Této slavnostní akce se zúčastnila celá řada významných osobností a hostů, mezi nimiž nechyběli např. ministr dopravy Petr Bendl, starostka města Třince Věra Palkovská, ředitel SFDI Gustáv Slamečka, ředitel zhotovitelské firmy ODS - Dopravní stavby Ostrava, a.s. Tomáš Vítek a další představitelé institucí a firem, kteří se na tomto projektu podíleli. Právě oni ve svých projevech zhodnotili důvody vzniku tohoto díla a přínosy, které nově zhotovená stavba přinese jak pro občany Třince, tak pro řidiče, kteří tudy projíždí. Slavnostní akt byl tradičně zakončen přestřižením pásky a následným průjezdem historických vozidel. Všichni pozvaní se poté přesunuli do Hotelu Steel, kde proběhl slavností oběd.

Zhotovitelem této náročné stavby bylo Sdružení "Baliny 2007" ve složení firem ODS - Dopravní stavby Ostrava, a.s. a společnosti D5 Třinec, a.s. Akciová společnost ODS - Dopravní stavby Ostrava je jedničkou v Moravskoslezském kraji v oblasti pozemního, dopravního a inženýrského stavitelství. Firma má zkušenosti s výstavbou a rekonstrukcí dálnic a silnic všeho druhu. Z nejznámějších staveb můžeme připomenout dálnici D5 nebo rychlostní komunikace R35, R48 nebo I/11. Firma se velkou měrou podílí na výstavbě dálnice D47. Podrobnější informace o zajímavém projektu Třinec - Baliny jsme zjišťovali u ředitele závodu Frýdek - Místek, pana Jana Klimši, který měl tuto stavbu na starost.

Mimoúrovňové propojení silnice II/468 a průmyslové zóny Třinec - Baliny
Mimoúrovňové propojení silnice II/468 a průmyslové zóny Třinec - Baliny vyřešilo úrovňové křížení příjezdové komunikace do průmyslové zóny s hlavní tratí ČD Bohumín-Žilina a vlečkovými kolejemi TŽ, které negativně ovlivňovalo provoz na silnici II/468. Realizovaná stavba překračuje železniční trať ČD a vlečkové koleje TŽ dvěma mostními objekty o celkové délce přemostění 144 m. Jedná se o dva samostatné mostní objekty v délce 77 m a 73 m s mezilehlým dílem o délce 18 m. Na tyto mostní objekty navazují nájezdové a výjezdové rampy, které jsou částečně tvořeny dalšími mostními objekty v celkové délce 165 m.
Součástí stavby byla i úprava stávající silnice II/468 na kategorii S 11,5/80 tak, aby umožňovala připojení větví mimoúrovňově křižovatky (SO 103). V rámci stavby byly dále nově zřízeny nájezdové a výjezdové větve mimoúrovňového křížení. Zemní tělesa větví 3 a 4 (SO 102), které navazují na mostní objekty 203 resp. 204 a rovněž tak příjezdová větev průmyslové zóny (SO 101) jsou opatřeny ŽB opěrnými stěnami. V rámci stavby je řešeno odvodnění celé oblasti MUK, a to hlubokými příkopy, které jsou zaústěny do dešťové kanalizace (SO 301), jež převádí povrchové vody pod železničním tělesem do stávající kanalizace. Stavba mimo jiné řešila kolize se stávajícími sdělovacími a silovými vedeními ČD a O2. Nedílnou součástí stavby jsou rovněž protihlukové stěny, které chrání rodinnou zástavbu před hlukem způsobovaným jak silniční tak železniční dopravou. Na stavbě bylo také realizováno nové veřejné osvětlení a výsadba zeleně.

Mostní objekty
Dominantu mimoúrovňového křížení tvoří dva mostní objekty, a to "SO 201 Most přes železniční trať" a "SO 202 Most přes silnici II/468". Oba mostní objekty jsou z důvodu složitých základových podmínek založeny na vrtaných pilotách.

SO 201 Most přes železniční trať
Spodní stavba mostu je tvořena masivní krajní železobetonovou opěrou s kolmými vetknutými křídly, jejíž základ je podepřen devíti pilotami a dvěma osmiúhelníkovými pilíři délky 9,5 m. Podélnou nosnou konstrukci mostu tvoří dva ocelové obloukové hlavní nosníky s táhly o rozpětí 73,5 m a vzájemné vzdálenosti 18,5 m. Závěsy z tyčového průřezu Ø 60 mm spojující oblouk s táhly jsou síťově uspořádány do dvou mimoběžných rovin. Do táhla je vetknuta monolitická žebrová mostovka, která je tvořena železobetonovou deskou s příčnými dodatečně předpjatými žebry. Izolace je provedena z natavovaných asfaltových izolačních pásů (vozovka) a jako celoplošná vícevrstvá stříkaná (chodníky mostu).

SO 202 Most přes silnici II/468
Konstrukce mostu SO 202 je téměř shodná s konstrukcí mostu SO 201 (osová vzdálenost oblouků je 9,65 m, závěsy průřezu Ø 52 mm). Je však ještě dále tvořena dalším prvkem, a to deskovým trámem z předpjatého betonu o rozpětí 18,53 m tvořícím zárodky ramp SO 203 a SO 204.

SO 203 Most na rampě 3 a S0 204 Most na rampě 4
Oba mostní objekty mají pilíře založeny na vrtaných pilotách, zatímco masivní opěry jsou založeny plošně. Hlavní nosnou konstrukci mostů tvoří deskový trám výšky 750 mm. Mosty jsou technicky téměř shodné, liší se pouze v počtu polí. (SO 203 je třípolový, SO 204 je dvoupolový).


Technické ukazatele:
Celková délka mostních objektů: 333 m
Délka opěrných zdí: 195 m
Délka nově zřízených komunikací: 591 m
Délka rekonstruovaných komunikací: 601 m
Celková plocha protihlukových stěn: 6175 m2

Základní údaje o projektu:
Termín provádění: 24.10. 2007 - 30.4.2009
Financování projektu: 100 % z prostředků SFDI
Zhotovitel: Sdružení "Baliny 2007"
- ODS - Dopravní stavby Ostrava, a.s., D5 Třinec, a.s.
Projektant: Mott MacDonald Praha spol. s r.o.
Konečný příjemce: SSMSK, Město Třinec


ODS - Dopravní stavby Ostrava, a. s.
Starobělská 3040/56 ,704 16 Ostrava-Zábřeh
tel.: 596 709 111, fax: 596 709 344
e-mail: ods@ods-dso.cz
www.ods-dso.cz