Na konci každého kalendářního roku se nám pak banky smějí do očí se svými miliardovými zisky a bohatými odměnami manažerům. To, že české banky svými hospodářskými výsledky drží své matky nad vodou je již dávno známá věc a nikdo se nad tím vlastně ani nepozastavuje.

Naprosto odlišná je však situace v českém stavebnictví. Obor, který téměř výhradně zaměstnává domácí pracovní sílu je již několik let ve stále více se prohlubující krizi a jediným kritériem všech soutěží, ať již veřejných nebo privátních se stala nejnižší cena. Jsme tak v mnoha případech svědky naprosto nesmyslných tendrů, kdy firmy téměř s nulovým zázemím a chabou profesní historií vstupují do soutěží s nereálnou cenovou nabídkou. A důsledky? Mnohdy jsou katastrofální. Ošizené technologie, neodborná pracovní síla, mizerná kvalita, řetězec nezaplacených faktur subdodavatelům a co je ze všeho nejhorší, mnohdy nedokončená akce a nesplněné termíny dodávky. Tento stav velmi připomíná situaci z konce 90. Let, kdy probíhala první krize ve stavebnictví.

Lidé jsou však nepoučitelní. Obdobně, jako věřili kampeličkám, že jim zajistí 10 % výnos z jejich vkladů i když renomované banky nabízely  2,5 % a že tričko Nike od Vietnamců z Kunratic za 70,-Kč má stejnou kvalitu jako to ze značkového obchodu za 1200,-Kč na Chodově, věří tomu, že když se jim sejde pět nabídek na stejnou práci a čtyři mají hodnotu 150 tis. Kč a jedna 70 tis. Kč, tak to je pro ně ta nejlepší.

Není a nemůže být. Popíši příběh investora, který dal přednost nabídce s nízkou cenou při rekonstrukci střechy svého rodinného domu. Díky příznivé ceně opomněl hned několik důležitých věcí, musel později střechu celou předělat a zaplatit ji tudíž dvakrát. Teď dávejte dobrý pozor, protože byste je neměli v budoucnu podcenit ani Vy.

V prvé řadě je to zhotovení projektu nebo alespoň v případě běžné výměny krytiny obhlídka akce a stanovení přesného postupu prací včetně výměr a materiálu. Dále je to důkladné prověření firmy zejména v těchto ukazatelích: 1) Doba existence firmy na trhu, 2) Počet trvale zaměstnaných pracovníků, 3) Reference na akce podobného rozsahu jako je ta Vaše a zde podotýkám určitě ne jedna, čím více tím lépe, 4) Kontakty na investory pro něž firma pracovala k možnému osobnímu prověření spokojenosti investora s prací firmy, 5) Přesné stanovení rozsahu a ceny díla, 6) Přesný termín zahájení prací a přesný termín předání – dokončení díla, 7) Stanovení doby záruky za dílo, 8) Sankce za nedodržení podmínek smlouvy.

Z výše uvedeného je zřejmé, proč renomovaná firma nemůže být levnější. Má vyšší náklady na zaměstnávání pracovníků, disponuje strojním a technickým vybavením, pracuje v certifikovaném výrobním procesu, tiskne referenční listy o již provedených stavbách, vede internetové stránky, zajišťuje záruční servis, má své sídlo, kde ji v případě potřeby vždy najdete, má zkušenosti vyplývající z její profesní historie, popřípadě diplomy z profesních soutěží.

Pokud proto nechcete svou střechu platit dvakrát jako investor, který již pokrývače samouka nenašel a střechu mu pak kompletně musela předělat renomovaná firma, klaďte důraz na požadavky uvedené v našem článku.

Ivo Románek