„Vzhledem k tomu, že se výrobní provozy skládají z několika vzájemně propojených hal, demolice nepřicházela v úvahu, protože investor by musel na několik let úplně zastavit výrobu. Proto se rozhodl pro postupnou rekonstrukci s jen minimálními odstávkami. Projekt je náročný nejen na koordinaci, ale také kvůli bezpečnostním aspektům. Naši pracovníci každou chvíli visí na nějaké dočasné konstrukci a ve dvacetimetrových výškách řežou stěnovými pilami. Díky bohatým zkušenostem ale i tyto ‚kaskadérské‘ činnosti zvládají skvěle,“ sdělil vedoucí projektu Michal Hryzák ze společnosti Metrostav DIZ.
Technologický postup je stále velmi podobný a spočívá především v kompletní náhradě opláštění moderní lehkou konstrukcí. Stavbaři Metrostavu DIZ nyní rozebírají střechu. Po odstranění žebírkových panelů a prvních vazníků provedou geodetické doměření prostoru a zadají do výroby vazníky nové. Původní konstrukce musí přitom oddělovat opatrně, aby zachovali stabilitu prefabrikovaných sloupů a nenarušili stávající inženýrské sítě.
„Velmi nám pomáhá stavební dozor, který pro zákazníka pracuje už 20 let, v minulé dekádě řídil částečné demolice a zná všechny detaily původních konstrukcí. Co není v projektu, je v jeho hlavě,“ pochvaluje si Michal Hryzák a dodává: „Největší starosti nám na stavbě dělá počasí. V minulé etapě jsme měli halu otevřenou přes zimu, takže nám do ní i nasněžilo. Tentokrát budeme bez střechy jen v létě, tak doufáme, že nepřijde moc bouřek.“
Firmy ze skupiny Metrostav působí v areálu Mondi Bupak už od roku 2018, kdy zde postavily novou expediční halu. Následoval projekt, do nějž významně promluvila covidová omezení – přístavba a rekonstrukce haly s moderní zvlňovací linkou. Celý projekt vyžadoval organizaci zhruba třiceti různých dodavatelů, koordinaci až 120 pracovníků a dodržení termínů, rozplánovaných na jednotlivé dny, v některých případech i na hodiny. V další etapě stavbaři rozšířili výrobní halu kartonáže, postavili novou halu paletizace a sklad palet. Současná rekonstrukce skladu rolí by měla skončit v listopadu letošního roku. Do budoucna lze očekávat, že investor naváže ještě rekonstrukcí administrativní budovy či přístavbou dalších hal pro plánované rozšíření výrobní kapacity.
„Svěřím se ještě s jednou zajímavostí. Když jsme prováděli pilotové založení u jedné z hal, objevili jsme několik desítek balíků novin z roku 1967! Protože ležely zahrnuté v náspu po někdejším říčním korytu, byly takřka netknuté. Pocházely přitom z doby prvního ze dvou požárů, které areál postihly,“ prozradil Michal Hryzák.
Tradice výroby papíru a zpracování papíru na jihu Českých Budějovic sahá až do roku 1880. Dnes v areálu sídlí společnost Mondi Bupak, která se svými 220 pracovníky patří k největším zaměstnavatelům v regionu. Závod vyrábí vlnitou lepenku a obalové materiály na bázi kartonu.
Firmy ze skupiny Metrostav mají bohaté zkušenosti s výstavbou průmyslových hal. V minulosti vybudovaly například závod společnosti Nexen Tire na výrobu pneumatik v zóně Triangle u Žatce, montážní halu s výrobní linkou pro Škodu Auto v Mladé Boleslavi či novou výrobní halu pro Volkswagen Slovakia v Bratislavě. Nedávno dokončily třeba výrobní a skladovací prostory pro dodavatele hydrauliky HANSA-FLEX v Jihlavě či přístavbu mrazicí haly pro výrobní společnost Tivall CZ v Krupce na Teplicku.