Organizace a zadání stavby
Generálním dodavatelem byla společnost PORR a.s., oblast mostních staveb, objednatelem TSK hl. m. Prahy a správcem stavby sdružení INŽ – CM – VIS. Realizační dokumentaci zpracovalo sdružení POBARRVA (Pontex, Valbek).Výběrové řízení bylo vedeno podle smluvních podmínek FIDIC (Červená kniha), přičemž hlavními kritérii byly cena, délka uzavírek a zkušenosti týmu.
Důvody rekonstrukce
Most byl v technicky nevyhovujícím stavu – diagnostika odhalila zatékání vody do konstrukce, degradaci betonu a oslabení předpínací výztuže. Proto bylo nezbytné doplnit nový systém dodatečného předpětí a provést reinjektáž kabelových kanálků. Rekonstrukce zahrnovala kompletní výměnu hydroizolace, odvodnění, říms, svodidel, závěrů i ložisek. Zábradlí bylo repasováno a opatřeno novou ochranou.
Klíčová technická řešení
Největší výzvou se ukázala nízká kvalita betonu konzol nosné konstrukce severního mostu. Proto byla navržena a aplikována inovativní technologie UHPFRC (ultra high performance fibre reinforced concrete). Tento vysokopevnostní beton s rozptýlenou výztuží nahradil tradiční hydroizolaci a umožnil částečně převzít statickou funkci oslabených konzol.Při práci byly využity také moderní postupy, například hydrodemolice – řízené odstranění poškozeného betonu při zachování výztuže a bez vzniku vibrací. V rámci předepínání konstrukce byla instalována soustava ocelových lan s postupným napínáním až na 100 % projektované síly.
Harmonogram a průběh
Rekonstrukce probíhala ve čtyřech etapách:
- 1. etapa (květen–říjen 2022) – oprava jižní poloviny jižního mostu, pokládka UHPFRC a předepnutí lan. Výměna mostních závěrů a ložisek. Demolice a nová výstavba Strakonické rampy.
- 2. etapa (květen–srpen 2023) – oprava severní poloviny jižního mostu, pokládka UHPFRC a předepnutí lan. Výměna mostních závěrů a ložisek. Rekonstrukce Barrandovské rampy.
- 3. etapa (březen–srpen 2024) – oprava severní poloviny severního mostu, pokládka UHPFRC a částečné předepnutí lan.
- 4. etapa (srpen–listopad 2024) – oprava jižní poloviny severního mostu, náročná obnova konzoly u opěry OP1 metodou hydrodemolice a následné definitivní předepnutí celé konstrukce.V závěru proběhla zatěžovací zkouška pomocí šesti nákladních vozidel (48 t/vozidlo), která potvrdila únosnost a chování konstrukce.
Odchylky a změny
Oproti původní dokumentaci byly zjištěny výrazné rozdíly: asfaltové vrstvy až 30 cm místo projektovaných 13 cm, rozsáhlé poškození betonu a nutnost modifikace vyrovnávací vrstvy. To vedlo k více než 200 změnovým listům a 34 claimům. Klíčová rozhodnutí byla činěna v úzké spolupráci s odborníky z ČVUT.
Dopravní opatření a koordinace
Práce probíhaly za plného provozu a vyžadovaly precizní koordinaci s městem, železniční a tramvajovou dopravou. Cílem bylo minimalizovat výluky a zajistit bezpečný průjezd až 150 000 vozidel denně.
Další kroky
V roce 2025 probíhají pouze drobné sanační práce a odstraňování vad, a to již bez dopravních omezení. Do budoucna se předpokládá i celoplošná sanace pohledových ploch.
Shrnutí
Rekonstrukce Barrandovského mostu se stala unikátní ukázkou moderních technologií a schopnosti zvládnout extrémně složitý projekt v omezeném čase a za plného provozu. Použití UHPFRC a dalších inovací přineslo nejen zvýšení únosnosti konstrukce, ale i prodloužení její životnosti. Rok po zprovoznění lze říci, že projekt obstál ve všech ohledech – dopravně, technicky i organizačně.
Ing. Martin Ředina
ředitel oblasti MOSTY, PORR a.s.