Míchací centrum betonárny již v těchto okamžicích jede naplno. Řidič připraveného mixu najíždí pod míchačku a plní jej čerstvě vyrobeným betonem. Po jeho naplnění vyjíždí z prostoru pod míchačkou a zastavuje na odstavné ploše, kde je již připraven technolog společnosti Cemex pan Michal Růžička. Ten odebírá vzorek namíchaného betonu a provádí tzv. „Zkoušku sednutím“. Výsledky zkoušky potvrzují, že konzistence betonu odpovídá typu stavbou požadovaného betonu 50/60 XF4 S4. Ihned po té již dostává řidič mixu pokyn, že vše je v pořádku, opouští areál betonárny a míří na stavbu.

Tam jedeme také my s naším redakčním vozem. Před námi se objevuje skutečně monumentální scenerie, jíž dominuje ohromný betonový pylon, který je ve své horní části osazen bedněním. Následně vše běží jako po drátkách. Ještě před najetím mixu do místa vykládky je beton kontrolován akreditovanou laboratoří Qualiform, která znovu kontroluje, zdali je beton ve shodě s požadavky stavby. Poté již mix s betonem najíždí na místo vykládky, kde je připravena bádie. Po jejím naplnění s ní stavební jeřáb rychle míří nahoru, kde si ji přebírají pracovníci stavby a ukládají beton do připraveného bednění pylonu.

Z pracovního úsilí stavbařů je zřejmé, že pardubický kraj se v brzké době dočká zprovoznění unikátní stavby. Po svém dokončení se totiž zdejší most stane se svou délkou 257 m a výškou nosného pylonu 60 m největším lanovým mostem v ČR.
Stavba mostu byla zahájena v prosinci roku 2022. Zadavatelem stavby je ŘSD ČR s.p. Dodavatelem stavby je sdružení firem ­Hochtief a.s., Doprastav a.s. a společnost Silnice Čáslav – holding a.s. Výhradním dodavatelem betonu na tuto stavbu je společnost Cemex Czech Republic ČR s.r.o.

Je zřejmé, že u takto rozsáhlé a náročné stavby je právě beton klíčovým materiálem. Ve svém průběhu ho stavba spolyká celkem 13 000 m3.

Požadavek stavby na typ betonu byl součástí tendru na jeho dodavatele
Významu stavby proto odpovídaly i požadavky zhotovitele na typ a stálou kvalitu betonu. Technolog ze společnosti Cemex Ing. Štěpán Vaníček k tomu poznamenává: „Požadavek, na typ betonu 50/60 XF4 S4, byl již součástí tendru na dodavatele betonů stavby I/36 Trnová – Fáblovka – Dubina. Vývoj receptury probíhal ve spolupráci AZL Pardubice a oddělením Technologie. Bylo zapotřebí využít pucolánově aktivní příměsi, která se významně podílí na charakteristických vlastnostech betonu, kterými jsou pevnost v tlaku a odolnost vůči vlivům prostředí.

V průběhu stavby vzešel od zhotovitele další požadavek, a to na vývoj samozhutnitelného betonu 50/60 XF4. Samozhutnitelný beton (SCC) byl potřeba na betonáž zakládacího segmentu, kde vzhledem k podmínkám stavby, nebylo možné hutnění betonu klasickou vibrací. Kromě vývoje receptury bylo nezbytné ověření dostatečné „tekutosti“ betonové směsi na referenčním bloku, který byl realizován přímo na staveništi,“ dále dodává Ing. Vaníček ze společnosti Cemex.

Betonáž pylonu pokročila do své finální fáze
Betonáž pylonu, které jsme se měli možnost zúčastnit, dopadla na výbornou. Probíhala ve výšce 42 m nad mostovkou, a je tak zřejmé, že při plánované výšce pylonu 48 m nad mostovkou chybí stavbařům k jeho dokončení překonat ještě převýšení v délce 6 m. Výrobu betonu pro tuto akci zajišťují betonárny společnosti Cemex Semtín I a Semtín II. Nynější betonáž průběžně zajišťovaly dva mixy v kyvadlovém režimu.
Lanový most přes Labe se po svém dokončení stane součástí nově budovaného severního obchvatu Pardubic a silnice I/36 v úseku Pardubice, Trnová–Fáblovka–Dubina. Celkové náklady na výstavbu lanového mostu pak činí 1,5 mld. Kč. Jeho dokončení je plánováno na podzim roku 2025.

Ivo Románek