyslíku z okolního vzduchu. Společnost zajistila stavební připravenost pro následnou instalaci filtračního a stlačovacího systému pro vzduch, adsorpční jednotky, odpařovací linky kyslíku a související infrastruktury včetně oplocení a úpravy komunikací a zpevněných ploch.Zařízení pro výrobu kyslíku představuje důležitou součást celého konceptu udržitelné výroby skla. Díky možnosti vyrábět kyslík přímo v místě spotřeby odpadá potřeba jeho transportu, což přináší významné úspory do celého procesu.
Náročné vodohospodářské řešení
Součástí realizace projektu byly také rozsáhlé úpravy vodohospodářského systému v areálu. Stavbaři zajistili přeložky dešťové areálové kanalizace, pitného a užitkového vodovodu a připravili systém pro přepojení stávajícího vedení chladicích vod. Práce probíhaly za provozu ostatních částí závodu, což vyžadovalo plánování jednotlivých etap s ohledem na minimální přerušení výroby.
Podpora dekarbonizace sklářského průmyslu
Projekt linky Volta, na jehož realizaci se Metrostav DIZ významně podílel zajištěním stavební části, je součástí širšího úsilí investora o dekarbonizaci sklářského průmyslu. Hybridní pec, pro kterou Metrostav DIZ připravil stavební infrastrukturu, sníží emise CO2 o přibližně 75 % ve srovnání s běžnou technologií. Během prvních deseti let provozu se očekává snížení emisí o více než 193 000 tun ekvivalentu CO2.„Pro naši společnost představuje realizace stavební části projektu Volta významnou referenci v oblasti průmyslových staveb podporujících dekarbonizaci,“ uvádí Jan Juštin.
Projekt v kontextu evropských klimatických závazků
Projekt, který byl finančně podpořen Inovačním fondem Evropské unie částkou 300 milionů korun, přispívá k evropským cílům stanoveným v plánu REPowerEU. Ten si klade za cíl snížit spotřebu fosilních paliv v průmyslu a dopravě prostřednictvím inovativních technologií a elektrifikace.Z pohledu naší společnosti považujeme za přínosné, že jsme se mohli podílet na projektu, který směřuje k omezení využívání fosilních zdrojů“ komentuje Jan Juštin.
Zkušenosti pro budoucí zakázky
Stavební řešení implementované v projektu Volta má velký potenciál pro využití při obdobných projektech v celém evropském sklářském průmyslu. Zatímco závod v Dubí vyrábí přibližně 90 tun skla denně, obdobné stavební přístupy mohou být adaptovány i pro větší výrobní linky s kapacitou 600-800 tun denně.„Máme rozpracované další projekty pro průmyslové provozy, které vycházejí ze zkušeností získaných při realizaci stavební části linky Volta,“ dodává Jan Juštin, hlavní stavbyvedoucí projektu.
Zachování tradice a podpora zaměstnanosti
Pro sklárnu AGC Barevka, jejíž tradice sahá až do roku 1912, znamená investice do linky Volta nejen modernizaci technologie, ale také zajištění budoucí výroby vzorovaného skla v Dubí a podporu zaměstnanosti v regionu. Závod v současnosti zaměstnává 132 pracovníků a specializuje se na výrobu ornamentálního skla a skla s drátěnou vložkou.„Jsme rádi, že jsme mohli přispět k zachování tradiční sklářské výroby v regionu. Projekt Volta ukazuje, že i tradiční průmyslová odvětví mohou být transformována tak, aby odpovídala požadavkům na udržitelnou výrobu 21. století,“ uzavírá Jan Juštin ze společnosti Metrostav DIZ.
Děkujeme panu Juštinovi za poskytnuté informace
Ondřej Marušák