„Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě“ pořádá dne 15.9.2011 jednodenní mezinárodní konferenci na téma ekonomického a společenského významu dopravní infrastruktury, jejího stavu a potřeb především v oblasti střední a východní Moravy.
„Sdružení“ vzniklo na základě osobní iniciativy zakládajících členů a je podporováno řadou významných osobností, municipalit a hospodářských subjektů. Cílem „Sdružení“ je zlepšení dopravní obslužnosti, která je nezbytnou podmínkou pro hospodářské oživení a další rozvoj oblasti střední a východní Moravy postižené vysokou nezaměstnaností. Svou činností chce napomoci při řešení řady problémů v oblasti střední Moravy, včetně osvěty a podpory důležitých infrastrukturních projektů, které napomáhají k rozvoji mnoha měst i obcí tohoto regionu.
Pořádaná konference se dotýká důležitého tématu , kterým bezesporu dopravní infrastruktura je. Ústředním tématem je silniční a železniční infrastruktura, její význam pro logistiku přepravy lidí a zboží a její vliv na ekonomickou prosperitu oblasti. Ekonomický rozvoj tohoto regionu je přímo spjat s jeho propojeností se sousedními regiony a napojením na mezinárodní dopravní tepny. Přímé sousedství se Slovenskem a dlouhodobě nedostatečné dopravní propojení sousedních regionů, včetně propojení Pomoraví a Pováží, je také důvodem proč je konference pojata jako mezinárodní. Vždyť i sousední slovenské kraje – Trenčianský i Žilinský se potýkají se stejnými problémy, je proto oboustranným zájmem tuto problematiku veřejně diskutovat.
Úvodní část konference je zaměřena na ekonomické aspekty vlivu nedostatečně rozvinuté dopravní infrastruktury a nezbytnost rozvinuté silniční a železniční sítě jako podmínky pro podnikání.
Ing. Petr Zahradník, ekonomický expert a člen NERV vypracoval pro potřeby Sdružení analýzu současné situace ve výstavbě dopravní infrastruktury ve které uvádí dopady snižování investic do dopravní infrastruktury na ekonomiku, vč. ekonomiky Zlínského a Olomouckého kraje. Význam studie spočívá rovněž v tom, že se zabývá nebývale fundovaně a podrobně jednotlivými aspekty a rovněž přináší návrhy na přístupy k řešení současné situace. Studii je možno považovat za ucelené zhodnocení vlivu investic do dopravní infrastruktury na rozvoj ekonomiky ČR a regionu střední Moravy, ukazující potřeby zachování kontinuity a dlouhodobosti investiční politiky státu, stejně jako potřeby systémových změn u všech účastníků přípravy a realizace staveb.
Následující blok konference je věnován potřebám a možnostem veřejného investování do dopravní infrastruktury, a to jak z hlediska regionální dimenze evropské sítě TEN-T, tak z pohledu zodpovědných státních a krajských institucí a zkušenostem s řešení této otázky v Moravskoslezském kraji.
Zde budou diskutovány možnosti investic vyplývající z rozpočtového omezení v konfrontaci s konkretními potřebami regionu, potřeby a možnosti zlepšení železničního propojení Moravy se sousedními regiony, ale i Prahou a Bratislavou.
Rozpočtová omezení ve veřejných investicích do dopravní infrastruktury se dotýkají i oblasti jejich přípravy. Současný stav ohrožuje nejenom samotnou existenci projekčních týmů, ale i kontinuitu procesu přípravy staveb a může být budoucí příčinou úplného zastavení investičního procesu – i toto je tématem konference.
Pomalé řešení a dosavadní neujasněnost koncepce a parametrů výstavby dopravní infrastruktury na Moravě, se stalo podnětem pro další aktivitu sdružení, kterou je příprava koncepčního dokumentu tzv. Moravského generálního plánu rozvoje dopravní infrastruktury, zkráceně jako „M-GEPARDI“, tj. ekonomicky a strategicky podložené koncepce priorit dopravních staveb v regionu střední a východní Moravy. Tato studie bude logickým pokračováním makroekonomické studie Ing. Zahradníka. „M-GEPARDI a bude komunikována v závěru konference. Nekonečné diskuze o opodstatněnosti projektů PPP a doposud obrovské promarněné prostředky vynaložené na tuto neplodnou diskuzi vedly k zařazení tématu zkušeností ze zatím jediného realizovaného projektu PPP na Slovensku. Cílem je komunikovat tyto zkušenosti a umožnit jejich využití i v ČR jako významného alternativního zdroje financování.
K významu konference nesporně příspívá i skutečnost, že projednávaná témata zaujala i významné osobnosti politické a hospodářské sféry. Záštitu nad konferencí převzali ministři dopravy České a Slovenské republiky JUDr.Radek Šmerda,PH.D. a ing.Ján Fígel, hejtmani Zlínského, Olomouckého a Jihomoravského kraje RNDr.Stanislav Mišák, ing.Martin Tesařík a JUDr Michal Hašek a předsedové Žilinského a Trenčianského samosprávného kraje ing.Juraj Blanár a MUDr.Pavol Sedláček MPH.
Ke zdaru konference jistě přispěje i to, že Lázně Luhačovice, které byly zvoleny jako místo jejího konání, představují symbol česko - slovenské vzájemnosti a spolupráce ,a to mimo jiné i tradicí architekta Jurkoviče, či pravidelným setkáváním prezidentů obou zemí. Konference se bude konat právě v této jejich „mezinárodní“ atmosféře a jedním z ústředních témat bude právě vzájemná propojenost sousedních regionů. Věříme, že i tato skutečnost, stejně jako možnost následného lázeňského pobytu dotovaného výraznými slevami pro účastníky konference a jejich partnery přispěje jejímu celkovému úspěchu.