Nedílnou součástí dodávky čerstvého betonu je jeho rychlé uložení do stavební konstrukce. V převážné většině případů se tak již dnes děje s pomocí výkonných mobilních čerpadel betonových směsí.
Ta jsou skutečně složitými technickými prostředky a jejich obsluha, servis, vytížení i další následná péče o ně si vyžádaly vznik firem, které se na čerpáa ukládku betonů úzce specializují. Přední firmou na území České republiky je v tomto oboru společnost Pražské betonpumpy a doprava s.r.o. O novinkách v činnosti firmy jsme měli možnost v uplynulém období hovořit s ředitelem střediska čerpání, panem Ing. Tomášem Kahánkem.

Jaké jsou současné možnosti čerpání betonu a dalších tekutých směsí vaší firmou?

Naše moderní technické prostředky nám umožňují zajistit čerpání betonů v komplexní šíři. Náš vozový park totiž disponuje mobilními čerpadly jak s nejkratším (17 m), tak i nejdelším (58 m) ramenem výložníku v ČR a jsme tudíž schopni naplnit jakýkoliv požadavek našich zákazníků. Jak nejdelší tak i nejkratší čerpadlo jsou značky Schwing.

Skutečně neexistují větší čerpadla?

Existují. Nicméně na území ČR nelze smysluplně provozovat delší čerpadlo vzhledem k jeho celkové hmotnosti nad 50 tun. S jejich provozem jsou spojeny administrativní problémy s trasováním tedy přepravou čerpadla.

Proč jste v uplynulém období zakoupili právě čerpadlo s nejmenším dosahem 17 m?

V Praze je realizováno mnoho staveb a rekonstrukcí objektů, při kterých jsou kladeny požadavky na minimální nebo žádný zábor okolních ploch. Toto čerpadlo tyto požadavky nejlépe splňuje. Výhodou čerpadla je dále to, že nepotřebuje další prostor na rozpatkováa k ustavení čerpadla stačí jeho vlastní půdorys. Pumpa je dále specifická v tom, že je vybavena samozhášecím zařízením a má schválení báňského úřadu pro práci v podzemí. Vyhovuje proto všem předpisům pro práci v tunelech.

Na jakých stavbách byla tato čerpadla s úspěchem využita?

Rád bych zmínil jednu z významných staveb, kde je nyní malé i velké čerpadlo přednostně nasazováno. Je jí výstavba vnitřního pražského okruhu - konkrétně tunelů Blanka. Velká pumpa zde zajišťuje čerpání betonu na hloubených úsecích na Letné, menší pumpa je nasazována přímo v nitru tunelu spolu se stabilními čerpadly.

Znamená to, že realizace tunelů Blanka je pro vás stěžejní akcí?

Bezesporu. Výstavba ­Tunelu Blanka je v současné době naší největší a stěžejní stavbou, na jejíž realizaci se svou činností podílíme. Ve spolupráci s TBG Metrostav jsme zde již uložili značné množství betonových směsí rozličných typů.

V čem spatřujete největší výhodu spolupráce s vámi?

Osobně spatřuji naši největší přednost před konkurencí v tom, že disponujeme největším a nejrozmanitějším vozovým parkem čerpadel v ČR. Spolu se sesterskou organizací Českomoravský beton a.s. provozujeme pod centrálním dispečinkem celkem 36 mobilních čerpadel betonu s dosahy ramen výložníku od 17 do 58 m, dále 5 stabilních čerpadel, 10 přívěsných maltových čerpadel a dvě betonovací věže s dosahem 32 m vybavené samošplhacím zařízením. Náš strojový park tedy obsahuje celkem 53 strojů na území Čech. To představuje sílu, která dává zákazníkovi jistotu, že jeho stavba bude v případě spolupráce s námi vždy bezproblémově zajištěna.

Jaké typy směsí v současné době čerpáte?

V současné době čerpáme nejen širokou škálu betonů, ale také speciální značkové produkty vyráběné TBG Metrostav. K nim patří Anhyment, Poriment a Cemflow. Anhyment se čerpá šnekovými čerpadly, Poriment ve skutečnosti vyrábíme přímo na stavbě speciálním strojem Aeronicer, který z dovezených komponentů nejdříve Poriment vyrobí a následně jej čerpá.
Cemflow vzhledem k jeho specifickým materiálovým vlastnostem není vhodné čerpat šnekovým čerpadlem jako Anhyment, ale používáme k tomuto účelu přívěsné pístové čerpadlo. Jedná se prakticky o zmenšeninu čerpací jednotky klasické velké pumpy.

Nakolik jsou vaše zařízení využívána nyní v době poklesu stavebního trhu? Neuvažujete o snížení počtu vašeho vozového parku?

Ano. Je zřejmé, že krize se dotkla také naší činnosti, kdy při poklesu výroby betonů dochází logicky k poklesu jeho čerpání. Nicméně pokles nebyl tak výrazný jako v celé ČR zejména díky masivní výstavbě dopravní infrastruktury v Praze, kterou svými betony zajišťuje naše skupina. Samozřejmě bedlivě vyhodnocujeme situaci na trhu a požadavky našich zákazníků a snažíme se jim přizpůsobit skladbu vozového parku. Příkladem je nákup pumpy s dosahem výložníku 17 m, jejíž nasazení na stavbě vyjde zákazníka nejekonomičtěji. Uvažujeme o koupi dalšího pístového čerpadla, o které je také velký zájem. Neustále sledujeme ekonomičnost a výtěžnost našich strojů. Tato hodnocení jsou základem pro navrhování optimalizačních opatření.

Co spolupráce s konkurencí? Jste jí nakloněni?

Této spolupráci jsme otevřeni. Preferujeme spolupráci s velkými společnostmi, kdy v době například sezonních špiček si čerpadla vzájemně vytěžujeme. Navíc máme zařízení, které naše konkurence nevlastní, např. stacionární věže, kde se naskýtá široký prostor pro spolupráci. To se týká i čerpadel s rameny výložníku 17 m a 58 m.

Jak jste již zmínil, práce v tunelech vyžaduje speciální zařízení a stroje. Jakými dalšími prostředky pro práci v tunelech disponujete?

V rámci komplexnosti ukládání betonu v podzemí provozujeme 20 tzv. tunelových mixů. Jedná se o mixy, které jsou obdobně jako naše mobilní čerpadla 17 m vybaveny samozhášecím zařízením a mají oprávnění báňského úřadu pro práci v podzemí. To nám umožňuje dodat zákazníkovi komplexní službu v této oblasti.

Po roce 2012 končí výstavba tunelu Blanka. Nemáte obavy o vaši budoucí perspektivu?

Všichni věříme, že krize nepotrvá věčně a dojde k oživení stavebního trhu v ČR. To je dle mého názoru možné jen v případě pokračování velkých staveb dopravní infrastruktury, které mají velký dopad na všechny segmenty ve stavebnictví.
V dubnu byla zahájena výstavba prodloužení trasy "A" pražského metra, kde jsme jedním z dodavatelů. Výstavba této trasy potrvá do konce roku 2012. Ucházíme se o naši účast i při realizaci dalších významných projektů. V tomto ohledu jsem proto optimistou a naši budoucnost vidím pozitivně. Služba, komplexnost, důraz na potřeby zákazníka bez ohledu na jeho velikost. To jsou devizy, které nám v tom určitě pomohou.

Děkujeme za rozhovor a srdečné přijetí
Ivo Románek


Pražské betonpumpy a doprava s.r.o.
Na obrátce 635/12, Hloubětín, 198 00 Praha 9
www.betonpumpy.cz