Pro jeho plnou dopravní funkci je však nutno dobudovat další úsek, kterým se napojí městská část Ostravy Poruba na dálnici a zároveň se odlehčí dvěma přetíženým komunikacím propojujícím Porubu s centrem města, tj. ulici Rudnou a ulicí 28. října (Opavská).

Stručný popis stavby:

Severní spoj je součástí dopravního systému města Ostravy. Jedná se o nové komunikační propojení ulic Martinovské s ulicí Mariánskohorskou, které umožní odlehčení přetížené ulice Opavské (sil. II/479) ve vztahu ze západní části Ostravy (Poruba, Martinov, Třebovice) do centra Ostravy. Trasa Severního spoje kříží dálnici D47 mimoúrovňovou křižovatkou a tím zároveň plní funkci dálničního přivaděče. Stavba Severního spoje byla rozčleněna na dva samostatné úseky. Do 1. stavby byl zařazen úsek od rozhraní MÚK dálnice D47 v km 2,530, který byl stanoven jako rozhraní staveb před začátkem mostu přes Odru do napojení na MÚK Mariánsko­horská v km 3,697. Severní spoj, který má funkci sběrnou na území města, je v úseku 1. stavby navržen v kategorii S 22,5/70.

Délka komunikace:

1,14 km - hlavní trasa; 1,69 km - mimoúrovňové křížení ulice Mariánskohorské s napojujícími rampami

Stavební objekty:

7 silničních objektů
4 mostní konstrukce
3 opěrné zdi
30 stavebních objektů inženýrských sítí

Z hlediska dopravního bude mít význam jako komunikace:

- dálková mezinárodního charakteru ve vazbě na dálniční přechod CZ/PL v Bohumíně
- dálková vnitrostátního charakteru ve vazbě na napojení na dálnici D47
- územně regionální - doplnění základního komunikačního systému Ostravy

K zajímavým mostům patří:

Most SO 202 Přemostění Odry převádí trasu Severního spoje přes řeku Odru v říčním km 17,320, dále přes protipovodňovou hráz a místní komunikaci. Založení mostu je pilotové, spodní stavba železobetonová monolitická, podpěry jsou tvořeny dvěma samostatnými pilíři na společném základu. Nosná konstrukce je navržena jako ocelová dvoutrámová plnostěnná o 5 polích s železobetonovou spřaženou příčně předepnutou deskou o minimální tloušťce 250 mm. Celková délka přemostění je 277,20 m, rozpětí největšího pole 78,00 m, hmotnost ocelové konstrukce 1716 tun.

Most SO 203řeší převedení Severního spoje přes stávající trať ČD č. 270 Přerov - Bohumín a výhledovou modernizovanou trať. Založení mostu je pilotové, spodní stavba železobetonová monolitická, podpěry jsou tvořeny dříkem s rozšířenou hlavicí uzpůsobenou pro vysouvání nosné konstrukce po vnitřních nosnících. Nosná konstrukce o 8 polích je tvořena 4 ocelovými plnostěnnými nosníky výšky 1600 mm, spřaženými s železobetonovou deskou konstantní tloušťky 300 mm. Celková délka přemostění tohoto objektu je 353,00 m, rozpětí největšího pole 51,50 m, hmotnost OK 1 998 tun.

Mosty SO 204 a SO 205 nad ulicí Mariánskohorskou jsou situovány na okružní křižovatce Silnice I/58 - ulice Mariánskohorské se silnicí I/47 - Severním spojem. Založení mostů je pilotové, spodní stavba železobetonová monolitická. Nosné konstrukce obou mostů tvoří monolitické předpjaté desky lichoběžníkového průřezu tloušťky 1000 mm s konzolami.

Stavba byla zahájena v březnu 2007 a předána objednateli na konci října 2009. Slavnostní otevření proběhlo společně se zbývajícími úseky dálnice D47. Celkové stavební náklady dosáhly 857 milionů Kč. Realizovalo ji sdružení firem ODS-Dopravní stavby Ostrava, a.s. a STRABAG a.s., generálním projektantem byla společnost DOPRAVOPROJEKT Ostrava spol. s r.o.

Na projektu ­spolupracovali:­ Dosing - Dopravoprojekt Brno group, spol. s r. o., OKF Design, PIS - Ing. Antonín Pechal
Fotografie jsou použity se souhlasem ODS-Dopravní stavby Ostrava.

Ing. Svatopluk Bijok