Zajímalo nás, jak je možné, že tato společnost proplula tak hladce všemi úskalími poslední doby, a navštívili jsme proto výkonného ředitele společnosti pana Richarda Soldána, abychom se o tom dozvěděli trochu více.

Pane řediteli, při našem posledním rozhovoru právě došlo ke sloučení společností Janča VM s. r. o. se společností EMAS Elektromateriál a. s. Jak si toto spojení sedlo?
Již v roce 2015 koupila společnost JANČA VM s. r. o. společnost EMAS a od roku 2016 jsme ji kompletně převedli do našeho systému SAP ONE TRADE. V roce 2018 pak nastalo sloučení obou značek, kdy jsme vytvořili společnost Janča & Emas Group. Pro jednoduchost ale navenek vystupujeme jako EMAS.CZ. Spojení těchto dvou subjektů funguje výborně, je velice účelné a i reklama společné značky se dělá mnohem snáz. Co se týče lidského začlenění, tak i tady vše funguje v naprosté pohodě. Na Moravě naši starší klienti ještě stále chodí do „Janče“ a v Praze do „Emasu“, ale nová klientela již z 90 % chodí pouze do „Emasu“ a neřeší to.

V té době jste také uváděli na trh jako absolutní novinku tzv. „Emasku“, což byl váš nový e-shop. Jak se osvědčil?
„Emaska“ je aplikace, která je napojena na náš nový e-shop, který vznikl současně také v roce 2018 a celý systém spolu funguje velmi dobře. Největší předností je skvěle rozpracovaný objednávkový systém, kde zákazník okamžitě vidí své faktury i dodací listy, může si v ní dělat oblíbené košíky, z nich pak vytvářet projekty a postupně objednávat. Může také hromadně nahrávat položky z Excelu přímo do e-shopu. Lze v ní hledat podle objednacích čísel dodavatelů, nastavit si různé podúčty s různou úrovní oprávnění atd. Uživatelsky je velice příjemné čtení čárových kódů ze zboží. Těch možností, jak s touto aplikací pracovat, je ale spousta. Hodně na tento e-shop sázíme a firmy si jej pochvalují.

výkonný ředitel společnosti EMAS.CZ - Richard Soldán


Jak jste na tom nyní s prodejní sítí a logistikou?
Když jsme v roce 2017 otevírali nový centrální sklad v Ostravě, měli jsme pocit, že máme z hlediska skladovacích prostor na dlouhou dobu vystaráno. Před dvěma lety jsme již ale byli nuceni otevřít další část tohoto centrálního skladu, čímž jsme takřka zdvojnásobili jeho kapacitu na celkovou plochu cca 15 000 m2. A v roce 2022 jsme současně s novou prodejnou v Pardubicích otevřeli další, podcentrální sklad, s kapacitou 1 800 m2. Z hlediska rozvoje prodejní sítě jsme od té doby otevřeli dalších pět nových poboček, takže nyní disponujeme 18 prodejnami. Naši činnost jsme rozšířili do jižních Čech prodejnou v Táboře, do východních Čech skladem a prodejnou v Pardubicích, a brzy budeme otvírat prodejnu v Havlíčkově Brodě. Na Moravě jsme pak nově otevřeli pobočku v Kroměříži. Na e-shopu máme zalistováno asi 620 000 produktů včetně fotek a celkově máme v systému přes 1 000 000 karet. V centrálním skladě v Ostravě máme kolem 30 000 produktů skladem, což je opět takřka dvojnásobný nárůst oproti minulému období. Stále funguje také naše každodenní zásobování prodejen. Pokud si někdo objedná zboží z centrálního skladu, tak ho příští den má na své pobočce nebo přímo na stavbě. Letos se nám již opět povedlo najet na tento standard. Vloni a předloni, vzhledem k obtížné situaci na trhu s logistikou i se zbožím, jsme dodávali do dvou dnů. V době covidu bylo nemožné jednodenní standard udržet.

Když jste se zmínil o covidu, tak jak se vám s ním podařilo vypořádat?
Toto období bylo neskutečně náročné, protože na jeho začátku nikdo vůbec nevěděl, co se vlastně bude dít. Malou noční můrou bylo vyhlášení opatření vlády z pátku na sobotu o zákazu sobotního prodeje. Nikdo nevěděl, zda se nás toto nařízení vůbec týká, což vzhledem k našemu sobotnímu prodeji v Praze bylo dost nešťastné. Nevěděli jsme, zda otevřít či nikoliv, ani co se bude dít v pondělí. Přesto jsme museli promptně reagovat. Nakonec jsme se se všemi opatřeními z hlediska ochranných pomůcek, desinfekčních prostředků a dalších dokázali úspěšně vypořádat. Naše branže byla naštěstí zasažena pouze v maloobchodním prodeji a velkoobchod pokračoval normálně dále, takže největší dopad byl jen do návštěvnosti prodejen. Naopak, co se týče zboží a logistiky, tak tam byl dopad naprosto extrémní. Dodavatelé neměli dostatek zboží a nastala krize s materiálem i dopravou. Abychom byli schopni se s touto situací vypořádat, byli jsme nuceni navýšit své skladové zásoby až na dvojnásobek předcovidové doby, což bylo velice náročné na cashflow firmy. Objednávky od některých dodavatelů jsme dělali až na 1 rok dopředu, což se ani dnes příliš nezměnilo. Naším velkým štěstím bylo to, že jsme těsně předtím dokončili rozšíření centrálního skladu v Ostravě, takže jsme měli kde zboží skladovat. Musím říct, že tyto dvojnásobné zásoby již nyní držíme neustále.

Centrální sklad v Ostravě


Jak na všechna tato opatření reagovaly vaše obraty a počty zaměstnanců?
Obraty se nám za posledních pět let podařilo takřka zdvojnásobit až na cca 2,5 miliardy korun v loňském roce. Ten progres byl opravdu obrovský a pokud byste se mě před těmi lety zeptal, zda je to vůbec možné, tak bych tomu nevěřil. Naše obraty ale rostly i za covidu, což bylo způsobeno jednak nárůstem cen o 10-15 % a taky tím, že jsme měli dostatek zboží k prodeji. Nebáli jsme se a dostatečně se předzásobili, což se nám vyplatilo. Od té doby také stoupl počet našich zaměstnanců, kterých máme nyní kolem 300.

Co vše vaše společnost na svých pobočkách nabízí?
Jsme velkoobchod s elektroinstalačním materiálem, takže veškerý elektroinstalační materiál, svítidla a v poslední době také fotovoltaiku. U ­elektroinstalačního materiálu se neustále snažíme rozšiřovat své portfolio produktů o další značky, takže ten dvojnásobný počet položek není pouze v množství, ale i v šíři sortimentu. Naší poslední novinkou jsou nyní topné kabely značky Raychem od společnosti nVent. Chceme se stále více posouvat také do průmyslu a do dalších specializovaných odvětví tak, jak to naši zákazníci vyžadují, ať již se jedná o kabely, specializované kabely, jističe atd. Ve svítidlech se snažíme co nejvíce prodávat a prosazovat české a evropské produkty, ale na přání zákazníka musíme mít skladem i levnější sortiment mimo evropské produkce. Z hlediska svítidel a osvětlení jistě stojí za zmínku naše nová značka ŠAJN v Praze.

Řekněte nám k tomu trochu více…
Studio ŠAJN je designové studio zaměřené převážně na projektanty a architekty, s showroomem v Praze na Poděbradské ulici. Toto studio sice funguje pod společností EMAS, ale je od ní odděleno. Zastupuje prestižní značku LINEA LIGHT, která má v Itálii více než padesátiletou historii. Šajn se zabývá návrhy osvětlení interiérů, exteriérů, sportovišť, logistických hal a mnoho dalšího. Z poslední doby jsou jejich pěknými referencemi třeba osvětlení nového sídla pro firmu Zásilkovna, kompletní osvětlení zimního stadion ve Lhotě u Vsetína nebo nasvětlení prodejen Alo Diamonds. Další světelné studio pak máme v Ostravě. Toto studio se zabývá celou šíří sortimentu a více se směřuje k velkoobchodu.

Podcentrální sklad je součástí nové prodejny v Pardubicích


Zmínil jste také, že se nově zabýváte fotovoltaikou…
Ano, ale není to pro nás úplně prioritní, jako je tomu u jiných velkoobchodů. Fotovoltaiku jsme dodávali již za její první vlny, v roce 2009-2011. Ale pouze konstrukce, kabely a rozvaděče. Nyní jsme se pustili i do fotovoltaických panelů, baterek a střídačů. Nechceme ale do toho jít bezhlavě, protože i tento trh je hodně navázán na Čínu a komunikace s nimi není jednoduchá. Chceme fotovoltaiku dodávat, protože naši klienti si to přejí, ale chceme ji dodávat s rozumem a v rámci našich možností skladovacích kapacit.

Jak vidíte výhled letošního roku?
V oblasti výstavby rodinných domů se trh kvůli inflaci a zvýšeným sazbám hypoték mírně zastavil, takže se teď spíše dodělávají rozdělané věci a těch nových se moc nespouští. Na druhou stranu je v naší branži dobře, že se investuje právě do fotovoltaiky, kde se chystají i větší realizace, což s sebou nese potřebu kabeláží i další spousty elektroinstalačních mate­riálů. Stále také běží výměny světel v logistických halách, rekonstrukce v nemocnicích i modernizace železnic. To všechno jsou oblasti, kde se pohybujeme a kde se vše hezky posouvá kupředu. Myslím si proto, že v elektrotechnickém průmyslu jsou výhledy letošního roku ještě velice dobré, v maloobchodu a bytové výstavbě je již naopak cítit útlum.

A jak vidíte svou delší perspektivu?
Určitě se budeme i nadále snažit pokračovat v tom, co dlouhodobě děláme, aby s námi naši zákazníci byli spokojeni. Na druhou stranu se snažíme držet morálku v platbách, protože v tomto ohledu je doba dost nebezpečná a snažíme se problémům vyhýbat. V elektroinstalačním materiálu již nabízíme poměrně široký sortiment, takže naším cílem bude jeho doplnění o další možný sortiment. Chceme stále růst, ale tak, aby to bylo pro lidi zvládnutelné. V klidu a s rozumem. Bereme to jako běh na dlouhou trať, který má své zákonitosti a nedá se uspěchat. Nové zaměstnance je nejdříve potřeba naučit pochopit náš systém, aby kvalita byla zachována. I nadále se určitě budeme snažit o co nejlepší přístup k našim zákazníkům, otevřenost a co nejlepší logistiku. Tady si myslíme, že jsou naše největší klady, kterých se chceme držet a co nejvíce je rozvíjet.

Děkujeme za rozhovor a přátelské přijetí.
Ing. Miroslav Bindač