Unikátnost tohoto jeřábu spočívá mimo jiné v tom, že byl dodán v maximální možné výbavě.

Pro každého fanouška techniky je mobilní stavební jeřáb Liebherr MK 140 PLUS pastvou pro oči. A co teprve když zjistí, co tento obr na kolech uvnitř ukrývá. V oblasti mobilních jeřábů je MK 140 PLUS něco jako ve své době raketoplán Discovery mezi vesmírnými plavidly. Přirovnání k vesmírné lodi je v tomto případě přiléhavé, protože když obsluha jeřáb vztyčí do jeho maximální výšky, tedy bezmála sto metrů, připadáte si pod ním při pohledu vzhůru poněkud zbyteční. Přejděme ale od dojmů k faktům.
Mobilní stavební jeřáb je na západ od našich hranic zcela běžným pomocníkem při výškových pracích. Od autojeřábů, které na tuzemských stavbách převažují, se ale liší takřka ve všem. Co se týče dosahů, využitelnosti, ale i bezpečnosti, nemohou mu autojeřáby při specifických výškových projektech konkurovat. Mobilní stavební jeřáb je zkrátka jiná liga. Představte si, že vezmete ten nejmodernější stacionární jeřáb a posadíte ho na kola. V tomto případě na deset kol. Takhle nějak asi postupovali v Liebherru, když konstruovali model MK 140. Celkem na pěti nápravách (všechny jsou řiditelné, ale o tom až dále) spočinulo 60 tun ­vysokopevnostního železa (bez přídavného závaží) a to celé se vešlo do kompaktních 16 metrů délky. Vozidlo s nezaměnitelnou nízko položenou kabinou má nástavbu tvořenou sofistikovaným jeřábovým výložníkem. Konkrétně jde o třídílnou výsuvnou tubusovou věž, jež je pro tento vrcholný model MK140 PLUS typická (menší jeřáby z řady MK mají věž řešenou klasičtější příhradovou konstrukcí). Na věži je umístěna kabina jeřábníka, kterou lze při vztyčení stroje vysunout po speciální kolejnici na tubusové věži.
Celý jeřáb je konstruován tak, aby umožňoval co největší variabilitu použití. Jeřábník může pracovat v několika režimech a výškách. K manipulaci s břemeny je určen hák na pojízdném kočkovém vozíku na výložníku. V této konfiguraci lze pracovat v maximální výšce 65 metrů. Druhou možností je namontovat na konec výložníku přídavné nástavce, díky nimž může hák dosáhnout maximální výšky až 94,4 metru. V této konfiguraci lze navíc celý výložník naklánět v rozsahu minus 20 až plus 70 stupňů. Použitelnost jeřábu se dále zvyšuje s přídavnými závažími, která jsou dodávána zvlášť. V tomto případě mají ve firmě Hanyš k dispozici čtyři závaží o celkové hmotnosti 9 tun. Nosnost jeřábu se odvíjí od pracovní polohy a výšky; při plném vysunutí pojezdového vozíku (dosah 58,5 metru) až na konec výložníku je maximální nosnost 1 900 kilogramů; celkovou maximální nosnost (8 000 kilogramů) dosáhne stroj při vysunutí vozíku do vzdálenosti 12 metrů.
Jak už bylo řečeno, nástavba MK 140 PLUS v podstatě kopíruje klasický věžový jeřáb. Zasvěcené asi nepřekvapí, že se vyrábí v německém Biberachu, což je kolébka věžových jeřábů Liebherr. Vyrobit jeřábovou nástavbu trvalo u toho konkrétního stroje zhruba půl roku, další tři týdny se testuje elektronika a poslední týden před dodáním zákazníkovi probíhá ve výrobním závodě školení obsluh.
Jeřáb MK 140 PLUS zvládne ovládat jeden člověk. Nejprve je nutné vozidlo pomocí vysouvacích stabilizačních patek ukotvit. K tomu slouží obsluze kruhový ovladač, který se vyjme z přístrojové desky uvnitř kabiny a pomocí popruhu se dá zavěsit na krk. Výhodou je, že obsluha si může celý proces zkontrolovat přímo u vozidla. K samotnému vztyčení jeřábu pak slouží o něco větší závěsný ovladač s podsvíceným monitorem uprostřed. Vysunutí jeřábu probíhá plynule a takřka neslyšně. Jeřáb je kompletně ovládán elektronicky. To je také další rozdíl oproti autojeřábům, které k vysouvání používají klasický hydraulický systém, poháněný motorem. Postavení jeřábu do maximální výšky trvá jeřábníkovi zhruba 17 minut. Ve firmě Hanyš jsme stopovali  montáž jeřábu do prostřední pracovní pozice a výsledkem bylo slušných 14 minut a 15 vteřin.

Vysouvací podpěry pro stabilizaci jeřábu se ovládají touto konzolí (v levé části fotky), která se vyjme z přístrojové desky.


Když je celý jeřáb připraven k práci, nasedne obsluha do kabiny. Její futuristický tvar je umocněn ztmavenými kouřovými skly. Kabina je prostorná a dokonale odhlučněná. Překvapilo nás její bohaté prosklení, a to včetně oblasti kolem nohou, díky kterému máte pocit, že se nad stavbou vznášíte. Má to samozřejmě praktický význam a tím je zvýšení ­viditelnosti při práci. Pomáhá také ­příplatková kamera s vysokým rozlišením, která je instalována u háku. Obraz z kamery je přenášen na monitor v kabině. K provozu za snížené viditelnosti slouží ­vysokovýkonné LED světlomety namontované na výložníku. Jejich obdivuhodnou účinnost máme možnost pozorovat na vlastní oči při předávání stroje v Praze. Neobvyklým výbavovým prvkem je také megafon, pomocí něhož se může jeřábník dorozumívat se svými kolegy na zemi. Kabina jinak nabízí komfort prémiového osobního vozidla – samozřejmostí je klimatizace, vyhřívaná a odvětrávaná sedačka, autorádio s bluetooth nebo chladicí box na jídlo a pití.
V rámci příplatkové výbavy je tento Liebherr dále opatřen systémem pro jednorázové zvýšení únosnosti (což značí „PLUS“ v názvu modelu) a uzávěrkou mezinápravového a zadního a předního diferenciálu, která se postará o skvělou průchodnost při ztížených terénních podmínkách. Na přání zákazníka namontoval výrobce do zadní části vozidla rozměrný uzamykatelný box, jenž slouží k přepravě úvazů, lan, kanystrů nebo zajišťovacích klínů.
Mobilní jeřáb je vybaven šestiválcovým dieselovým motorem Liebherr. Pohonná jednotka, uložená za kabinou, vyvine maximální výkon 400 kW a na silnici v ideálních podmínkách rozjede jeřáb až k rychlosti 80 km/h. Poháněné jsou tři nápravy (druhá, čtvrtá, pátá). Odpružení mají na starost robustní hydraulické měchy. O bezpečný provoz na stavbách se postará skvěle řešený podvozek. Všech pět náprav je plně řiditelných, celkem jsou k dispozici čtyři módy zatáčení. Při pojezdech na stavbě se tři přední nápravy natáčejí ve směru a dvě zadní v protisměru, při rychlosti nad 40 km/h se zadní nápravy uzamknou a zredukuje se natáčení druhé a třetí nápravy. Je tu také krabí chod nebo režim pro bezpečné odjetí ode zdi. Pro přesné polohování na staveništi je dále k dispozici manuální zatáčení dvou zadních náprav. Manévrovací schopnosti jsou skutečně rozsáhlé a jeřáb lze provozovat i na členitých stavbách a v různých podmínkách.
Mobilní stavební jeřáb MK 140 PLUS má široké využití všude tam, kde není možné postavit (ať už z ekonomických, nebo technických důvodů) statický jeřáb. Jan Hloušek, vedoucí servisního oddělení věžových jeřábů ve společnosti Liebherr-Stavební stroje CZ, k tomu dodává: „Jeřáby řady MK jsou nejčastěji nasazovány na krátkodobých projektech, při kterých je potřeba dostat břemeno do vysoké výšky a zároveň podmínky stavby znemožňují použití klasických autojeřábů. Dobře se hodí pro práci v městských zástavbách nebo pro různé výškové montáže, jako jsou například ocelové konstrukce na montovaných halách.“
Liebherr MK 140 PLUS není ve firmě Hanyš prvním zástupcem řady MK. Kdysi tu provozovali menší jeřáb MK 110, se kterým byli podle slov Rostislava Hanyše maximálně spokojeni. Z provozu ho tehdy bohužel vyřadila havárie, způsobená lidským faktorem. Po nějaké době se tu ovšem k řadě MK vrátili, a to stylově: pořízením tohoto největšího a nejmodernějšího typu MK 140 PLUS. „S tímto typem jeřábu vám stačí mnohem menší prostor než s jeřábem klasickým. Zaparkujete s ním v centru města, vysunete stabilizační podpěry a do dvaceti minut můžete přemístit břemeno nad domy až do vzdálenosti 56 metrů. To je přece fantastické,“ sdělil nám svůj postřeh z praxe Rostislav Hanyš. Oceňuje také rychlé dodání nového stroje (zhruba tři čtvrtě roku od objednání) a zaškolení obsluh ve výrobním závodě v Německu.

Vysunutí jeřábu trvá v závislosti na pracovní poloze zhruba 14 až 17 minut.


Perfektní ovládání a vysoký komfort v kabině zmiňuje Pavel Dobrý, jeden z jeřábníků firmy Hanyš. „Oproti klasickým věžovým jeřábům je MK 140 stabilnější a ovládání je díky elektronice mnohem přesnější a plynulejší,“ říká jeřábník, jenž měl možnost si nový stroj vyzkoušet v rámci školení obsluh v továrně výrobce. „Výhodu vidím také v tom, že pohony jsou ovládány pomocí elektromotorů a ne hydraulicky, což mi přijde jako spolehlivější řešení,“ dodává. Nový jeřáb má dle jeho slov spoustu užitečných funkcí, jako je mikrozdvih nebo plynulé brzdění vozíku, které přispívají k rychlejšímu a bezpečnějšímu ovládání.

Pod dohledem elektronek
Plně elektronické ovládání jeřábu má na svědomí řídicí systém HC5600s, vyzkoušený a používaný u velkých statických jeřábů Liebherr. Všechny klíčové moduly systému mají dvojité zabezpečení; řídicí jednotky a senzory jsou svedeny pomocí standardního sběrnicového systému, známého pod označením CAN-Bus. Jeřáb je standardně vybaven systémem pro sběr dat (LiDAT), který umožňuje provozovateli vzdálený přístup ke stroji pomocí webového rozhraní. Zákazník nebo pracovník servisu tak může vzdáleně sledovat například geolokaci jeřábu, případná chybová hlášení nebo si stáhnout statistiku provozu (zatížení, směr a rychlost větru apod.). Systém LiDAT vyhodnocuje data průběžně (pětkrát za den); příplatkový systém LiTEL dovoluje sledovat jeřáb konstantně v tzv. real-time režimu.