Společnost byla založena na jaře roku 1997 jako dceřiná společnost tehdejší společnosti Stavby Mostů Praha, a.s.
V současné době je naší nejdůležitější zakázkou výstavba mnoha mostních objektů na stavbě „Rýchlostnej cesty R1“, konkrétně v úseku Selenec – Beladice a na obchvatu Banské Bystrice.
Pro realizaci mostního objektu „SO 203 Most na R1 nad údolím a potokom Kadaň“ (úsek Selenec – Beladice), jsme se rozhodli uplatnit metodu letmé montáže za použití montážního souboru a výrobny prefabrikátů společnosti SMP CZ, a.s. v Brandýse nad Labem.

Segmentová technologie

Segmentová technologie SMP CZ, a.s. je rychlou a ekonomickou metodou výstavby nosné konstrukce dlouhých viaduktů. Technologie byla kolem roku 1980 vybavena originálním zařízením francouzské firmy Freyssinet International a od té doby se s její pomocí postavilo několik desítek mostů.
Princip spočívá v prefabrikaci betonových prvků komorového průřezu (segmentů) vyrobených z betonu vysoké kvality a jejich letmé montáži na stavbě, nezávislé na terénu pod mostem. Používá se pro dlouhé mosty s rozpětím polí do 60 m a šířkou nosné konstrukce do 15,5 m (bez říms).

Výroba v prefě SMP CZ, a.s., VMS v Brandýse nad Labem probíhá tzv. kontaktním způsobem ve výrobních formách umožňujících přesné geometrické nastavení podle výsledného tvaru trasy v úseku mostu. Každý hotový segment se pomocí hydrauliky geodeticky výškově a směrově nastaví do bednící polohy vůči následujícímu aktuálně vyráběnému segmentu a po vybetonování vznikne tedy na jeho čelní kontaktní ploše otisk bednícího segmentu.

Při letmé montáži jsou segmenty montovány speciálním zařízením (tzv. MS6) symetricky na obě strany od pilíře do tzv. vahadel s max. 2 x 13 segmenty. Montáž vahadla začíná uložením pilířového segmentu a jeho zakotvením do pilíře. K pilířovému segmentu se připojí jeden segment, tzv. zadní. Na tuto dvojici se přesune montážní zařízení, doplní se tzv. přední segment a takto vzniklý zárodek vahadla se uloží na hydraulické lisy na rozšířené hlavě pilíře. Montují se 2 - 4 segmenty denně. Spáry mezi segmenty se lepí speciálním dvojsložkovým tmelem a k předcházejícím segmentům ve vahadle se montované segmenty připínají nejdříve montážními tyčemi, potom předpínacími kabely po 2 x 19 sedmidrátových lanech pevnosti 1570/1170 MPa a injektují se cementovou maltou.

SO 203, R1, úsek Selenec – Beladice

Silniční most s šířkou vozovky 2 x 10,25 m. Most je navržen jako 14 polový spojitý nosník z předpjatého betonu, letmo montovaný ze segmentů bez použití samostatných provizorních podpěr. Výškově je most v údolnicovém oblouku se sklonem -1,68 % až +4,0 %. Směrově je most v pravotočivém oblouku R=1500 m, klotoidě L=210 m, klotoidě L=160 m a levotočivém oblouku R=1000 m.
Pilíře jsou tvořeny dříky příčného řezu tvaru písmene „H“, na kterých je nasazena rozšířená hlava pilířů. Hlava pilířů slouží kromě uložení ložisek také pro montáž symetrických vahadel mostu v době jeho výstavby. Dříky pilířů jsou vetknuty do základových bloků.

Nosná konstrukce je ze statického hlediska tvořena spojitým nosníkem z předpjatého betonu s komorovým průřezem o konstantní výšce. Mostní konstrukci tvoří dva paralelní samostatné mosty, uložené na samostatných opěrách. Technologií výstavby je letmá montáž v symetrických vahadlech ze segmentů s kontaktními spárami s epoxidovým tmelem. Každý most má 13 vahadel, u opěr jsou krátké úseky nosné konstrukce montované na pevné skruži.

Nosná konstrukce se montuje postupně po symetrických vahadlech. Montáž probíhá směrem od opěry 1, tedy ve směru staničení. Montáž obou mostů probíhala paralelně dvěma montážními soubory.

Nosná konstrukce je na opěrách a pilířích uložena na hrncová ložiska. Na každé podpoře jsou uložena dvě ložiska. Hrncová ložiska, s výjimkou podpěr 7 a 8 ve středu nosné konstrukce, jsou na pravé straně mostu navržena jako jednosměrná podélně vedená, ložiska na levé straně mostu jsou všesměrně posuvná. Na podpěrách 7 a 8 jsou na pravé straně každého mostu použita pevná ložiska, na levé straně každého mostu jsou použita příčně posuvná ložiska.

Postup výstavby
Zahájení výstavby na začátku oddalovaly, kromě jiných problémů, také archeologické nálezy objevené mj. i v záběru SO 203.

Doba realizace:
- Založení – 11/2009 až 5/2010.
- Spodní stavba - 12/2009 až 12/2010.
- Nosná konstrukce – 07/2010 až 04/2011 (včetně přerušení montáže v zimním období).
- Celkový počet segmentů je 674. Pravý most byl domontován ve 2. měsíci tohoto roku, montáž levého mostu je dokončována v tomto období.

Doba výstavby vahadla = 14 dní, tj. 9 + 5 = 9 dní montáž segmentů včetně přesunů MS, 5 dní bednění, armování, betonáž a odbednění zmonolitňující (klavážní) spáry. V letním období se podařilo zkrátit dobu montáže jednoho vahadla na 12 dní.
Zajímavostí je montáž obou mostovek dvěma soubory současně.

V současné době probíhají práce na římsách obou mostů za použití posuvných římsových vozíků a práce na příslušenství – odvodnění, elektrorozvody, zádržný systém a vedení kabelů SOS.

Ing. Dalibor Novotný