Staré průtokové ohřívače, které jsou pro řadu domácností stále nejvýhodnějším způsobem přípravy teplé vody, mají přes svoji poměrně jednoduchou konstrukci odhadovanou životnost v průměru 15 – 20 let. Jak ale upozorňuje servisní technik Miroslav Bongar, servisní technik firmy Junkers, která dlouhodobě vévodí vývoji a produkci plynových kotlů: „Při výjezdu k poruše se setkáváme i s přístroji staršími víc než 30 let,“ a vysvětluje: „Životnost ohřívače je závislá zejména na pravidelných servisních prohlídkách. Ty přitom většina uživatelů zanedbává." Důsledkem toho jsou pak měsíčně stovky výjezdů servisních techniků k nefunkčním přístrojům.

Mnoho především starších lidí se domnívá, že používáním staré karmy ušetří. To ale nemusí být pravda. Staré karmy jsou nespolehlivým zdrojem teplé vody, i když nejsou v havarijním stavu. Jak uvádí Miroslav Bongar: „Poruchy průtokových ohřívačů, které řešíme, se někdy ani nevyplatí opravovat, protože cena nových zařízení je velmi příznivá. Když tedy sečtete ceny oprav starých přístrojů za 2-3 roky, zjistíte, že zaplatíte víc, než kdybyste si koupili nový ohřívač.“ A protože například největší výrobce průtokových ohřívačů firma Junkers používá stále stejné připojovací rozměry, nevyžaduje výměna starého typu za nový často žádné zvláštní stavební zásahy a úpravy. Technici pouze starý ohřívač odpojí a připojí nový.

Kapitolou samou o sobě je pak komfort teplé vody. Mezi hlavní nevýhody starých přístrojů patřila špatná regulace teploty vody. „Pokud se uživateli konečně podařilo nastavit správnou teplotu pro sprchování, nikdy neměl jistotu, že mu vydrží:" popisuje Bongar situaci, kterou zná většina z nás. Jestliže následně začal někdo mýt v kuchyni nádobí, teplota vody ve sprše tak zakolísala, že ten, kdo se sprchoval, uskakoval před proudem studené vody. „Dnes už něco podobného nehrozí, protože jsou současné přístroje vybaveny elektronickými čidly teploty,“ vysvětluje Bongar.

Průtokové přístroje ohřejí pouze takové množství vody, které je právě potřebné, a pracují pouze po dobu odběru. Mezi jejich další přednosti patří kompaktní rozměry, díky kterým našly dobré uplatnění v menších městských bytech, které se stavěly například v 70. letech. Od té doby je ale jejich majitelé měnili jen v případě, že již byly zcela nefunkční.

Úroveň dnešních přístrojů se s těmi několik desítek let starými nedá srovnat. Ať již jde o bezpečnost, spolehlivost nebo spotřebu plynu. Jak uvádí Martin Pavlata z firmy Junkers, která patří mezi největší dodavatele moderních průtokových ohřívačů: „Příkladem technologického vývoje můžou být například ohřívače miniMAXX, které jsou dodávané i ve verzi Hydropower, kde zapálení hořáku provádí malá turbinka zabudovaná přímo v spotřebiči. Ta totiž dodá i při minimálním průtoku dostatečné množství energie nejen pro zapálení hořáku, ale také pro zabezpečovací obvody a displej. Tato moderní technologie může snížit spotřebu plynu až o 25 %.  Navíc přístroj není připojen na elektrickou síť a je možné ho tudíž umístit přímo nad vanou či umyvadlem!

I přesto, že dnešní spotřebiče obsahují celou řadu dalších inovací a technologický pokrok je u nich vidět nejen na použitých materiálech, ale zejména na bezpečnostních prvcích, jako například pojistka plamene, detekční čidlo na únik plynu a spalin nebo pojistka proti přehřátí je třeba dbát na pravidelné servisní prohlídky.

Nové plynové průtokové ohřívače, které denně používáme, jsou totiž sofistikované přístroje – výsledky dlouhého vývoje a výzkumu v mnoha oborech. A tak, podobně jako automobil a jiná složitější zařízení, potřebují i plynové spotřebiče ke svému spolehlivému fungování pravidelnou servisní péči. Drtivá většina jejich uživatelů však podceňuje pravidelné servisní prohlídky a zapomíná také na vliv dodatečných stavebních úprav na jejich provoz. Následek? Zhoršení technického stavu plynového spotřebiče, nárůst spotřeby plynu nebo ohrožení zdraví.

Péče o průtokové ohřívače přitom není časově ani finančně náročná. Miroslav Bongar popisuje tento problém: „Několik stokorun a jedna až dvě hodiny času opravdu nejsou za rok klidu a pohodlí nijak přemrštěné investice. Lidé jsou ale jednoduše líní si prohlídku spotřebiče domluvit, předejít tak drobným i případně vážnějším poruchám a třeba i ušetřit spoustu peněz na protopeném plynu.“