"Rozhodující pro náročnou stavební akci byla v tomto případě dotace Evropské unie a státu ve výši 24 mil. Kč, která byla kraji Vysočina poskytnuta prostřednictvím ROP Jihovýchod. Důležité je i to, že místo dlouhých devíti kilometrů po hlavní silnici to mají k sobě Ocmaničtí a Naloučanští zase pouze pár metrů," uvedl hejtman kraje Vysočina MUDr. Jiří Běhounek.

Jednopolový most bez středového pilíře byl navržen s ohledem na špatné zkušenosti místních obyvatel s mohutnými jarními povodněmi. S velkou vodou bojovali u Naloučan vodohospodáři a silničáři už v roce 2003. Tehdy musela být silnice poprvé rozbagrována, aby se rozšířilo koryto řeky a velká voda nezatopila asi dvacet rodinných domů. Když se situace na jaře 2006 opakovala a hrozilo nebezpečí stržení původního, čtyřicet let starého, železobetonového mostu, začal správce komunikace - kraj Vysočina - zvažovat stavbu nového přemostění. Po povodních 2006 bylo definitivně rozhodnuto, že rozbagrování vozovky už situaci neřeší a je třeba hledat novou alternativu. Původní most byl tedy stržen a zhruba dva roky jezdila auta mezi Ocmanicemi a Naloučany po provizorním 21 metrů dlouhém mostě. Ten na místě strženého přemostění postavila těsně po posledních povodních skupina 22 ženistů 151. ženijního praporu z Bechyně.

Železobetonovou jednopolovou konstrukci mostu tvoří integrovaný rám z předpjatého betonu, založený na vrtaných pilotách. "Most je konstruován na převedení stoleté vody s normovanou rezervou," popsal dílo Jiří Lojda z krajského odboru dopravy a silničního hospodářství. Součástí zakázky byly také přeložky telekomunikačního kabelu a veřejného osvětlení, úprava toku pod mostem (odstranění středového pilíře původního mostu), úprava a zpevnění břehů řeky, vegetační úpravy a náhradní výsadba. Současně s touto akcí si obce Naloučany a Ocmanice dobudovaly část chodníků od mostu ke svým obcím. Most přes Oslavu je pouze dílčí částí protipovodňových opatření, navržených ve studii zpracované pro obec Naloučany.

Stavba nového mostu byla zahájena v červenci 2009 a kompletně dokončena 30. června 2010. Most byl na základě povolení k předčasnému užívání stavby uveden do provozu již 1.6.2010. Investorem díla, jehož celkové náklady dosáhly 26,5 mil. Kč, je kraj Vysočina. Příspěvek EU a státního rozpočtu prostřednictvím ROP Jihovýchod činil více než 24 mil. Kč. Podle projektu společnosti IM-PROJEKT, Inženýrské a mostní konstrukce, s.r.o., most zhotovila sekce Silnice a mosty závodu Dopravní stavby OHL ŽS, a.s.

Základní údaje:

Název: „III/3993 Naloučany – most“

Cena: 26,5 mil. Kč, z toho příspěvek EU a státního rozpočtu prostřednictvím ROP Jihovýchod činí více než 24mil.Kč.

Termín realizace: VII/2009 - VI/2010.

Délka mostu celková: 44 m, délka přemostění: 30,7 m

Volná šířka mostu: 9 m, šířka mezi zvýšenými obrubami: 6,5 m

Chodník šířka 2 m (na mostě vlevo ve směru od Naloučan)

Výška mostu nad terénem: 6,5 m

Délka upravovaného úseku komunikace: 226 m