...rozšířením vozovky a doplnění chodníkové konzoly přes řeku Blanici.

Železobetonový obloukový most z roku 1928 o jednom poli a se zavěšenou dolní mostovkou, přemosťující řeku Blanici na severním okraji města Vodňany, byl mezi lety 1957–1987 památkově chráněn. Původně most na silnici I/22 spojoval Vodňany s městy Pískem a Strakonicemi, ale po vybudování obchvatu Vodňan na silnici I/20 v roce 1997 se využití mostu minimalizovalo a most byl vyřazen z evidence. V roce 2017 bylo mostu přiděleno nové evidenční číslo 0224-1 a rozhodnuto o opravě.
Stávající oblouková konstrukce o rozpětí 45,4 m a délky přemostění 44 m je provedena jako železobetonová, částečně ocelobetonová. Dvojice železobetonových oblouků jsou spojeny se dvěma krajními podélnými ocelobenovými trámy, které jsou vyztužené ocelovými plechy tl. 35 mm a výšky 450 mm. Podélné trámy jsou s obloukem spojeny na každé straně 12 ks ŽB závěsů. Mezi krajními podélnými trámy je provedeno 25 mezilehlých a 2 koncové příčníky. V polovině šířky NK je proveden střední trám (podélník) menší dimenze. Podhled NK byl při minulé opravě opatřen vrstvou torkretové omítky. Na pravé straně mostu byla osazena ocelová lávka pro pěší.
Základním požadavkem pro rekonstrukci bylo zvětšení šířky vozovky na mostě min. 6 m a umístění chodníku mimo prostor oblouků. Pro splnění těchto požadavků bylo nutné rozšíření vozovky o 1,3 m, odstranění nevzhledné ocelové lávky a rozšíření mostu o konzolu chodníkové části podpíranou příčníky v místě závěsů tak, aby tvarově a použitým materiálem splynula s původní konstrukcí.
Spodní stavba je rozšířena o šířku konzoly lávky a jsou provedeny nové závěrné zídky, což umožnilo osazení povrchových mostních závěrů na celou šířku mostu. Požadavek na rozšíření vozovky se během realizace ukázal jako problematický. Po odbourání původních říms a odhalení horního povrchu příčníků, které jsou od sebe vzdálené osově 1,5 m, bylo zjištěno, že příčníky jsou v místech původních říms výš, než byl předpoklad v zadávací dokumentaci. Tato skutečnost znamenala nutnost úpravy výškového řešení. Navýšení nivelety znamenalo přitížení konstrukce mostu stálým zatížením a proto bylo rozhodnuto o následujících opatřeních.

Průhled mostem před rekonstrukcí


Došlo k odstranění stávajících „kazet“ mostovky mezi příčníky, což bylo velice technologicky a časově náročné. Z tohoto důvodu bylo přistoupeno k vyříznutí pouze 1/3 „kazet“ mostovky v pravé polovině mostovky tak, aby se omezilo přitížení pravého oblouku, u kterého se rozšiřuje mostovka o lávku a současně se spodních 150 mm spřažené desky provedlo z lehčeného betonu LC 16/18 s objemovou hmotností 1600 kg/m2. Nosná konstrukce je vzhledem k přitížení stálými účinky zesílena v podélném směru pomocí 2 ks 7lanných volných kabelů bez soudržnosti, které jsou vloženy do nerezové chráničky jako dodatečná ochrana. Pro tyto kabely byl proveden skrz všechny příčníky souosý vývrt ø 108 mm. Ve spřažené mostovce je podélné předpětí doplněno o 4 ks čtyřlanných plochých kabelů se soudržností. V příčném směru je mostovka zesílena a pravostranná lávka je přikotvena k mostovce pomocí monostrandů, které jsou vedeny z každé strany příčníků. V místě příčníku lávky jsou monostrandy zataženy až do konzoly, čímž je zajištěno přikotvení chodníkové části k mostovce. Monostrandy jsou vedeny v nerezové chráničce ø 32 mm a opřeny pomocí deviátoru o střední podélník. Na lávce je provedena přímopochozí izolace.
Bylo nutné zvýšit stávající zábradlí mezi závěsy. Na zábradlí byly doplněny horní madla do výšky 1,1 m z tvarově dobových profilů. Díky tomu byl zachován původní ráz zábradlí. V rámci přípravy projektu bylo řešeno zábradlí na lávce, kde bylo rozhodnuto provést nové v kontrastu se stávajícím. Zábradlí má svislou výplň z pásoviny 10/30 mm, která je zkroucená v proměnných výškách a pohledově tak vytváří rybu, což vystihuje historii města. Toto je dokresleno nasvícením mostu. Stálé osvětlení vozovky je provedeno pomocí lamp a světel na vzpěrách mezi oblouky. Dále jsou bodová LED světla umístěny ve sloupcích zábradlí a osvětlují chodníkovou část mostu. Slavnostní osvětlení je pomocí světel umístěných v římsách u vozovky. Ty osvětlují závěsy oblouků. V líci opěr je umístěno světlo, které osvětlí podhled žebrované mostovky.

Zábradlí doplněné o horní madlo mezi závěsy


Díky rekonstrukcí mostu byl obnoven jedinečný ráz mostní konstrukce,
která zanedlouho oslaví 100 let a město Vodňany může být opět hrdé na svoji významnou dominantu.

Základní údaje o stavbě:
Název stavby:    Most ev. č. 0224-1 Vodňany přes řeku Blanici
Investor:     Jihočeský kraj, město Vodňany
Projektant:     Projekční kancelář PRIS spol. s r. o. Ing. Martin Řehulka, Ing. Rostislav Otevřel
Zhotovitel:     SUPER-KRETE CZECH s. r. o. Ing. Martin Smekal, Ing. David Kummer, Ing. Jan Felkl