Obchvat měří 5 km a překonává náročný horský terén pomocí dvou tunelů a velkého mostu. Rozsáhlá investice vyšla v přepočtu na dvě miliardy Kč. Přínosy pro téměř 30 000 místních obyvatel se projevily ze dne na den. Z centra města se podařilo vyvést tranzitní dopravu.
„Obchvat norského města Kongsberg byl naším třetím projektem v Norsku. Na rozdíl od předchozích dvou staveb se nám v tomto případě podařilo uplatnit, kromě těch razičských, také vlastní betonářské kapacity. Projekt celkově hodnotíme jako úspěšný a jsme rádi, že jsme mohli svojí trochou přispět k jeho zdárnému dokončení,“ říká Aleš Gothard, předseda představenstva společnosti Metrostav Norge AS.
Kongsberg se dlouhodobě potýkal s přetíženou dopravou. Přímo přes střed města každý den projelo 12 000 – 15 000 aut a ve východní části až 20 000 aut. Výsledkem byla nejen špatná dopravní obslužnost a znečištěné ovzduší, ale také neutěšená statistika dopravních nehod. Díky obchvatu se situace prakticky okamžitě významně zlepšila a městu se otevřely nové perspektivy. Přímo se nabízí třeba rozvoj stále populárnější cyklistické dopravy.
Norské dopravní stavebnictví zažívá díky tzv. národním dopravním plánům obrovský boom. Současný program na léta 2018-2029 počítá s rekordními investicemi, které dohromady v přepočtu překonávají hranici 3 bilionů Kč. Z toho polovina připadá na silniční dopravu. Soutěže o prestižní zakázku na výstavbu obchvatu Kongsbergu se zúčastnilo devět uchazečů z řad místních i velkých evropských hráčů. Česká stavební společnost Metrostav zvítězila na silném norském trhu ve sdružení s domácími firmami Bertelsen & Garpestad AS a Hag Anlegg.
Český stavební trh i nadále trápí nedostatek zakázek, a to zejména v oblasti podzemních staveb. Metrostav proto dlouhodobě nachází uplatnění v zahraničí. Norsko rozhodně není jedinou zemí, kde působí – jeho pracovníky znají i na Islandu, ve Finsku, Polsku, Bělorusku a dalších státech. Firmy Skupiny Metrostav v současnosti dosahují téměř 30 % obratu v zahraničí. „Vzhledem k tomu, že na domácím trhu nemáme v tuto chvíli pro speciální vybavení a hlavně odborníky uplatnění, a situace se příliš nelepší, budeme hledat práci v zahraničí i nadále. Jinak bychom o tuto kvalifikaci přišli a ztratili konkurenceschopnost na evropském stavebním trhu,“ dodává Ing. Václav Soukup, ředitel útvaru zahraničního podnikání Skupiny Metrostav.