Můžete nám přiblížit vývoj společnosti Elektro - viola s. r. o. od počátku až do dnešních dnů?

Od roku 1993 jsme se začali věnovat jen obchodu s elektromateriálem. Zabývat se montážní či jinou výrobní činnosti jsme hned na začátku zavrhli, protože být dobrým dodavatelem nás od počátku zcela pohltilo a profesně naplnilo. Protože jsem byl dlouhá léta zaměstnancem Energetických závodů, byli první zákazníci z řad těch, s kterými jsem se profesně stýkal. K těm se později přidávali další zájemci o naše služby. Většina z nich jsou do dnešních dnů našimi věrnými partnery a tvoří zlatou základnu portfolia zákazníků naší firmy. Po celou dobu historie firmy jsme vystřídali celkem tři místa sídla. Až v roce 2000 jsme se konečně nastěhovali do vlastního, nově vybudovaného sídla. Firmu jsem zakládal se svojí manželkou a pak, jak dokončovali vzdělání, se přídával i syn a dcera. Jsme tedy klasická rodinná firma, která vznikla prakticky z ničeho a je dodnes bez cizího kapitálu. Dnes je nás ve firmě přes třicet, obchodujeme se skladovými zásobami, které jsou v hodnotě hodně přes 40 milionů a položek je 15 000.

Jak jste byl spokojený s rokem 2008?

Rok 2008 byl opravdu výjimečný. V tomto roce jsme dosáhli historicky rekordního obratu 240 milionů Kč. Teprve nyní, s nástupem krizových měsíců, doceňujeme loňské výsledky. Zopakovat je bude velice těžké. Ale pro nás je to velká výzva a určitě nechceme ustupovat v nastoupené cestě. V dnešní době stále přitvrzujícího konkurenčního boje budeme potřebovat hodně sil a chutě do náročné práce.

Kdo patří mezi vaše zákazníky?

Našimi zákazníky jsou všichni, kdo o naše služby projeví zájem. Jsou to především průmyslové a zemědělské závody, montážní firmy, menší velkoobchody, prodejny elektro a v neposlední řadě i fyzické osoby a občané.

Dokážete je obsloužit i v terénu, nebo si musí zboží vyzvednout osobně?

Všechno u nás zakoupené zboží nabízíme zákazníkům dovézt na místo určení. Pro tyto účely máme určeny týdenní rozpisy rozvozů a tyto dodržujeme. Denně vyjíždí tři nákladní vozy za svými pravidelnými odběrateli a dále jsou další dvě auta připravena pro rychlý výjezd v případě poruchy či havárie u zákazníka.

Jaký je rozsah Vámi nabízeného sortimentu?

Sortiment, který nabízíme, je v podstatě průřez napříč celým spektrem elektroinstalačního materiálu. Jen názvy kategorií materiálu by přesáhly možnosti prostoru pro tento rozhovor. Nejlépe je podívat se na naše webové stránky www.viola.cz, kde jsou všechny kategorie a dodavatelé uvedeni. Domnívám se, že naší silnou stánkou je průmyslová automatizace a senzorika. Rovněž umíme dobře vyspecifikovat různé frekvenční měniče a pohony. Jsme jedním z mála velkoobchodů, které drží skladem měniče, elektromotory a senzory od několika výrobců.

Může u Vás nakoupit i koncový zákazník?

Nejen že může, ale naopak je jedním z našich klíčových partnerů. Poradit i neodborníkovi v oboru elektro je pro naše techniky a prodejce otázka profesní cti. Nejsme pouhými podavači zboží z regálů, ale naší snahou je poskytnout i odborné rady a zkušenosti. Všude ale převládá důraz na bezpečnost našich klientů. Upozorňujeme na to, co si laik může udělat sám a kde již musí nastoupit odborník. Pro širokou veřejnost organizujeme ročně okolo dvaceti školení a prezentací o našem sortimentu, normách a předpisech. Vše je samozřejmě zdarma, včetně občerstvení, technické podpory ve formě katalogů, CD a ceníků. Tyto jsou opravdu hojně navštěvovány.

V roce 2005 jste rozběhli elektronický obchod, jak ho zákazníci využívají?

Elektronický obchod je velkým pomocníkem pro naše zákazníky. Na webových stánkách www.viola.cz vidí zájemce téměř všechny druhy zboží na fotografii, po zadání svého hesla pak najde svoji cenu po svoji slevě a dokonce i to, zda je zboží na skladě a kolik jich v současné době máme. Dále může vyhledat průběh celého obchodního případu, historii všech zakázek, platby, zda je zboží připravené k vyzvednutí, či zda je objednáno u výrobce.

V čem vidíte Vaše největší přednosti?

Náš obchod má největší bohatství ve svých lidech. Kádr je stabilizovaný, a proto zákazník nechodí k anonymním prodejcům, ale ke starým známým a přátelům. Rodinná atmosféra a pohoda, to je to, co nás asi odlišuje od jiných obchodů, kde převládá spěch, nervozita a neochota personálu. Toho se snažíme vystříhat. Ne vždy může odcházet zákazník plně uspokojen, ale vždy musí mít pocit, že naši lidé udělali vše, co je v jejich silách. Se spoustou zákazníků se známe osobně, známe jejich problémy i osobní a ke každému se snažíme přistupovat individuálně.

S jakou vizí budete pokračovat ve svém podnikání? Popř. co plánujete na rok 2009?

Rok 2009 bude pro nás určitě velice důležitý. Zdá se, že uspějí pouze silní a připravení. Nechceme nechat nic náhodě, a proto jsme letos, víc než jindy, připraveni sledovat vývoj na trhu, akce konkurence, požadavky zákazníků a hlavně jejich spokojenost. Více je budeme navštěvovat a více budeme hledat bílá místa na mapě, kde nejsou spokojeni se svými dodavateli.