Proto jsme jednatele společnosti pana Ing. Jiřího Charváta poprosili o rozhovor, aby nám přiblížil tento stroj.
Kdy a za jakých okolností vás napadla myšlenka na vývoj tohoto stroje?
Prvotní myšlenka byla použít na údržbu asfaltových vozovek směsi s podobnou křivkou zrnitosti s podobně starým asfaltem. Tyto parametry dobře splňoval recyklát z horních vrstev vozovky (tzv. obrusných vrstev vozovky). Tím jsem stáli před problémem nahřát recyklát na 150 - 160 °C aniž bychom spálili starý asfalt. Spojili jsem se firmou Kotrbatý, která se do té doby zabývala sálavým teplem. Po téměř čtyřech letech se nám problém podařil vyřešit a zkonstruovali jsme první stroj, který jsem později nazval Silkot. K nahřívání vozovky jsem použili již známé nahřívací čelo, které využívá sálavého tepla. Tato čela se v minulosti dovážela z USA, ale v současnosti se jedná o výrobě podle jejich dokumentace v ČR. Naopak dodavatelská firma z USA projevila zájem o tuto technologii na údržbu vozovek.
Můžete nám v krátkosti představit váš stroj Silkot?
Stroj používá dvě média, prvním je LPG a druhým elektrická energie. Elektrická energie slouží k zajištění bezpečnosti stroje, programování činnosti stroje, k pohonu dmychadel na natlakování LPG se vzduchem a ke spouštění nahřívacího čela. Druhé pohonné médium LPG slouží k předehřívání recyklátu. Tato operace se provádí předem v průběhu noci a je automaticky řízena. Toto nahřívání probíhá v izolovaném nahřívacím boxu, který je součástí stroje. Dále se LPG používá k přímému náhřevu vozovky nahřívacím panelem. A právě nezbytnou součástí námi dodávaného stroje je nahřívací panel, který využívá k prohřívání opravovaného místa infračerveného spektra záření, jež je emitováno speciálními vysokorychlostními přetlakovými hořáky.
Infračervený ohřev byl zvolen pro jeho schopnost nahřívat nejen povrchově, ale díky jeho vlnové charakteristice i pronikat do hloubky materiálu. Naproti tomu ohřev plamenem působí degradaci povrchové vrstvy, kterou většinou spálí, aniž by proběhlo nahřátí nutné k opravě v hlubším profilu. Jelikož nahřívaná plocha zahrnuje i blízké okolí opravovaného místa, spolehlivě likviduje praskliny vybíhající do stran a tím zabrání dalšímu pronikání vlhkosti. Stroj se Silkot se vyrábí ve dvou variantách. První variantou je přívěs za traktor a tou druhou verzí je nástavba na starším nákladním automobilu značky IVECO. Záměrně říkám starším, protože cena nového vozu by neúměrně zvýšila cenu stroje.
Jaké jsou výhody tohoto stroje?
Mezi výhody patří jednoduchá obsluha dvou lidí, tím pádem vysoká produktivita práce. Tato dvojce je schopná opravit 60-70 m2 silnice. Práce se mohou provádět i v zimním období, při teplotách pod bodem mrazu. Zima však není hlavním obdobím tohoto stroje.Použitím recyklátu a jednoduché technologie je celá oprava velice levná. Životnost opravy je kolem tří let. Samozřejmě provádíme údržbu a neznáme kvalitu a stav spodních konstrukcí vozovky. Proto nelze dát jednoznačnou záruku na provedenou údržbu. Téměř okamžitě je vozovka po zhutnění připravena opět k užívání. Jde o ekologické využití odpadu.
Opravené místo díky použité technologii nepraská. Nelze ho však použít na penetrované a stříkané silnice.
Kdo patří mezi vaše zákazníky?
Mezi naše zákazníky patří zatím převážně firmy, které provádí údržby vozovek v menších městech a obcích. První stroj si objednal i SÚS Jihomoravského kraje. V České republice pracuje zatím šest strojů a cca dalších patnáct je objednáno. Prozatím máme smlouvu o výhradním zastoupením s dvanácti zeměmi světa a další se připravují. Nejvzdálenějším odběratelem je Kazachstán, kam bude zaslán první stroj. Mezi další vážné zájemce patří Velká Británie, kam by mělo putovat cca deset strojů.
Jakého úspěchu jste se dočkali?
Mezi domácí úspěchy můžeme zařadit zisk zlaté medaile na MSV IBF Brno 2009 a dále pak zvyšující se zájem o tento stroj. Ze zahraničí je to účast na stavebním veletrhu v Albánii, kde stroj sklidil velký úspěch. Za zmínku stojí i celá řada objednaných strojů do zemí bývalé Jugoslávie, kde je o tyto stroje enormní zájem.
Děkujeme za rozhovor
a přátelské přijetí
Michal Zmrzlík
Siltek s.r.o.
Obřanská 180a, 614 00 Brno
tel.: 736 485 052, e-mail: info@siltek.cz, www.siltek.cz