Veškeré aktuality, informace o pronájmu i historii budovy přibližuje nový web fantovabudova.cz.

Rekonstrukce rozsáhlých prostor secesní Fantovy budovy je rozdělena na dvě etapy. Stavbaři se nejprve zaměřili na kulturní sály v přízemí severní části objektu a přilehlé prostory v navazujících podlažích.

Na chodbě, ve Fantově a Sloupovém sálu probíhají aktuálně restaurátorské práce a výmalba, téměř hotové jsou montáže světel. Ve Fantově sálu se pokládají parkety, ve Sloupovém sálu se demontovalo lešení. V kavárně v přízemí je už hotový strop a začaly přípravné práce pro vybudování schodiště do podzemního podlaží. Na chodbě se pokládá nová dlažba a probíhá betonáž železobetonových desek pro osazení eskalátoru.

Zajímavým nálezem bylo pro restaurátory odkrytí zlaceného státního znaku první republiky, který se nacházel pod vrstvami dalších nepůvodních nátěrů. Jeho příběh zůstává tajemstvím, pravděpodobně měl po vyhlášení samostatného Československa v říjnu 1918 vítat T. G. Masaryka jako prvního prezidenta po jeho příjezdu z exilu.

V rámci investičních plánů Správy železnic už přišly na řadu i velké nádražní budovy, které jsou ukázkou stavebního umu našich předchůdců. Toto dědictví chceme předávat i dalším generacím. Účastníci dnešních prohlídek ve Fantově budově se mohou přesvědčit, že ani navrácení původní podoby vnitřním prostorům nemusí být v rozporu s nabídkou cestovního komfortu na úrovni 21. století,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

Ve zrekonstruovaných prostorách se bude nacházet kavárna Foyer Café, multifunkční Fantův sál určený pro pořádání kulturních a společenských akcí a Sloupový sál využívaný jako business lounge. Fantův sál bude provozovat Správa železnic, využije ho pro pořádání kulturních akcí pro veřejnost a pronájmy ke slavnostním účelům.

Provozovatel kavárny a business lounge vzejde z koncesního řízení. Cílem je najít partnera, který prostorám společně se Správou železnic vdechne nový život. „Od nájemce kavárny a Sloupového sálu očekáváme, že zajistí všem návštěvníkům dokonalý servis v podobě kvalitních cateringových služeb, pomůže tyto unikátní prostory oživit a vrátit do centra dění,“ vysvětluje plány Správy železnic její generální ředitel Jiří Svoboda.

Obnovou projde také zbývající část interiérů historické budovy, a to v rámci navazující fáze rekonstrukce. Skončit by měla v závěru roku 2026. Předpokládané investiční náklady na obě etapy dosahují 779 milionů korun.

Správa železnic v současné době obnovuje hned několik památkově chráněných nádražních budov. Kromě Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží jde také o cenné historické objekty v Českých Budějovicích, Plzni a Teplicích. Už zanedlouho se naplno rozběhne rovněž rekonstrukce odbavovací haly v Pardubicích, která je unikátní ukázkou poválečné architektury.