Všichni, kteří se pohybují v tomto oboru ale vědí, že loňský rok nebyl pro toto odvětví tím nejvydařenějším. Tím spíše nás zajímalo, jak se tomuto velkoobchodu daří plnit to, co si předsevzal. Položili jsme proto několik otázek výkonnému řediteli společnosti, panu Michalu Vodičkovi, který nás ochotně a velice přátelsky přijal ve své kanceláři.

Pane řediteli, jaký byl pro vaši společnost rok 2009?

Jedním slovem složitý. Začátek roku byl poznamenán výrazným snížením ceny mědi. Všechny velkoobchody byly již předzásobeny drahým materiálem a následně byly nuceny prodávat za nízkou cenu, na čemž prodělaly velké peníze. Navíc i obraty v ostatních komoditách zaznamenaly v 1. kvartálu dost razantní pokles. Abychom byli i nadále konkurenceschopní, byli jsme nuceni na konci března propustit asi 10 % svých zaměstnanců. Nebylo to ale jediné opatření v rámci krize. Doba nás donutila mnohem více se zamýšlet nad každým svým krokem, abychom dokázali alespoň z části své cíle naplnit. Na druhou stranu lze ale také říct, že snížením prostoru na trhu práce se nám dost významně podařilo zkvalitnit tým našich zaměstnanců a to přineslo podstatné zvýšení jeho produktivity práce. Náš plán obratu pro rok 2009 měl dosáhnout 900 mil Kč, což znamenalo jeho navýšení o 150 mil. Kč oproti roku 2008. Plán to byl velice smělý hlavně proto, že byl stavěn ještě před krizí a vycházel z normální situace na trhu. Skutečný obrat loňského roku byl 872 mil Kč, takže se nám i v těchto nepříznivých podmínkách podařilo původnímu plánu docela přiblížit. Považujeme to za velký úspěch a jsme s tímto výsledkem samozřejmě spokojeni.

Kromě centrály v Brně máte 7 poboček v dalších městech České republiky. Pokud vím, tak v roce 2008 byly otevřeny nové pobočky v Praze a ve Zlíně. Jak se jim daří?

Obě se rozeběhly velice dobře. Pobočka ve Zlíně měla doslova raketový nástup a dnes se nám ji podařilo dostat již na velice slušná čísla prodeje. Praha je trochu složitější. Je to dáno tím, že je tam mnohem větší konkurence a zároveň větší anonymitou velkoměsta nastávají problémy s následnými platbami. Obecně se nám i v Praze daří velice dobře, ale je potřeba tam být mnohem ostražitější a své zákazníky si mnohem více prověřit než v jiných regionech. Tato doba vytvořila ideální prostředí pro různé typy podvodníčků a jejich koncentrace v okolí Prahy je mnohem vyšší než jinde.

Jaký je sortiment vašich výrobků, kolik položek máte skladem a v jakých objemech?

Snažíme se být klasickým velkoobchodem a mít co nejširší záběr, takže nabízíme kabely a vodiče, svítidla, zdroje, úložný materiál, přístroje pro domovní elektroinstalaci i průmyslovou část přístrojů. I tady jsme ale byli donuceni mnohem více přemýšlet o tom, co a od koho nakupovat. Šíře sortimentu zůstala zachována, ale některé produktové řady jsme zúžili. Jako příklad bych uvedl třeba bytové rozvodnice. Dříve jsme je nakupovali od 17 dodavatelů a nyní již jen od 9. Máme plnou šíři výrobků, ale více dodavatelů si prostě nemůžeme dovolit. Pozitivní na tom je, že přestože jsme zúžili produktovou řadu výrobků, počet skladovaných výrobků jsme naopak navýšili, takže úspěšnost vykrývání objednávek se nám podařilo dostat na 92 %. Skladové zásoby máme nyní v objemu 169 mil. Kč, což je o 20 mil. Kč méně než dříve. Na všech frontách prostě došlo k optimalizaci na maximální možnou úroveň.

Dodáváte také materiál přímo na stavbu?

Samozřejmě. Snažíme se mít nejen kompletní sortiment, ale také kompletní služby. Vlastníme 25 nákladních aut o nosnostech 2-12 tun a rozvozem materiálů přímo na stavbu vycházíme našim zákazníkům maximálně vstříc. Vloni byl poměr těchto rozvozů k poměru odběru přímo ve velkoskladu asi 50 % a očekávali jsme, že bude narůstat. K našemu překvapení se toto nenaplnilo a poměr rozvozů klesl na 40 %. Možná je to dáno tím, že ve velkoskladu nemáme pultový prodej a každý zákazník si tak přímo uvnitř může vybrat vše, co potřebuje. Možná je to i tím, že zde pro zákazníky děláme spoustu nadstandardních akcí. Nebo si již jen na nás zvykli a osobní nákup je pro ně pohodlnější.

Jak funguje váš internetový obchod?

Internetový obchod funguje od konce roku 2008. Na začátku své činnosti zaznamenal slušný nárůst a objevila se tam nová skupina zákazníků, která je zvyklá tímto způsobem nakupovat. Tito zákazníci jej stále využívají, ale dalších už moc nepřibývá. Mně osobně se zdá, že čím dál více zákazníků chce prostě raději přijít a nabrat si přímo ve skladu do koše vše, co potřebují. Neskrývám, že to má svou výhodu i pro nás, protože zákazník přitom vidí spoustu dalších výrobků, které třeba ani neměl v úmyslu koupit a nakonec si je odnese. Především to má ale výhody pro zákazníka. Někdy totiž ani sám neví, co přesně hledá a potřebuje poradit. A od toho jsou tady naši vyškolení zaměstnanci. Pokud jim pomohou a zákazníci jsou spokojeni, přijdou příště určitě zase.

Zvýšil se tedy nějak počet vašich odběratelů?

Ano, šíře našich odběratelů se opět rozrostla. V opačném případě by se nám určitě nepodařilo obrat navýšit. Na začátku roku odběratelé spíše ubývali, protože spousta malých živnostníků, při pohledu na vývoj v oboru, svou činnost raději ukončila. Postupně ale přicházeli zákazníci noví, takže nám od loňska přibylo 6 % aktivních odběratelů. Dostali jsme se tak na počet 13 000 a naším záměrem je tento počet dále navyšovat. Nese to s sebou samozřejmě více práce s obsluhou, ale je to jediná možná cesta vpřed.

Kdo patří mezi vaše největší dodavatele?

Tady je ta skladba víceméně stabilní. Našimi největšími dodavateli stále zůstávají společnosti jako ABB, Elektro Praga Jablonec, OEZ, Kopos Kolín, Eaton a Schneider Electric. V oblasti svítidel hodně spolupracujeme s českými výrobci Modus a Trevos, kabely bereme převážně od společností NKT cables CZ, Draka Kabely a Prakab.

Na jakých zajímavých stavbách jste se vloni podíleli?

Na jaře loňského roku jsme dokončili ­Triniti ­office centrum v Brně, což je jedenáctipatrová, velmi moderní a architektonicky zajímavá budova, která stojí vedle galerie Vaňkovka. Do této budovy jsme projektovali a dodávali řídící systém osvětlení a svítidla v hodnotě asi 35 mil. Kč. Velkou zakázkou byl také pavilon "P" Brněnského výstaviště, kde jsme zajišťovali kompletní dodávky elektroinstalačního materiálu. Takovou perličkou byly dodávky osvětlení pavilónu lachtanů pro pražskou zoo­logickou zahradu.

Jaké novinky chystáte pro své zákazníky v letošním roce?

Především se budeme snažit o rekonstrukci některých našich poboček. Již nyní probíhá vnitřní rekonstrukce naší nejstarší pobočky v Blansku. Dělají se tam nové podlahy, dojde k výměně regálů a veškerého vnitřního zařízení, nové bude i parkoviště pro zákazníky. Totéž probíhá také na pobočce ve Žďáru nad Sázavou a trochu menší obměna bude realizována ve Svitavách. Chceme prostě zákazníkům vytvořit co nejkomfortnější prostředí, aby se k nám rádi vraceli.

Jaký je výhled letošního roku a jaké jsou vaše plány?

Po zkušenostech z loňska se držíme dost zpátky. V některých pobočkách plánujeme ze zřejmých důvodů pokles, v jiných naopak nárůst. Celkově bychom se ale chtěli udržet na loňských hodnotách. Žádné další nárůsty neplánujeme také proto, že současné prostředí je opravdu velice nebezpečné.

A jak vidíte dlouhodobější perspektivu vaší společnosti i celého oboru?

Podle posledních čísel, která mám na stole, nic nenasvědčuje nějakému velkému optimismu. Společně s našimi partnery i konkurenty si předáváme alespoň základní informace a ty zatím nevypadají nijak růžově. Moc bych proto letos neočekával od bytové výstavby, která náš obor ještě v roce 2009 poměrně dobře držela. Očekávám ale částečné oživení průmyslu, a to především v oblasti strojírenství. Tam byl vloni největší propad zákazníků a nebylo problémem spadnout meziročně na 15-30 % objemu roku 2008. Podle ekonomů by se tato situace měla pohnout k lepšímu, takže se budeme snažit na ni co nejlépe a nejrychleji zareagovat. Myslím si, že musíme být ještě hodně trpěliví a nějaký čas přečkat. Doba nových, zajímavých projektů ale určitě zase přijde. Možná už letos nebo nejpozději v roce 2011 a my na ni chceme být dobře připraveni.

Děkujeme za rozhovor a přátelské přijetí.
Ing. Miroslav Bindač


ELKOV elektro a.s.
Kšírova 255/63, 619 00 Brno-Horní Heršpice
telefon: +420 547 212 269
e-mail: brno@elkov.cz, http://www.elkov.cz