Ničivé zemětřesení o síle 7,8 Richterovy stupnice, které zasáhlo problémové oblasti Levantského riftu, bylo jedním z nejsilnějších v Turecku od roku 1939. Katastrofa za sebou zanechala nejen zmar na životech přesahující 50 tisíc obětí a desítky tisíc zraněných, ale i zkázu infrastruktury, která byla vážně poškozena či úplně zničena.
Mezi důležitými budovami bylo zasaženo i na 400 škol a práce na obnově prvních 36 z nich zde byly zahájeny už v říjnu minulého roku. Na řadě z nich již v současné době probíhá výuka. Školy jsou postaveny v různých městských i vesnických lokalitách (v provinciích Kahramanmaraş, Osmaniye, Hatay, Adıyaman, Malatya a Gaziantep) podél linie dlouhé asi 400 km. Velkou výzvou tedy bylo vybudování třech stavebních dvorů, aby bylo možné všechna staveniště s řadou subdodavatelů efektivně řídit.
„I když se takto ničivé zemětřesení teoreticky může opakovat až jednou za 475 let, při projektování i výstavbě 36 nových školních budov byly důsledně dodrženy místní normy zohledňující vysoké seizmické zatížení, což kontrolovala místní konzultační a inženýrská firma Tümaş“, řekl ředitel zahraničního podnikání Skupiny Metrostav Václav Soukup.
Zasažená část Turecka patří k rizikovým oblastem kvůli kombinaci vysoké pravděpodobnosti výskytu zemětřesení, hustotě obyvatel a omezené odolnosti staveb. Při nové výstavbě je tedy nutné zohlednit nejen přísné seizmické normy a volbu vhodného konstrukčního systému, ale klíčová je také samotná kvalita realizací.
„Dokladem toho je, že přímo v této zemětřesné oblasti je v provozu několik průmyslových staveb s českou stopou při projektování nebo výstavbě (uhelná elektrárna Afşin Elbistan 4x360 MW, paroplynová elektrárna Erzin 900 MW a ocelárny Iskenderun), které toto ničivé zemětřesení přečkaly bez vážnějšího poškození, jen s krátkými odstávkami v provozu,“ zmiňuje Marek Gasparovič, hlavní stavbyvedoucí tureckých projektů.
Celkový objem kontraktu činí v přepočtu asi 1,3 mld. Kč. Výstavba byla financována z tureckého veřejného rozpočtu a částečně také ze zdrojů fondu UNICEF.
Bezprostředně po zemětřesení uspořádal Metrostav ve spolupráci s tureckým velvyslanectvím humanitární sbírku. Přímo do zasažených oblastí tak putovalo 80 krabic nezbytných věcí a jídla na pomoc obětem této přírodní katastrofy.
Společnost Metrostav Ankara Inşaat v Turecku působí již od roku 2015 a úspěšná expanze Metrostavu na zahraniční trhy tak touto zakázkou pokračuje dál. V minulosti v Istanbulu úspěšně dokončila dva infrastrukturální projekty. Prvním bylo depo metra M7 včetně přístupových tunelů a druhým pak podzemní lanovka včetně technologie a dopravního zařízení F4. V současnosti tvoří zahraniční zakázky 20 % obratu Skupiny.