O zákazníka se dnes ve firmě stará přes 80 fundovaných pracovníků, kteří pro své klienty zajišťují nejen výrobu a montáž, ale také bezplatně navrhují technická řešení, zaměřování i případné technické konzultace s projektanty. Firma má celorepublikovou působnost s obchodním zastoupením v Praze, Kolíně, Pardubicích, Liberci, Boskovicích a v Pelhřimově. Výroba probíhá ve špičkově zařízených výrobních prostorách v Českých Libchavách, kde sídlí také centrála společnosti. O rozhovor a krátké bilancování činnosti společnosti jsme, v roce jejího výročí, požádali pana Jiřího Jansu, vedoucího výroby a obchodu této společnosti.

Pane Janso, Vy jste byl i u úplných začátků společnosti. Jak začínala a čím si vysvětlujete, že se stala tak úspěšnou?

Jak již bylo řečeno v úvodu, Stavona byla založena v roce 1991 a její výroba začínala v pronajaté hale místního zemědělského družstva. Po asi 3 letech již tyto výrobní prostory nestačily, a přestěhovali jsme se proto do větších prostor v rámci zmíněného zemědělského družstva. Od samotných začátků byla hlavní filozofií společnosti kvalita a snaha všemožně vyjít vstříc svým zákazníkům. Drželi jsme se hesla „spokojený zákazník = úspěšná firma“ a zdá se, že se tato strategie vyplatila. Rozvoj společnosti tak úspěšně pokračoval a v roce 2005 jsme si proto mohli dovolit postavit vlastní výrobně-administrativní budovu, kde na nejmodernějších strojích vyrábíme veškeré otvorové výplně - okna, dveře, vstupní stěny, fasády, zimní zahrady, rolety, žaluzie, sítě proti hmyzu, parapety a další příslušenství.

Řekněte nám tedy něco o Vašem výrobním závodě.

Máme zde co ukázat, neboť vyrábíme na nejmodernějších strojích, jaké jsou v současnosti k mání. Výroba je řízena pomocí on-line systému, což znamená, že požadavky zákazníka jsou pomocí našeho konstrukčně - technického programu ADULO okamžitě přeneseny přímo do výroby. Na pilu přijde přes datovou větu konkrétní požadovaný rozměr, pila se nastaví a správně uřízne okenní rám nebo křídlo. Pomocí programu pro optimalizaci nářezů je pak zbytek profilu uložen a zaznamenán do evidence zbytků. Pokud přijde v další zakázce požadavek na stejný profil a ve zbytcích je dostatečně dlouhý zbytek profilu z minulé zakázky, automaticky je opět tento zbytek přednostně dodán na pilu, čímž dochází k maximální možné úspoře materiálu. Velice zajímavým a kvalitním přístrojem, který zde používáme, je šestihlavá svářečka, která umí vyvařovat sloupky a poutce do oken natupo. Svařuje s přesností 0,1 mm a kvalita takového spoje je diametrálně odlišná od běžně montovaných sloupků pomocí kovových spojek. Tato svářečka je opět řízena počítačem včetně následného začišťování, takže nemůže dojít k žádným nepřesnostem. O výjimečnosti tohoto stroje svědčí i to, že jich je v celé Evropě ve výrobních závodech opravdu jen pár. Velice propracovaný je také náš systém značení výrobků. Do rámu každého okna dáváme štítek, který obsahuje jednoznačnou identifikaci zakázky, pod kterou bylo okno vyrobeno. Pro zákazníka to znamená, že pokud má jakýkoliv problém, nahlásí nám pouze telefonicky specifikaci okna a veškeré detaily zakázky se nám okamžitě zobrazí v počítači. Pokud se zákazníkovi třeba rozbije sklo v okně, nemusí technik vyjíždět k měření, ale přijede přímo s náhradním sklem, které na místě opraví. Stejné je to i s jakoukoliv jinou opravou. Odpadá tak jedna zbytečná cesta k zákazníkovi, vše se podstatně urychlí, usnadní, a je tak pochopitelně i levnější. Podle nezávislých výzkumů jedné významné společnosti má takto propracovaný systém značení pouze pět výrobců oken v celé Evropě a v České republice jsme jediní. Další značení logem Stavona lze najít na všech zavíracích bodech oken i na klikách. Na venkovní stranu vlepujeme plastickou samolepku Stavona. Mnoho firem již od tohoto značení upustilo. My za svá okna ale plně ručíme, dáváme na ně pětiletou záruku a chceme být co ­nejtransparentnější. Tomu také odpovídá celé provedení  výrobně-administrativní budovy, kde všude najdete prosklené vnitřní stěny a fasády, takže kdokoliv vidí dovnitř a případný zákazník si u nás ve výrobě může i vše osobně prověřit.   

Kdo jsou Vaši dodavatelé?

Okno se skládá ze tří základních komponentů - profilu, kování a skla. Profily odebíráme od společnosti ­VEKA, která patří mezi přední světové výrobce profilů a spolupracujeme s ní již od roku 1995. Tato společnost nemá žádný centrální sklad v ČR, a profily nám proto každý týden dováží přímo z výrobní linky z Německa. Kování používáme také od roku 1995 od rakouské společnosti MACO, která taktéž patří mezi přední dodavatele kování na světě. Díky této spolupráci dokážeme navýšit bezpečnost oken proti vloupání až na třídu VK2, na což máme i certifikát. Sklo používáme, podle požadavků projektantů, investorů a zákazníků, od společností AGC, Pilkington i Saint-Gobain, což jsou 3 nejvýznamnější dodavatelé na trhu. Hliník nám dodává belgická firma Reynaers, opět celosvětově uznávaný výrobce. Se všemi našimi hlavními dodavatelé máme velice dobré vztahy, spolupracujeme s nimi dlouhodobě a po těch letech jsou to mnohem více naši partneři než jen dodavatelé.

Jaké produktové řady výrobků můžete zákazníkům nabídnout?

Naše nabídka je opravdu široká a zákazník si může vybrat z třinácti profilových systémů. Pro panelové domy a průmyslové stavby jsou určeny systémy Stavona Spirit a Stavona Intenziv. Pro rodinné domy máme celou škálu produktových řad v různých designových variantách, ať již se jedná o Stavona Aplaus, což je kulatý profil nebo Stavona Master se sraženými hranami. Hlavní a nejprodávanější řada pro rodinné domy se nazývá Stavona Trend, která nabízí nejširší možnou variabilitu. Velice populární jsou i systémy s izolačními trojskly Trend 3S a Trend 3S+. Další produktovou řadou je Stavona Dynamic Plus a Stavona Dynamic High, což jsou systémy primárně určené pro nízkoenergetické domy. Oproti klasickým hloubkám profilů 70 mm mají hloubku profilu 90 mm a technicky patří mezi nejlepší profily, které na českém trhu existují. Výjimečnost naší nabídky spočívá také v tom, že nabízíme 52 různých barev provedení a ve většině našich produktových řad jsme schopni dodat okna jak v jednostranném, tak i oboustranném barevném provedení. Venkovní profil může být třeba bílý, vnitřní v jakémkoliv dřevěném dekoru. Námi používané fólie jsou dnes již na takové úrovni, že i z blízké vzdálenosti člověk sotva pozná, zda se jedná o okna plastová či dřevěná. Jejich nespornou výhodou je stálost a také to, že nevyžadují žádnou údržbu.

Na které referenční stavby byste naše čtenáře rád upozornil?

Naší nejvýznamnější referencí je budova Tesco v Olomouci nad nádražím. Je to 22-patrová budova, kompletně osazená našimi výrobky, která byla realizována v roce 2002. Hodnota zakázky, pouze v oknech, byla cca 25 miliónů Kč. Z hlediska výrobců plastových oken to byla zřejmě největší a nejzajímavější realizace na území ČR vůbec. Máme za sebou také celou  řadu realizací bytových domů, škol a školek. Osadili jsme spoustu firemních budov, jako třeba CS Cargo v Pardubicích nebo dodali fasádní systémy pro firemní budovu OEZ Letohrad. Pochlubit se můžeme sídlištěm rodinných domů v Kolovratech u Prahy,  Slivenci a na mnoha dalších místech.

Jaké novinky chystáte?

Právě nyní připravujeme novou produktovou řadu Stavona Forte na bázi profilů VEKA s hloubkou profilu 82 mm. Tato řada je připravována pro nízkoenergetické stavby nebo pro zákazníky, kteří mají zájem o výraznější úspory energií. V rámci této verze bude možné používat buď dvě těsnění, venkovní a vnitřní nebo změnou rámu okna použít ještě navíc těsnění středové, tedy tři těsnění. Pro uživatele to bude velice snadné a bude si moci vybrat. V nabídce je také možnost použití zasklení izolačním dvojsklem nebo trojsklem. Tato produktová řada přijde na trh ve druhé polovině roku 2011, bude ve všech barevných provedeních a její celková variabilita bude ještě větší než doposud.

Jak vidíte výhled společnosti v letošním roce a v letech příštích?

Jak všichni víme, současná doba nepřispívá k rozvoji společností pohybujících se na stavebním trhu. Pokud se nám proto podaří zakončit rok ve stejných číslech jako tomu bylo vloni, budeme velice spokojeni. Zatím tomu vše nasvědčuje. Věřím také, že trh s okny se během této krize vytříbil a už jsme se odrazili od pomyslného dna. Bylo by příjemné dostat se konečně zase do klidnějších a ustálenějších vod. Myslím si, že politika prodeje oken i u konkurenčních firem bude v budoucnu, stejně jako u nás, mnohem více směřovat ke kvalitě. Strategie honby pouze za nejnižší cenou se projevila pádem některých velkých firem. Všechno to byli významní výrobci, ale jejich filozofie nejnižší ceny je přivedla ke krachu. Tato cesta určitě není správná. Vstupy základních komponent jsou přibližně stejné, takže při zachování kvality musí být i výsledná cena přibližně stejná. Pokud někdo nabízí cenu podstatně nižší, musí kupující počítat s tím, že někde je něco v nepořádku a nejlevnější pořizovací cena ještě nemusí znamenat nejlevnější řešení. Naopak, někdy se může pořádně prodražit. Pokud chce naše republika směřovat ke kvalitě podobné jako je tomu v Německu nebo obecně na západě a ne k Číně nebo Polsku, pak by se, dle mého názoru, v každém výběrovém řízení měla automaticky škrtat nejlevnější a nejdražší nabídka. Nyní se běžně stává, že i u velkých, mnohamiliónových zakázek, o které se uchází třeba šest renomovaných dodavatelů oken, se nabídky pěti z nich liší pouze v řádů desetitisíců. A šestá je nepochopitelně o 30 % levnější a vyhraje. Je zřejmé, že investora v takovémto případě čeká nemálo problémů. Přál bych si, aby si investoři toto nebezpečí uvědomili a vybírali si mnohem rozumněji.

Čím si chcete zákazníky získat a co byste jim při výběru nových oken doporučil?

Stejně jako i v minulosti především kvalitou. Za dobu naší existence nám svou důvěru daly již desetitisíce zákazníků a věřím, že se k nim připojí i další. Jsme stabilní firmou, která je zákazníkovi na očích již 20 let a existuje dobrý předpoklad, že na rozdíl od některých anonymních prodejců tady dalších 20 let a více budeme. Máme kvalitní tým obchodníků s velkými zkušenostmi, kteří dokážou zákazníkovi dobře poradit. Poskytujeme nadstandardní záruky na všechny naše komponenty po dobu 5 let včetně kvalitního záručního i pozáručního servisu. A co doporučit zákazníkům? Přijďte se k nám podívat. Rádi Vám ukážeme naše výrobky i samotnou výrobu. A zajděte si třeba i do jiných výrobních podniků a pak si zodpovědně vyberte. Nenechejte se zlákat nabídkou prodejců, kteří mají kancelář ve 2. patře nad nádražím nebo v kóji v supermarketu. Při prvních problémech byste je tam už také nemuseli najít.

Děkujeme za rozhovor a přátelské přijetí.

Ing. Miroslav Bindač

Stavona, spol. s r.o.
České Libchavy 177, 561 14
tel.: 465 582 125, fax: 465 582 408
e-mail: info@stavona.cz, www.stavona.cz