Na loňském veletrhu IBF 2008 představila v České republice značka KOMATSU nové modely superkompaktních rýpadel PC88MR a PW98MR. Současně se nově objevuje i menší model PC80MR-3. Představme si alespoň stručně tyto zajímavé stroje KOMATSU tak, jak jsou nabízeny u nás.

Značka KOMATSU již léta patří k průkopníkům kompaktního pojetí rýpadel, mini rýpadel a nyní i midi rýpadel, a to v třídě hmotnosti 8 - 9 tun. Stroje ve hmotnostní třídě blízké populárním rýpadlo-nakladačům nabízí nesporné přednosti 100 % rýpadla s otočí 360°, vysokého výkonu, přesnosti a univerzálnosti. Kolové provedení strojů i pásové na gumových pásech či tzv. roadlinerech umožňují bezproblémový pohyb na hotových vozovkách bez nebezpečí jejich poškození. Vývoj na západoevropských trzích jasně ukazují tendenci orientace trhu na takovéto stroje.

Výkonný nízkoemisní motor

Midirýpadla KOMATSU jsou osazena přeplňovanými motory KOMATSU, které zajišťují požadovaný výkon při minimální spotřebě paliva. Pokroková technologie umožňuje splnění nejnáročnějších požadavků na minimální hluky a emise.

Pokrokový hydraulický systém

Stroje využívají vynikajícího osvědčeného systému CLSS (Closed Load Sensing Systém), který uzavřeným vnitřním hydraulickým okruhem se systémem Load Sensing (hnaný hlavním hydraulickým čerpadlem s proměnlivým průtokem) poskytuje hladký a perfektně synchronizovaný průběh všech kombinovaných operací. Tento systém garantuje maximální produktivitu při minimální spotřebě paliva.

Pohodlí obsluhy

Minirýpadla KOMATSU jsou navržena s ohledem na všechny i ty nejmenší detaily. Pozice řidiče poskytuje maximální pracovní pohodlí. Snadná přístupnost, pohodlí, ergonomicky uspořádané ovládací prvky, efektivní zobrazení všech důležitých funkcí a vynikající výhled. Kabina poskytuje vysoký stupeň pohodlí obsluhy a vynikající výhled do pracovního prostoru stroje. Nový netradiční posuvný systém otevírání dveří u obou modelů slibuje snadnou práci i ve stísněných prostorách přičemž minimalizuje možnost poškození otevřených dveří.

"PPC" proporcionální ovládání

Jednoduchost obsluhy charakterizuje midirýpadla KOMATSU jako stroje, jež nutně nevyžadují jen zkušeného řidiče. Jednoduché a jasné ovládání ve všech ohledech je snadno pochopitelné a ergonomicky uspořádané. Hladké a pravidelné reakce hydraulického systému a vynikající výhled do pracovního prostoru jsou rysy určující maximální výkon i v nejnáročnějších operacích.

Universálnost

Díky velké tažné síle mohou stroje pracovat snadno v jakýchkoliv požadovaných podmínkách. Široký úhel natočení výložníku poskytuje obsluze možnost pracovat bez jakýchkoliv problémů v přítomnosti různých překážek či podél zdi. Zkrácená záď zakončená zadním protizávažím chrání tělo stroje před nejrůznějším poškozením a poskytuje stroji velkou stabilitu během práce.

Snadná údržba

Běžná údržba trvá pouze několik málo minut, je jednoduchá a nevyžaduje použití žádného speciálního nářadí. Konstrukce strojů umožňuje provádění údržbových prací po otevření dvou krytů, které mohou být otevřeny i v omezených prostorech.

Midirýpadla se zkrácenou zádí typu MR

Oba nové modely jsou řešeny v duchu minirýpadel Komatsu řady MR se zkrácenou zádí otočného svršku stroje. Tyto stroje jsou tak konstrukčně řešeny, aby mohly pracovat v bezprostřední blízkosti různých překážek a záď otočného svršku prakticky nepřesahuje přes průjezdní šíři pásů stroje. Stroje mohou být vybaveny přídavným protizávažím, jež jim ještě zvýší nosnost stroje. Obsluha stroje se proto nemusí obávat o poškození zadní části otočného svršku a může se plně věnovat práci podkopového zařízení.

Univerzálnost volby podvozku

Všestrannost midi rýpadel je zvýrazněna možností volby několika typů podvozků. Základní rozdělení na kolové a pásové se promítá již do označení typu strojů (PW - kolové a PC - pásové stroje). Stroje s kolovým podvozkem jsou obvykle pro náš český trh vybaveny dvoumontáží kol, říditelnými oběma nápravami včetně funkce krabího chodu, přední radlicí a zadními opěrami. Čtyři rychlostní stupně umožňují pojezdovou rychlost až 30 km/h.

Stroje na pásovém podvozku jsou standardně vybaveny přední radlicí a dávají možnost volby ocelových pásů šíře 450 a 600 mm, či pryžových pásů či moderních silničních pásů, tzv. Road linerů, jež spojují předností obou předešlých koncepcí. Stroje mohou být vybaveny jedno- či dvoudílným výložníkem, násadami různých délek a přídavnými okruhy pro celou řadu pracovního zařízení. Tato rýpadla tak mohou sloužit i jako univerzální nosiče nářadí a ve spojení s rychloupínákem jsou neocenitelnými pomocníky především pro práce ve městech či v omezeních prostorech.