Jak již název systému napovídá (MECCANO = STAVEBNICE), jedná se o prvkový bednící systém, který se vyznačuje schopností realizovat pomocí maxima standardních a minima speciálních bednících prvků poměrně individuální technická řešení bednění. Této zásadní výhody systému bylo využito mimo jiné při realizaci uvedených projektů.

TUNELY DOBROVSKÉHO - Brno

Zde byl systém MECCANO postaven před úkol obstát jako vnitřní tunelová forma pro standardní rámový betonážní takt. Bednění zde muselo být navrženo jako pojízdné, jednostranné a s ohledem na časové dispozice stavby tak, aby bylo možno betonovat celý průřez v jednom betonážním záběru (stěny i desku najednou). Těmto požadavkům byla podřízena statika a celkový návrh bednění. Výsledek je zřejmý z obrázků 1a a 1b. Současně bylo nezbytné zrealizovat atypické betonážní takty s proměnnou výškou (podélné náběhy pro vzduchotechniku a příslušenství tunelu). Zde byl bednící systém MECCANO modifikován na jednostranné bednící boxy (výška cca 9 m), které se podařilo vhodně prokombinovat s prostorovou skruží T60 - viz obr. č. 2. Kompletní podélné schéma tunelu je zřejmé z obr. č. 3.

MOST PŘES LOCHKOVSKÉ ÚDOLÍ - Praha

Dalším zajímavým technickým ALPI-řešením je návrh pojízdného bednění pro betonáž NK mostu, resp. ocelo-betonové spřažené mostní desky. Již samotná konstrukce SO 202/1 na pražském vnějším okruhu 514 stojí za zmínku. Jedná se totiž o vzpěradlový rám se šikmými podpěrami u hlavního pole, NK spřažená, ocelobetonová, jednokomorová konstrukce s konstantní výškou, společná pro oba jízdní pásy, železobetonová mostovka podporovaná šikmými trubkovými vzpěrami, konstrukce ve směrovém oblouku R = 747,5 m. Délka mostu 461,000 m, šířka mostu - základní 35,20 m - rozšířená 36,90 m, výška mostu 64,35 m (nade dnem Radotínského potoka). V případě tohoto technického návrhu bednění byl systém MECCANO modifikován na spodní bednící vozík pro spřaženou desku (vnější bednění) - viz obr. č. 4. Již v projekční a přípravné fázi spolupracovaly společnosti ULMA a ALPI na technickém návrhu zejména v oblasti kotevních bodů celého bednícího systému do OK mostu. Vnitřní bednění železobetonové desky NK v oblasti ocelové komory bylo navrženo z klasického stropního bednění systému ENKOFLEX (systém teleskopických stojek, dřevěných nosníků a překližky). Celková délka vnějších bednících struktur je navržena o délce 31,5 m (s předsazenými manipulačními plošinami) s tím, že délky betonážních taktů se pohybují od 25 do 26,3 m (viz obr. 5, 6, 7). Pro betonáž jsou nasazeny dvě kompletní sestavy v podélném směru mostu, postupující od mostních opěr směrem ke středu mostu.

MOST PŘES RYBNÍK KOBERNÝ - Košice u Plané nad Lužnicí

Poslední prezentovanou variantou uplatnění systému MECCANO je bednění pro stavbu D3 Tábor - Veselí nad Lužnicí SO 7-210 mostu přes rybník Koberný a biokoridor v km 87,500. Jedná se o v současné době realizovaný železobetonový komorový most délky 574,2 m, šířky 2 x 12,5 m, max. výšky nad terénem cca 15,5 m. Uvedený mostní objekt je realizován metodou letmé betonáže. Z toho důvodu zde společnost ULMA Construcción CZ řešila jak bednění zárodku, tak také vlastní vozík a bednění pro letmou betonáž jednotlivých lamel. Bednění zárodku je založeno na těžké skruži "PIŽMO" a je strukturováno do jednotlivých celků (bednění dna komory, vnější moduly, vnitřní dílce - vše systém MECCANO a věže z prostorové skruže T60) - viz obr. č. 8. Samostatné vozíky pro letmou betonáž jsou na uvedeném stavebním objektu ve dvou sestavách (dva páry), které budou postupovat symetricky od pilířů P30 a P40. Postup betonáže, stejně jako schéma konstrukce bednění a vozíků pro letmou betonáž jsou zřejmé z obrázků 9a a 9b. Vlastní konstrukce bednění je v zásadě kombinací všech velikostních řad systému MECCANO (120, 180, 240) s tím, že hlavní páteřní nosníky vozíku jsou tvořeny standardními příhradovými strukturami HEA 240 (viz obr. 11). Do takto připravené vrchní pojízdné struktury je zavěšeno bednění dna a stěny komory (v předmontážní fázi na obr. 10) a současně je struktura dokompletována autonomním vnitřním bedněním komory. Celý systém je vybaven hydraulickým pohonem.

Ing. David Hofrichter
technický ředitel
ULMA Construcción CZ


Benátky nad Jizerou
Průmyslová 1009, 294 71 Benátky nad Jizerou
tel.: 326 910 600, fax: 326 910 601, info@bepatech.cz

Brno
Kulkova 10, 615 00 Brno, tel.: 517 543 512
fax: 517 543 412, brno@bepatech.cz

OSTRAVA
tel.: 602 576 517, ostrava@bepatech.cz
www.bepatech.cz, www.ulma-c.com