Podnikatelskou sféru v naší zemi média často pranýřují a vykreslují ji v nejčernějších barvách. Domníváme se, že v drtivé většině případů neprávem. Je řada firem, které postavily svůj úspěch na nápadech spolu s tvrdou prací a dnes patří k významným zaměstnavatelům v ČR. Mezi takové společnosti patří i příbramská firma RAVAK a.s. Její produkty pro vybavení koupelen znají zákazníci ve více než 50 zemích světa a práci zde našlo cca 500 zaměstnanců. O nejnovějších aktivitách společnosti jsme v uplynulém období měli možnost hovořit s obchodním a marketingovým ředitelem společnosti, panem Ivanem Karasem. Ten na naši úvodní otázku, zdali je RAVAK skutečným synonymem úspěchu českého podnikání odpověděl takto:

Bezesporu. RAVAK a.s. patří skutečně k fenoménům českého podnikání a to zejména proto, že od data vzniku společnosti v roce 1991 firma rozvíjela jak výrobní tak i obchodní aktivity postupně, od píky. Úspěch je postaven na tvrdé práci, invenci a zkušenostech, které lidé v průběhu dnes již 19 let existence firmy nasbírali. Téměř od samotného počátku šla firma vlastní cestou. Lidé sledovali trendy v oboru, konkurenci a na základě vnějších vlivů vytvářeli vlastní profil výrobků. Na počátku nového tisíciletí nabrala firma nový vítr do plachet již rozjetého korábu. Hlavní důraz je v tomto ohledu kladen na značku a její vnímání konečným zákazníkem. Ve skutečnosti to znamená, aby hodnoty, které RAVAK tvoří, patřily také k prioritním zájmům konečného zákazníka.

Hovoříte o zákazníkovi. Čím se jej tedy RAVAK snaží přilákat, zaujmout?

RAVAK zákazníkovi nabízí především chytrá a praktická řešení. Ta se opírají o původní nápady, které mu přinášejí přesně takové užitné vlastnosti, které zákazník hledá.

Můžete uvést konkrétní příklad?

Mohu. Je to kupříkladu fenomenální řada van Rosa I a Rosa II. Tento typ van vytvořil trend v oboru. Jedná se o asymetrickou vanu, která představuje novodobý koncept koupání ve vaně včetně doplňků jako např. vanová zástěna, která rozšiřuje základní užitnou vlastnost vany i na srovnatelnou možnost sprchování obdobně, jako je tomu u sprchových koutů. Posléze byl koncept rozšířen o další prvek, koupelnový nábytek, a nově i o vodovodní baterie. Jednotlivé prvky jsou jak designově tak i funkčně sladěny. Tím je naplněn požadavek chytrého řešení, kdy jednotný design umocňuje estetický vjem z pobytu v koupelně. Takových příkladů je samozřejmě celá řada.

Jsou inovace a technická řešení tím, co RAVAK žene nejvíce kupředu?

Bezesporu vývoj a inovace patří mezi jedny z významných priorit. Ještě důležitější je však to, aby šly ruku v ruce s požadavky a potřebami zákazníků - spotřebitelů nejen u nás, ale i na dalších trzích, kde působíme.

To jste mi trošku nahrál. V kolika zemích je tedy dnes značka RAVAK zastoupena?

Dnes obsluhujeme celkem cca 50 exportních trhů, kam patří i země, kde jsme zastoupeni vlastními firmami. Jedná se tedy o naše dceřiné společnosti, ve kterých pracují zahraniční zaměstnanci RAVAKu.

Co pro vás znamená dnes trh domácí a zahraniční?

RAVAK působí, jak již jsme zmínili, v ČR od roku 1991. Zanedlouho poté byly zahájeny první zahraniční aktivity, které daly impuls zejména pro úspěšnou expanzi firmy v mezinárodním měřítku. Domácí trh je tedy základnou a zahraniční mohutnou nástavbou.

Kde se mohou případní zájemci seznámit s vašimi výrobky a novinkami, které nyní uvádíte na trh?

Jsou to samozřejmě odborné prodejny sanitární techniky, ve kterých právě probíhá proces vystavování nových výrobků a vedle toho je to naše účast na MSV IBF SHK v Brně 2010. Zde naši expozici naleznete v nejznámějším pavilonu Z na již tradičním místě.

Co tam vaše společnost představí?

Letos budou představeny především novinky. V historii ­RAVAKu bude tento počet novinek a inovací rekordní. Mohu říci, že každá kategorie výrobků prošla inovací nebo rozšířením sortimentních řad.

Můžete být poněkud konkrétnější?

Tak například v oblasti sprchových koutů představíme dvě zcela nové řady sprchových koutů s názvem PIVOT a BLIX. Z kategorie koupelnových konceptů (to znamená vana, nábytek, umyvadlo) je to koncept Classic a nemohu opomenout úplně nový sortiment v portfoliu RAVAK, což jsou koupelnové baterie. Dále rozšiřujeme sortiment bezpečné elektroniky pro koupelnu o bezpečná koupelnová svítidla a to hned ve dvou řadách H2O Profi a H2O Basic. Novinek zde však bude skutečně mnohem více.

Kam se dle vašeho názoru posune RAVAK v budoucnu?

Systematickým rozšiřováním produktového portfolia se ­RAVAK stává dodavatelem komplexních řešení pro koupelnu. Umyvadla, sprchové kouty, vany, nábytek, elektronika a další komponenty budou tvořit ucelené systémy pro koupelnu.

Na brněnském veletrhu tedy bude na vašem výstavním stánku hodně co k vidění...

To bezesporu. Po celou dobu trvání výstavy bude na naší výstavní expozici připraven mnohačlenný tým našich odborníků, kteří zodpoví jakýkoliv dotaz zákazníků nebo případných zájemců o obchodní spolupráci se společností ­RAVAK. Domnívám se proto, že nyní je ta nejvhodnější doba k jejich pozvání na náš stánek. Mohu tedy říci jediné: "Přijeďte se za námi do Brna na SHK podívat. Těšíme se na Vás!"

Děkujeme za rozhovor
a srdečné přijetí

Ivo Románek