Významnou roli při obnově mostu sehrávají systémy bednění a lešení od společnosti PERI, spol. s r. o. pro podpůrné konstrukce a zajištění bezpečných přístupů, které jsou ideálním řešením při rekonstrukcích inženýrských staveb tak velkého rozsahu.

Most Otakara Ševčíka je jedním z nejdelších v ČR
Silniční most Otakara ­Ševčíka v Brně je jedním z nejdelších v České republice. Hlavní most měří 186 m a má osm polí. Přemosťuje čtyřproudovou směrově rozdělenou silnici I/42, Nezamyslovu ulici, tramvajovou a železniční trať a řadu inženýrských sítí pod mosty. Jde o dva hlavní mostní objekty a čtyři mostní rampy. Celé dílo bylo dokončeno v roce 1987.​

Na základě vyhodnocení hlavní prohlídky mostu z roku 2020 bylo rozhodnuto z důvodu neutěšeného technického stavu o jeho celkové rekonstrukci mostu.

Požadavky stavby na společnost PERI
Požadavkem projektu bylo zajistit podepření velkého zatížení na malých půdorysných rozměrech, vyřešení přístupů a pracovišť pro bezpečný pohyb po staveništi, a to vše při minimálním omezení silniční a tramvajové dopravy na mostě i pod ním.​ Firma PERI se na rekonstrukci podílela dodávkou většího množství nájemního materiálu ze sortimentu bednění i lešení. ​

Kombinace systémů PERI pro zajištění hladkého průběhu stavebních prací
Pro podepření stávající a provozované části mostu byly namontovány vysokopevnostní věže VST ze stavebnice pro inženýrské stavby VARIOKIT v nestandardních sestavách tak, aby vyhovovaly danému prostoru a odváděly požadované velké zatížení přímo do podloží.​

​Požadavek na vyřešení bezpečných přístupů na nosnou konstrukci mostu byl splněn dodáním několika sestav výstupových věží ze systému lešení PERI UP Flex. Tento systém našel uplatnění také jako podpěrné lešení při zhotovení nových betonových úložných prahů, tzv. „Stativ“.​ Ta jsou řešená jako monolitická železobetonová konstrukce, a proto je jejich výztuž vázána přímo na místě na dočasné podpěrné konstrukci. Stativum je úložný práh, tedy konstrukce, která spojuje jednotlivé pilíře spodní stavby pro uložení polí nosných konstrukcí. Původní stativa jsou nyní kvůli špatnému stavu nahrazována za nová. To vyžaduje zvednutí stávající nosné konstrukce na dočasné podpěrné skruži a odřezání pilířů. Následuje příčný výsun původního stativa a jeho snesení jeřábem. Poté je postaveno nové stativum z monolitického železobetonu a konstrukce polí je opětovně položena na nová ložiska.

Doplňkové systémy PERI pro zajištění bezpečnosti práce na stavbě
Pro zajištění bezpečného pohybu po staveništi byly nainstalovány v místě ubouraných říms zavěšené lehké pracovní podlahy na zavěšených konzolách z příhradových nosníků GT 24. Okraj těchto podlah byl zajištěn ochrannými mřížemi z bezpečnostního systému pro dočasnou ochranu proti pádu z výšky ­PROKIT.​

V další části rekonstrukce byly pro opravu říms mostovky nasazeny římsové konzoly VGK ze stavebnice pro inženýrské stavby VARIOKIT.​

Systémy PERI – jistota naplnění stavebního záměru
Náročná rekonstrukce mostu Otakara Ševčíka v Brně opět ukazuje, že spolupráce se společností PERI v oblasti dodávek lešení a podpůrných systémů i pro ta nejsložitější stavební řešení vedou vždy k naplnění veškerých cílů a požadavků, které jsou na ně stavbou či daným projektem kladeny.

Ivo Románek