VRT Vysočina II je součástí rychlého spojení Praha – Brno – Ostrava a naváže na úseky VRT Střední Čechy a VRT Vysočina I. Projekt zahrnuje nejen novostavbu trati Světlá nad Sázavou – Velká Bíteš, ale i přestavbu železničního uzlu Jihlava a modernizaci stávající trati z Velkého Meziříčí do Kozlova, respektive stanice Křižanov. Všechny tři části budou posuzovány v rámci procesu EIA samostatně.
Nová vysokorychlostní trať zajistí lepší a rychlejší dostupnost Jihlavy a posílí kapacitu spojení mezi Brnem a Prahou. Město získá díky výstavbě lepší spojení s okolními sídly včetně Třebíče nebo Havlíčkova Brodu.
Návrh VRT je v souladu se záměrem Jihlavy vytvořit centrální místo dopravní obsluhy v současné stanici Jihlava město. Radnice zde připravuje dopravní terminál pro městskou a regionální dopravu, zatímco Správa železnic plánuje celkovou přestavbu železniční stanice i s bezbariérovými nástupišti přístupnými podchodem.
Návrh přivedení VRT do Jihlavy předpokládá rozšíření železniční stanice Jihlava město o další nástupiště a výstavbu nových spojovacích kolejí tak, aby sem všechny vlaky mohly přijíždět přímo, bez změny směru jízdy. Jsou navrhovány přímé spoje z centra Jihlavy do Prahy s jízdní dobou okolo 50 minut a do Brna s jízdní dobou přibližně 40 minut.
Druhým místem, kde bude možné nastoupit na vysokorychlostní vlak, bude terminál Jihlava VRT přímo na vysokorychlostní trati. Ten je navrhován u dálničního exitu 112 Jihlava, takže bude dobře dostupný pro cestující z regionu, kteří k němu přijedou autem. Aktuálně byly odevzdány soutěžní návrhy na architektonickou podobu terminálu, hodnotící komise zasedne ještě během února. Terminál Jihlava VRT je samostatnou zakázkou, ale současně je plně koordinován s úsekem VRT Vysočina II.
Správa železnic vyhlásila zadávací řízení podle inovativní metody Best Value. Její principy jsou aplikovány v průběhu celé soutěže včetně hodnocení nabídek. Cílem tohoto přístupu je nalezení kvalitního, samostatného a invenčního dodavatele, který dokáže trať citlivě začlenit do krajiny a zároveň si poradí se složitostí městské zástavby v Jihlavě.
Hledá se projektant posledního úseku vysokorychlostní trati mezi Prahou a Brnem
Správa železnic hledá zhotovitele dokumentace pro povolení záměru na úsek VRT Vysočina II. Trať dlouhá přes 90 km povede ze Světlé nad Sázavou do Velké Bíteše, nacházet se na ní bude sjezd do centra Jihlavy. Jedná se o hlavní spojení mezi Prahou a Brnem a stěžejní úsek pro napojení správního centra Vysočiny na vysokorychlostní trať.
![](/user/data/modul-images/28565-preview-sz.jpg)
Kontaktní údaje
Správa železnic, státní organizaceDlážděná 1003/7, 110 00, Praha 1, Tel.: +420 222 335 711, info@spravazeleznic.cz, Web: https://www.spravazeleznic.cz/
Mohlo by vás zajímat
Důležitý milník: Nové hlavní nádraží v Brně má schválený záměr projektu
Centrální komise Ministerstva dopravy schválila záměr projektu pro přestavbu železničního uzlu Brno. Jde o zcela zásadní milník v..
Práce na projektu trati z pražského Výstaviště do Dejvic mohou začít
Projekt Praha – letiště – Kladno je zase o krok dál, Správa železnic vybrala projektanta úseku mezi pražským Výstavištěm a Dejvicemi...
Rekonstrukcí projde druhá, poslední část Fantovy budovy hl. nádraží v Praze
Správa železnic plánuje ještě letos odstartovat druhou část rekonstrukce interiéru ve Fantově budově na pražském hlavním nádraží...
Po nákladné rekonstrukci bude nádraží v Klatovech bezbariérové
Velká rekonstrukce čeká v následujících letech nádražní budovu v Klatovech. Správa železnic vypsala v těchto dnech tendr na zhotovitele..
Vysokorychlostní tratě budou mít vlastní centrum řízení provozu.
Správa železnic vyhlásila výběrové řízení na projektanta nové budovy centrálního dispečerského pracoviště (CDP) pro dálkové..