... aktivit na český trh, kde vidí významný potenciál v oblasti dopravní infrastruktury. Na Slovensku si společnost vybudovala silnou pozici realizací tunelů Považský Chlmec a Prešov jako podzhotovitel, a především úspěšnou výstavbou R4 Prešov včetně tunelu Bikoš v pozici přímého zhotovitele a člena sdružení. Aktuálně pokračuje v budování své reputace experta na podzemní stavby realizací tunelu Okruhliak a v České republice se již úspěšně etablovala díky získání několika významných projektů.

Zaměření společnosti
Marti a.s. se specializuje na výstavbu tunelů, podzemních objektů, vodohospodářských staveb a ekologické projekty. Klíčové služby zahrnují:
- ražení a betonáž tunelů pro silniční a železniční dopravu,
- výstavbu podchodů, podzemních skladů, garáží, zásobníků,
- protipovodňová opatření,
- uzavírání a rekultivace skládek tuhého odpadu,
- stavby vodohospodářských objektů, čistíren odpadních vod a vodovodních systémů.
Díky těmto zaměřením se ­Marti a.s. stává důležitým partnerem při modernizaci dopravní a vodohospodářské infrastruktury nejen na Slovensku, ale nově i v České republice.


Významné projekty v České republice

D35 Ostrov – Vysoké Mýto, tunel Homole

Vyšší dodavatel:
Sdružení „Společnost pro realizaci D35 Ostrov – Vysoké Mýto, tunel Homole“ – EUROVIA CZ, a.s.; Marti a.s.; EUROVIA SK, a.s.
Období realizace:
květen 2024 – prosinec 2026
Technicky náročný projekt v komplikované geologii
Tunel Homole představuje náročnou stavbu, která podchází frekventovanou silnici I/17 a je realizována v komplexních geologických podmínkách. Skládá se ze dvou jednosměrných tunelových trub – levá tunelová trouba (LTT) s délkou 525 metrů a pravá tunelová trouba (PTT) s délkou 570 metrů. Obě tunelové roury jsou propojeny příčným propojením o délce 17,5 metru. Výška nadloží se pohybuje v rozmezí od 8 do 24 metrů.
Ražba tunelu probíhá Novou rakouskou tunelovací metodou (NRTM) v náročných geologických a hydrogeologických poměrech. Specialisté společnosti Marti a.s. museli během realizace pružně reagovat na zastižené geologické podmínky – oproti původnímu předpokladu byla v tunelu zastižena výrazně pevnější struktura pískovců a prachovců, což si vyžádalo změnu technologie rozpojování horniny z původně plánovaného strojního rozpojování na použití trhacích prací.

Inovativní přístup a specializovaná technika
Společnost Marti a.s. na základě dodatečného inženýrsko-geologického průzkumu přehodnotila také technologii zpevňování horninového prostředí. Místo původně navržené tryskové injektáže z povrchu byla zvolena efektivnější metoda zpevňování ze samotného tunelu pomocí mikropilotových deštníků, tlakových cementových a chemických injektáží a také zpevňování a kotvení předpolí čelby tunelu.

Pro tyto práce využívá ­Marti a.s. speciální vrtný vůz Soilmec ST 120, který je v České republice používán vůbec poprvé. Toto zařízení umožňuje přesnější a efektivnější reakci na skutečně zastižené geologické poměry.

Aktuální stav a harmonogram
Razicí práce na tunelu Homole byly zahájeny 22. listopadu 2024. V současné době probíhají razicí práce v kalotě obou tunelových tubusů. Podle aktualizovaného harmonogramu se předpokládá proražení obou tunelových tubusů v září 2025. Celkové dokončení stavby tunelu včetně všech souvisejících objektů je plánováno na prosinec 2026.

Prodloužení tramvajové trati Bystrc – Kamechy
Vyšší dodavatel:
Sdružení „TT Bystrc – ­Kamechy EUROVIA + TuCon + ­Marti ­Tunnel“ – EUROVIA CZ a.s.; Marti a.s.; Marti Tunnel AG

Období realizace:
únor 2025 – prosinec 2027

Strategický projekt v Brně
Společnost Marti a.s. se podílí na významném projektu prodloužení tramvajové trati z Bystrce na sídliště Kamechy v Brně. Realizace této investice je plánována od února 2025 do prosince 2027.

Projekt zahrnuje prodloužení existující tramvajové trati z konečné stanice Ečerova v délce 1,4 km a výstavbu tří nových zastávek – Ruda, Říčanská a Kamechy.
Klíčovým prvkem projektu je tunel Kamechy s dvoukolejnou tramvajovou tratí o délce 320 metrů. „Tunelové řešení je nejvýhodnější, protože umožňuje další rozvoj území nad tunelem a výrazně omezuje hluk z provozu,“ vysvětluje Ing. Boris Čillik ze společnosti Marti a.s.
Tunel je navržen jako kombinace přesypaných a ražených úseků:
- přesypaný tunel na straně Bystrc (40 m),
- ražený tunel (245 m),
- přesypaný tunel na straně Že­bětín (35 m),
Ražený úsek bude realizován Novou rakouskou tunelovací metodou především mechanickým rozpojováním, v některých úsecích s využitím trhacích prací. Primární ostění bude tvořeno svorníky, stříkaným betonem a výztužnými sítěmi, sekundární ostění bude z betonu.
Projekt bude realizován podle standardů Žluté knihy FIDIC v modelu Design & Build. Kromě samotného tunelu a tramvajové trati zahrnuje také úpravy komunikací, mostů a přeložky inženýrských sítí nezbytné pro funkční začlenění nové tramvajové tratě do městské infrastruktury.

I/33 Náchod – obchvat
Vyšší dodavatel: Sdružení „Společnost obchvat Náchoda“ – EUROVIA CZ, a.s.; Stavby mostů a.s.; Marti a.s.; ­EUROVIA SK, a.s.

Období realizace: březen 2025 – 2027
Společnost Marti a.s. se významně podílí na výstavbě severozápadního obchvatu města Náchod, konkrétně na realizaci tunelu Dolní Radechová. Tento strategický projekt má za cíl odklonit tranzitní dopravu z centra města, čímž přispěje ke zvýšení bezpečnosti, snížení hlukové a exhalační zátěže a zlepšení komfortu cestování.
Tunel Dolní Radechová je projektován jako jednotubusový silniční tunel kategorie T-9,5 s obousměrným provozem a návrhovou rychlostí 70 km/h. S celkovou délkou 363 metrů se řadí mezi krátké tunely. Z geologického hlediska prochází prostředím permských hornin s výskytem pískovců a slepenců.
Konstrukce je členěna na ražené a hloubené části, přičemž ražená část bude realizována podle zásad Nové rakouské tunelovací metody. Nové ostění tunelu je navrženo jako dvouvrstvé s mezilehlou drenážně-ochrannou vrstvou a plošnou hydroizolací.
Marti a.s. zajišťuje kromě výstavby primárního a sekundárního ostění také realizaci stavebních jam včetně portálů, vybudování únikové štoly, systému odvodnění tunelu, požárního vodovodu, kabelovodů a vnitřních konstrukcí.