Zavedení systému ETCS na trati Brno-Horní Heršpice – Zastávka u Brna předcházela celková přestavba, kterou provedla Správa železnic v letech 2020 až 2024 a před několika dny za ni získala ocenění v prestižní soutěži Stavba roku. „Modernizace zahrnovala doplnění druhé koleje mezi Střelicemi a Zastávkou a následně elektrizaci celého přibližně dvacetikilometrového úseku. Vlaky zde nyní jezdí v krátkých intervalech, dokončení instalace ETCS jim navíc umožní plně využít traťovou rychlost,“ říká náměstek generálního ředitele Správy železnic pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb. 

Zmodernizovanou trať stavbaři vybavili stožáry základnových stanic s anténami pro příjem rádio­vého signálu GSM-R a radioblokovými centrálami s potřebným softwarem. Komunikaci mezi traťovou a palubní částí ­ETCS zajišťují balízy umístěné přímo v kolejích.  

Projekt stavby i samotnou ­realizaci prací zajistila společnost AŽD. Celkové náklady jsou ve výši 495 milionů korun. 

Projekt ETCS Brno-­Horní Heršpice – Zastávka u ­Brna je spolufinancován Evropskou unií  z Fondu soudržnosti v ­rámci Programu Doprava 2021–2027. Celková výše způsobilých ­nákladů projektu dosahuje 421 409 572 Kč. Míra podpory EU je 85 % ze způsobilých nákladů, výše dotace tak činí maximálně 358 198 136 Kč. Akce je finančně podpořena také z úvěru Evropské investiční banky v rámci projektu Czech Rail TEN-T and Safety. Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.